Måhända att det är vad som står på WWW.EPICSUITKNOWLEDGEFORCLASSYMEN.COM och liknande sidor om du googlar, men det ser ju faktiskt otroligt dystert ut att komma i svart kostym vid något annat tillfälle än en begravning. Att man råkar ha en fetisch för Gudfadern innebär inte att svart kostym passar sig, oaktat att du tycker det “har högre rang” eller vad det nu hette. Faktum är ju att trender förändras och att påstå att svart kostym är det självklara valet vid klädkod mörk kostym är kanske lite verklighetsfrånvänt.
Japp, ser möjligtvis en eller kanske 2 svarta kostymer, resten blå.
Ja men det menar jag också.
Jag pratar om billiga skräddare i typ Kina, Kosovo och andra länder. Då är kostymer i butiker av bättre märken oftast av bättre kvalitet.
Tar du en bra skräddare i Stockholm eller i Milano så är det ju en annan nivå. Men då pratar vi kostymer på över 10 000 kr och inte en skräddarsydd kostym för 1500 kr.
Jag har inte påstått att det är det självklara valet, vid mörk kostym. Vad man tycker är dyster är väl individuellt (tycker det ser lattjo ut vid för ljusa blåa kostymer). Nu pratade vi om klassiska saker och inte om flyktiga trender. Idag är det poppis med för korta byxben. Min gissning är att det är en trend men vem vet. Att svart står högre i rang är ju inget som jag kommit på utan inarbetat sedan ett antal decennier/sekel(?).
Högtidsdräkt står högst i rang. Alltså Frack eller landskapsdräkt.
Vill man fräsa till det i en marinblå kostym kan man ha orange slips och strumpor.
Kanske inte, men det är svårt att påstå att du implicerar någonting annat än just det när du skriver att svart kostym än idag “har högre rang” än mörkblå. Att svart är en klassisk kostymfärg säger jag ingenting om, det var du som började härja om rangordningar och att hedra sin värd.
Att mörkblå som kostymfärg skulle vara en flyktig trend är väl även det något verklighetsfrånvänt. Lustigt också att mer eller mindre hela Europeiska rådet klär sig i mörkblått om nu svart står så mycket högre i rang, vilket var det jag syftade på gällande trender som förändras.
Jag gissar att färgen på kostym inte är den enda faktorn att tänka på. Om man tänker vidare på skjorta och slips kan man rimligen hitta färger att variera med som kan skapa ett annorlunda intryck. Vad som funkar eller inte funkar här kan förstås vara en hel vetenskap i sig.
Det finns många kostymklädda svenska män som undrar varför de konstant får intressanta förslag från andra män när de är i USA. Gay or European?
Ytterst få, om någon, svart kostym. De riktigt mörka är snarare midnattsblå.
Svart kostym är för begravning och för ”hippa” killar i reklambranschen, kombinerat med en polotröja i samma färg.
En skräddarsydd kostym i Milano, London eller för den delen Stockholm har startpris väl över 30k i ett bastyg om den är sydd på plats.
Då gäller svart kostym när nån dött. Och bara då. Om man ska vara ”klassisk”.
Dina vilda fabuleringar om att svart skulle ha en ”högre rang” är helt enkelt fel.
Exakt så. Och hippt är det inte heller egentligen.
För att amerikaner har tre storlekar för stort och bylsigt och att allt annat anses flamboyant.
Jag har bott i USA ett bra tag och bortsett från vissa distrikt med europeiserade mode så är ju de flesta amerikaner hopplöst borta på klädfronten.
Här gäller det vanliga rådet. Gå till en billig affär och köp deras dyraste. Dvs köp en mörkblå ull på Dressman.
Jag älskar kostymer och äger flertalet. Här är mina tankar:
-
Är gränsen mellan klassisk kostym och modekostym knivskarp eller finns det en gråzon?
