Hej,
Jag är student och ska börja plugga ett femårigt program, nu till hösten, i en av landets större studentstäder. Boendet har redan löst sig genom att mina föräldrar generöst har utökat sitt lån på huset och därigenom köpt en liten studentlägenhet till mig i denna studentstad. Jag kommer betala räntekostnader och avgifter till föreningen löpande under studietiden, så tanken är att det inte ska kosta föräldrarna något, då jag står för de löpande kostnaderna.
I nuläget har vi sagt att detta är dealen och att mina föräldrar står för risken på lägenheten Dvs. de äger den och tar eventuella vinster eller förluster vid försäljningen. Jag bor i den tills jag är klar med min utbildning.
Jag har dock möjligheten att ändra detta och istället säga att jag står för risken och därmed eventuella vinster/förluster vid försäljning. Lägenheten kommer då att stå på mig istället och jag lånar pengar av föräldrarna som i sin tur lånar på huset, lånet betalas tillbaka när jag har ett fast jobb. Finansieringsformen är alltså samma oavsett och mina och föräldrarnas löpande räntekostnader blir även de samma oavsett.