Har några frågeställningar som jag går och funderar på och är nyfiken på vad forumet tänker:
Kommer Kina att invadera Taiwan i närtid (1-5år)? Tyskland trodde detta för ett par år sedan:
Är det bra “timing” för Kina att invadera Taiwan nu i närtid iom tullarna? Jag tänker att de då kan skylla de globala ekonomiska konsekvenserna på Trumps tullar snarare än sin egen invasion av Taiwan? (i sann desinformationsanda likt Trump/Putin. Vi såg Kina agera liknande vid Corona). Vi har också sett Putin annektera Ukraina utan att Usa/Väst svarat speciellt hårt, “Väst är svagt med Trump” kan man tänka att Kina tänker. Till detta har vi också att Europa kommer bli mer beroende av Kina om mycket handeln ev riktas om ifrån USA till Kina.
Konflikten har trappats upp det senaste. Vad är Kinas syfte, om man inte tänker sig annektera Taiwan?
Någon som har någon bra analys, eller kan länka till sådan, på globala ekonomiska konsekvenserna av en invasion?
Det är Kinas uttalade syfte att ta kontroll över Taiwan och de jobbar stenhårt mot målet. Om de skaffar sig en maktposition som är så pass stark att USA inte klarar av att stå emot så kan de ta över genom förhandlingar. Annars kommer de passa på i ett läge där USA är insyltade i någon annan konflikt, samtidigt som de själva är redo militärt. De kommer bara slå till om de har stor överlägsenhet och är säkra på att lyckas. Jag tror det är därför som USA inte vill engagera sig för mycket i Ukraina och på andra ställen, Kina är den prioriterade potentiella fienden. Ukraina är inte strategiskt viktigt för USA, men Taiwan är det.
Tills dess att USA har en tillräcklig produktion av halvledare själva, så vitt jag förstår från en analys i the Economist håller de på att bygga ut just den biten. Sedan tror jag att USA skiter fullständigt i Taiwan.
Att ta Taiwan med våld ser i mina ögon ut som en nästan omöjlig uppgift förutsatt Taiwan får stöd från allierade likt Ukraina.
Jämför geografin med Ukraina som är omgivet av Ryssland och saknar geografiska hinder utöver Dnieper. Taiwan däremot är en bergig ö ganska långt från Kinas fastland, ungefär som Västervik till Visby.
T.ex. har Ukrainas obemannade småbåtar och egentillverkade kryssningsrobotar räckt för att göra det omöjligt för Ryssland att använda sin flotta fritt i Svarta havet.
Men även om Kina inte lyckas vore ett försök förödande nog
För att andra förstår vikten av TSCM. Men byggs det fabriker på annat håll skiter USA högaktningsfullt i Taiwan. Den gamla “kampen mot kommunismen” är inte särskilt stark hos nuvarande administration.
Sant iofs… om det nu inte händer grejer i veckan. Rymdmannen från apartheidtiden satt ju i dagarna och yrade om att han tyckte det skulle finns ett frihandelsavtal mellan Vinland och Europa.
Undrar om han kan få Fantafarbrorn att fatta att moms inte är tull…?
Diverse miliärexperter, försvarsinstitut mfl pekar på att 2027 är demografisk peak för Kina om de ska ta någon ö, misstänker Xi kan förskjuta detta 4-5 år till men svårt att tro att något sker så sent som 2035. Antingen är det gjort vid det laget, eller så blir det inget.
Om de invaderar Taiwan så kommer de bli stolta ägare av grushögar så skit blir det för alla involverade.
Samtidigt får man väl säga att det är ett/en helt annat skick/storlek/korruptionsnivå på Kinas krigsmakt jmf. Rysslands? Kina är också nästan 10ggr så stort både ekonomiskt och befolkningsmässigt som Ryssland.
Jag tror Kina landstiger långt innan någon hjälp från allierade kommit fram…