Precis som stilar för kostymer kommer och går, så blir även gränsen mellan en klassisk och en mer trend-mässig kostym också lite svårdefinierad. Den klassiska kostymen har ändras väldigt lite över tid (de har blivit lite smalare i snittet över tid). -
Finns det märken som är utpräglade för modekostymer, klassiska kostymer och ev. gråzon?
Svårt. Jag älskar Oskar Jacobsons klassiska kostymer. De har dock lite mer trendiga snitt och även trendigare tyger ibland. De har dock alltid de klassiska modellerna, och man kan lita på deras kvalitet. De andra svenska märkena har också ofta klassiska modeller, men det känns som de är aningen med modeinriktigade. Jag tänker på Tiger och Lindeberg etc.
Vidare är kvaliteten i de märkena betydligt lägre, tycker jag. Tiger varit förr i tiden vädigt bra på kostymer, men är idag tveksamma, tycker jag. -
Vilka märken är lämpliga att titta på om det gäller klassiska kostymer?
För en mer klassisk modell, men som ändå är modern, så tycker jag Oskar Jacobson är helt överlägsna. -
Har klassiska kostymer ett definierat utseende eller kan det variera? Jag tänker på sådant som enkelt/dubbelt slag, sprund osv. Kan man tänka så att attributen som hör samman med begreppet klassisk “inte passar mig” så att jag hellre väljer något från gråzonen (om någon sådan nu finns)
Du ska känna sig bekväm i det. Ta hjälp i butiken. Modell kan passa rätt olika beroende på längd och kroppsform.
Men, för en average joe, så skulle jag säga att en enkelknäppt, tvåknappars kavaj, utan fickor, med enkla mellanbreda slag, är att föredra. I mörkt ull-tyg.
Är du kort ska du verkligen vara försiktig med treknappars kavajer anser jag. Ska man ha fickor, så se till det är enkla fickor, inte modeller med dubbla.
Byxorna skall vara raka, men slimmade. Så som är “modernt” i Sverige. De klassiska brittiska, eller ännu värre amerikanska, kostymerna tenderar vara mycket slappare i passformen.
Köp en kostym av modell som du vet kommer att finnas lång tid framöver. Oskar Jacobson, som jag köpt alla mina kostymer från, har modeller som varit samma i decennier. Då vet du att du kan köpa nya extrabyxor, exempelvis, i framtiden när det behövs.
Vidare, se till att hitta rätt storlek att utgå från. De flesta märken har speciella storlekad för personer med långa ben, lång överkropp, kort överkropp eller kortare ben. Det är viktigt.
I handeln har de inte alltid alla storlekar inne. Därför föreslår jag en väldigt välsorterad butik för att pröva ut.
Det är viktigt att det blir rätt storleks-modell. Givetvis kan man sy upp byxor, exemeplvis, men det kommer också att ändra proportionerna något. Så, därför föreslår jag alltid att man hitta rätt storlek att utgå från.
Kostymen ska ej strama, och det skall ej vara “strek” på kavajen av att en sträcks, när den är knäppt (så det det ofta ut på modeller, foton och på dockor), men då är det verkligen inte en klassisk passform (dessutom förmodligen väldigt obekväm).
Lämna därefter in till skräddare. Sy upp ärmar, sy in i rygg, och lägg upp byxor.
När detta är gjort så har du en kostym som i princip inte går att skilja från en skräddarsydd kostym.
Är du lång, eller om du är lite rundare i formen, så kan det vara värt att hitta en annan strategi.
Lite gulligt ändå att du lyckats gräva fram stilråd från ”Blues Brothers”.
Jag kan men orkar inte googla fram precis omvända guider som påpekar hur extremt sällan man bör bära svart… kör du på svart om det passar dig men var beredd på att folk kommer tro att du är:
- färgblind
- ska på begravning
- ska på logdans och har lånat pappas begravningssvid.
Jag håller inte alls med.
Svart kostym funkar bra till många tillfällen. Jag bar själv svart nästan dagligen i jobbet innan COVID. Nu bär jag mjukisbyxor