Jag tycker egentligen inte om att klä mig formellt men ibland måste man. På typ begravningar bör man ha en svart kostym och tillhörande attiraljer. Jag köper nu mina kläder och prylar begagnade helst. Min bild är att när man tittar på t.ex. Sellpy så är säkert 95% av allt som finns där så kallade modekostymer av varierande snitt och ålder. Så kallade klassiska kostymer är troligen mer sparsamt förekommande.
Jag undrar nu om någon är bra på det här med kostymer och kan ge någon form av vägledning. Det jag undrar är följande:
Är gränsen mellan klassisk kostym och modekostym knivskarp eller finns det en gråzon?
Finns det märken som är utpräglade för modekostymer, klassiska kostymer och ev. gråzon?
Vilka märken är lämpliga att titta på om det gäller klassiska kostymer?
Har klassiska kostymer ett definierat utseende eller kan det variera? Jag tänker på sådant som enkelt/dubbelt slag, sprund osv. Kan man tänka så att attributen som hör samman med begreppet klassisk “inte passar mig” så att jag hellre väljer något från gråzonen (om någon sådan nu finns)
Att material och kvalitet har betydelse behöver inte påpekas. Jag ska alltså inte gå på någon begravning här och nu så frågan är mer generellt ställd.
Kan rekommenderar att du spanar in här ovan. Careofcarl har sviniga priser men rätt vettiga råd rent allmänt.
Jag har under många år burit kostym till vardags även om jag numera jobbar mycket hemifrån i mysbrallor.
Det jag letade efter, och prioriterade, var:
Undvika modeattribut i den mån det går. Inte för smala eller breda slag, utan kör på enkelknäppt med två knappar, dasslockssprund osv.
Ja generellt kan du ju undvika allt som kommer från modebutiker som levererar billiga studentkostymer, typ MQs egna eller märken typ Tiger, J Lindeberg etc.
Oscar Jacobson har både klassiskt och mode, till hyfsade priser. SIR har ganska trevligt sortiment. I övrigt är det bara en prisfråga.
Om du vill ha något som håller länge, sikta på en mörkgrå eller marinblå kostym i fin ull, med enkelknäppning, två knappar (inte tre), dubbelsprund, och gärna dubbel uppsättning byxor eftersom de slits hårdare. Se till att kavajens passform är bra i axlar och bröst annars kommer alltihopa se skit ut oavsett hur dyr och fin kostymen är. En skräddare kan ofta hjälpa till att justera lite i nacke och rygg så det inte veckar sig eller drar i onödan. Likaså kan man om man har hockeyröv eller taxben behöva justera brallan.
Mitt råd om du är petig med passform är att du går och provar och ev köper i butik. Många modeller går sen att komplettera på nätet eller t o m Sellpy/Tradera.
Jag har ett gäng business-kostymer i fin ull, totalt 2 mörkt marinblå likadana kavajer och 2 mörkgrå med varsina 3 eller 4 byxor till. Färgerna är så mörka att den grå passar på begravning - ingen anledning att köpa en svart kostym för den kommer se för jävlig ut vid de flesta andra tillfällen.
Jag jobbade tidigare i kostym och hade ett antal kostymer som jag växlade mellan lite som hur en industriarbetare eller bilmek har ett antal overaller.
Jag brukade köpa måttbeställda kostymer där en skräddare antingen kommer hem till dig eller du åker till en atelje i ett industriområde, du mätts upp, väljer tyg och modell och sedan sys kostymen upp i asien. Tar 3-6 månader att få den färdiga kostymen. Ungefär samma priser som off the rack men måttsytt och med rätt tyg för ditt ändamål.
Min erfarenhet är att det är värt att betala mer för ett tyg som är slitstarkt så det håller ett tag.
Finns inga direkta rätt eller fel. Beror på tillställning.
Jag rekommenderar en lite mer tidlös kostym. De passar till de flesta tillfällen.
Enkelknäppt kostym med två knappar är en bra grund. Slagen får gärna vara lagom breda. Sprund eller slits har ingen större betydelse. Är man lite svankig med utpekande rumpa så rekommenderar jag sprund.
Hugo Boss har bra kostymer som är tidlösa.
Oscar Jacobsson är mer klassiska och ”gubbiga”.
Tiger of sweden och modernare märken har mer av tajta, slim fit kostymer. Jag har själv några Tiger Of Sweden kostymer som är tidlösa. Men de är slimmade. Så beror på kroppstyp.
Armani Collezoni kan vara extremt klassiska eller moderna. Dyra men fantastiskt fina kostymer.
Vill du satsa på en tidlös kostym, så hade jag testat några Hugo Boss kostymer.
Om du inte har något egentligt intresse, vilket din post ger intryck av, så tycker jag att Denkmals tips är bra. Köp Oskar Jacobson som gör prisvärda kostymer i generellt bra tyger. Mörkt marinblå (”midnattsblå”) som nr 1, mörkgrå som nr 2. Undvik både smala slag, vilket du hittar mycket hos t ex Tiger, MQ, Brothers etc, och överdrivet breda slag som du sen något år ofta hittar hos italienska ”klassiska” märken som vill vara lite extra moderna just nu.
