Hej,
Jag är student och ska börja plugga ett femårigt program, nu till hösten, i en av landets större studentstäder. Boendet har redan löst sig genom att mina föräldrar generöst har utökat sitt lån på huset och därigenom köpt en liten studentlägenhet till mig i denna studentstad. Jag kommer betala räntekostnader och avgifter till föreningen löpande under studietiden, så tanken är att det inte ska kosta föräldrarna något, då jag står för de löpande kostnaderna.
I nuläget har vi sagt att detta är dealen och att mina föräldrar står för risken på lägenheten Dvs. de äger den och tar eventuella vinster eller förluster vid försäljningen. Jag bor i den tills jag är klar med min utbildning.
Jag har dock möjligheten att ändra detta och istället säga att jag står för risken och därmed eventuella vinster/förluster vid försäljning. Lägenheten kommer då att stå på mig istället och jag lånar pengar av föräldrarna som i sin tur lånar på huset, lånet betalas tillbaka när jag har ett fast jobb. Finansieringsformen är alltså samma oavsett och mina och föräldrarnas löpande räntekostnader blir även de samma oavsett.
Frågan blir alltså ifall jag ska kliva in på bostadsmarknaden nu genom att själv äga lägenheten under min studietid, eller om jag ska förbli utanför och låta föräldrarna stå för risken? (Jag är medveten om det något cyniska tankesättet, men mina föräldrar har sagt att det helt är mitt val hur jag vill göra). Bostadsmarknaden kan såklart gå upp och ned men en grundtanke jag har är ändå att det dels har varit väldigt mycket inflation och att räntorna är påväg ned, vilket borde gynna bostadsmarknaden. Bortsett från detta högst spekulativa och förenklade resonemang (och gissning om positiv utveckling på bostandsmarknaden) så är ett annat resonemang att jag vid en uppgång kommer tjäna pengar på lägenheten, vid en nedgång kommer jag visserligen sälja billigt, men kommer samtidigt också köpa billigt igen, så förlusten blir inte realiseras fullt ut då jag troligtvis kommer köpa något större nästa gång som i kronor kommer gått ned ännu mer. Känslan blir därför win win oavsett utfall, till skillnad från om man står utanför bostadsmarknaden och den går upp jättemycket, vilket är risken om man står utanför.
Hoppas resonemanget låter någorlunda rimligt. Övrigt kan nämnas att jag har jobbat en hel del innan och har 700 000 placerade på börsen, mestadels i indexfonder. Jag kan även välja fritt att gå in med lite eget kapital från dessa 700 000 (ungefär 150 000-200 000) alternativt ha kvar alla pengar på börsen och låna hela summan till lägenheten på lite drygt 1.5 miljoner. Hoppas det framgått att finansieringssättet för lägenheten alltså är samma oavsett och frågeställningen handlar ifall jag ska kliva in på bostadsmarknaden nu med allt vad det innebär eller om jag ska stå kvar utanför? Alla tankar om och kring detta välkomnas!