TSMC gör just nu stora investeringar i USA och bygger nya fabriker för halvledartillverkning. Tidigare har de fabriker med nyast teknologi bara funnits i Taiwan vilket har gett USA en stark anledning att skydda Taiwan mot kinesisk invasion.
Tror ni USAs benägenhet att skydda Taiwan kommer minska nu?
Vad händer med Europas ekonomi om Kina invaderar Taiwan och USA har egna halvledarfabriker? Europa kommer inte ha några sådana fabriker med nyaste teknologinoderna.
Jag tycker det är svårt att förutsäga hur det eventuellt krig skulle börja eller utspela sig. Tror ni många förutspådde att Frankrike skulle kapitulera 6 veckor efter att Tyskland anföll 1940? De var väl förbereda för krig men hade förberett sig för fel typ av krigföring.
En konflikt mellan Kina och Taiwan kan tex börja som en blockad av sjöfart och handel till ön. Kinas flotta är kapabel till detta om inte USA lägger sig i. De behöver inte nödvändigtvis göra en fullskalig invasion direkt.
Verkar som det tog 4 år (2020-2024) från tillkännagivande till produktionsstart för TSMCs första fab i Arizona. Antagligen kommer de vara på sluttampen efter Trumps 4 år.
Jag tror dock inte man ska ha förhoppningar om att nästa president gör annorlunda. Biden fortsatte den Kina politik som Trump la grunden till efter sin första period.
Att TSMC bygger nya fabs i USA är givetvis väldigt bra för USA eftersom de säkrar kritiska komponenter som finns i alla avancerade produkter och datacenter.
Just halvledare har de senaste 15 åren varit en svaghet för USA vilket gjort att de varit tvungna att skydda Taiwan.
Trumps radikala inställning till många saker gör tyvärr att jag tror att det är mer troligt att USA kommer att försvagas internt, om inte amerikanerna vill ha en diktatur, då är det en helt annan sak.