Hugo Boss har oxå generellt bra tyger, men du får ingen extra kvalitet i konstruktion för de extra pengarna du betalar jämfört med OJ - det är fortfarande klistrat mellanlägg osv.
Passa dig för korta kavajer som slutar på halva rumpan och för slimmad passform - tänk Rickard Sjöberg i Postkodlotteriet eller valfri sportjournalist för att veta hur du inte vill se ut.
Det är lite av en myt att det finns sant tidlösa kostymer - uttrycket rör sig, om än långsamt, oxå i klassiskt ”herrmode”. Tar du fram en 15 år gammal ”klassisk kostym” så känns kavajen jäkligt lång idag. Är den istället hälften så gammal så känns den för kort idag.
Prioritera passform över axlarna. Allt annat kan fixas av en duglig ändringsskräddare. Fixa alltid nackhyllan om det blir en sådan, samt ärmlängden. Merparten av svenska män jag ser i kostym har för långa kavaj ärmar.
Om intresset trots allt finns där så prova gärna klassiskt konstruerade kavajer från märken som Corneliani, Canali osv. Känslan är på en klart annan nivå, men oxå priset.
Jag tycker det här med skräddare är ett bra tips. I Kosovo där jag bor nu finns bra skräddare. Att köpa en begagnad kvalitetskostym i Sverige och sedan fixa till den här är sannolikt en bra modell.
Håller inte riktigt med om svart kostym. Svart kostym passar till bröllop, dop, 50-års tillställningar, sina egen pensionsavtackning eller när man som chef har klockutdelning/pensionsavtackning mm. Skulle snarare säga att mörkgrå funkar ej på begravning om Du är nära släkt/vän med den avlidne. Om man nu ska vara petig/traditionalist/klassiker
Svart kostym har man på begravning, och annars bara om man är med i lokala maffian, jobbar som busschaufför, väktare eller om man är färgblind eller inte riktigt vet vad som gäller.
Dessutom ser de flesta med nordisk hy väldigt glåmiga ut i svart men genast lite friskare ut i en mörk marinblå ton. Klädkoden ”mörk kostym” avser en två- eller tredelad kostym t ex i mörk marinblå eller grå ton, inte svart.
Man kan självklart bära svart till bröllop och andra tillställningar men då i form av smoking eller frack.
Och självklart är svart bra på begravning men om man måste välja en färg till en klassisk kostym så är svart inte det mest användbara.
Personligen tycker jag att skräddarsydda kostymer är överskattade. För ett vant öga ser man ofta att det inte är bra gjort. Den kanske sitter bra rent mått-mässigt. Men sömmar och tyget faller inte lika fint.
Inget slår kvaliteten på en fabrikssydd kostym från de bättre märkena.
Men lyssna inte för mycket på mig eller andra. Testa och känn efter själv Det är så vi lär oss
Du har nog inte provat de riktigt exklusiva skräddarna då. Nu pratar vi iofs kostymer som kostar löjligt mycket pengar, men nog går det att få bra hantverk utfört bara man betalar för det.
Att ha en välsydd kostym i fint material är ju bara kul om den sitter som en smäck.
Svart kostym har högre rang än mörkblå el mörkgrå, så det upp till dig hur mycket Du vill hedra Din värd. Som värd noterar man ju alltid hur gästerna klär sig, o utifrån det drar slutsatsen hur “viktig” de tyckte tillställningen är
Jag skrev inte frack, utan svart kostym. På samma sätt kan jag fråga Dig om Du går i mörkblå jeans på bröllop Jag har haft en kompis som gått på pub med fracköverdel (o jeans).
Det finns inget som säger att en svart kostym skulle var “finare”, eller som du skriver “högre rang” än en mörk marinblå eller grå t ex. Däremot är det många som tror att svart är stilrent när det i själva verket passar bäst vid ytterst få tillställningar - begravning tex.
Att som du nämner “hedra” värden med att dra på sig en svart kostym när klädkoden är “mörk kostym” är något du fått helt om bakfoten. Man klär sig enligt klädkoden om man nu bryr sig om vad värden tycker. Svart kostym går ju att komma undan med om man vill se ut som att man lånat farsans begravningssvid eller, beroende på accessoarer, att man kollat för mycket på mello men om man vill se ut som att man har någorlunda koll rekommenderas mårkgrå el marinblå i det läget.
Du kan nog rätt så lite om vett o etikett om du anser att mörkblå/mörkgrå kostym är lika i rang som svart kostym. Håller med Dig om att mörk kostym inte nödvändigtvis måste vara svart men svart står högre i rang, kolla på alla politiska toppmöten o räkna antalet som kommer i mörkblåa/mörkgrå vs antalet som kommer i helsvart. Står det mörk kostym i inbjudan samt det är frågan om bröllop 50-årsmiddag för man ju precis som du säger ha ngn mörk kostym på sig men svart är lite finare än övr alternativ