Köpa lägenhet nu?

Hej! Vår son skall flytta till Malmö för att studera i höst, och han behöver ett boende. Vi funderar på att köpa en lägenhet, både för att han skall ha någonstans att bo under kommande tre år, men också för att diversifiera våra tillgångar. Dock, inflationen skenar, räntorna går upp och alla pratar om att bostäder kommer att minska i värde under kommande år. Jag ser två alternativ:

• Vi köper och ”hoppas på det bästa”, vi har i dagsläget ca 60% av kapitalet på börsen, 20% i vårt boende, och 20% i likvida tillgångar
  • Vi ordnar en hyreslägenhet (vet inte hur enkelt det är i Malmö, men det ordnar sig nog tänker jag), och placerar istället pengarna successivt på börsen under kommande 12-24 månader för att istället ta del av en ev värdeökning när börsen vänder
    Vad hade du gjort, och varför?
1 gillning

Hej jag hade nog valt alternativ 2 då du har ett absolut slut datum på när din sons utbildning är klar och då eventuellt måste sälja och det är enligt min mening helt omöjligt att säga om bostadsmarknaden står högre eller lägre om 3 år.

Med alt 2 så antar jag att du inte kommer behöva ha pengarna om 3 år utan har mer valmöjlighet om hur och när du ska ta ut dom. Så anser att alt 2 är mindre risk och ev bättre utdelning på pengarna

2 gillningar

Jag skulle säga att det beror på er riskbenägenhet. Bostadsmarknaden kan ha skenst om 3 år och din bostad kan ha dubblat eller 3 dubblat i värde.

Mina föräldrar hade samma diskussion när jag skulle flytta men landade i att inte köpa, typen av lägenhet vi tittade på gick för 400k och i dagsläget ligger dom på ~1.1m

Det hade helt klart varit en bra deal, särskilt med tanke på att jag bor kvar i samma stad. Det hade gett en rad möjligheter för att byta upp sig i storlek eller till hus.

Detta är dock mer riskfyllt på kort sikt, givetvis kan motsatt effekt ske. Så kolla om er son tänker bo kvar efter studierna och kontemplera er risktolerans.

Om det finns föreningar där man får hyra ut i andra hand kan ni ha kvar lägenheten även om han flyttar för att vänta på en uppgång och hyra ut så länge.

2 gillningar

Jag är ingen expert på Malmös bostadsmarknad men generellt känns tre år som för kort och riskfyllt i nuläget om man är ute efter att investera och få en trevlig liten avkastning.

Om ni ska se det som en investering tänker jag att ni behöver tänka lite längre. Kan ni avvara pengarna i tex 8-10 år så blir det en mindre osäker investering. Det förutsätter förstås att sonen inte vill köpa nåt annat efter tre år, och att ni är beredda att hyra ut i andra hand om/när han inte vill vara kvar i Malmö.

Sen kan man ju välja att köpa med ambitionen att bara bevara värdet på pengarna. Det är troligen ett mer realistiskt scenario på tre års sikt.

Har vänner och bekanta som studerar i Malmö och däromkring. Det bästa vore kanske att hyra en lägenhet innan man gör ett köp för att verkligen försäkra sig om att han vill fortsätta studera där. En tanke jag har också är att om ni köper en bostad där så blir han också fast där, nu under pandemin har det varit mestadels distansstudier. Det har gjort att många av mina vänner flyttat hem igen eftersom studentstaden inte alls blev som de tänkt sig. Om det blir ett nytt scenario i höst med mer distansstudier vore det kanske skönt att kunna flytta hem igen?

Om han riskerar att bli fast i bostaden pga en eventuell nedgång i priser, så kanske det vore bättre att köpa en med två rum och kök. För då skulle han kunna ha en klasskompis inneboende och efter studierna kan han växa med lägenheten och har plats för partner tex. Vet inte om det ens är aktuellt för er, men det var en allmän tanke efter att jag läst inlägget.

Inte så lätt som man kanske tror. Det är väl fortfarande rätt stor inflyttning till Malmö. Kanske lättare än andra studentstäder som tex Lund, som verkar galet svårt, precis som förr.

Andrahands lgh kan man säkert hitta men kan bli dyrt och riskerar flyttar under åren, så som många med mig fick göra.

Förstahands kontrakt. Utan vettig kötid i MKB eller BoplatsSyd så är det inte så lätt. Med något års kötid så får man oftast nybyggda dyra en bit från stan (en liten ny 1-2a kan kosta 6-8 papp i månaden), vilket inte alltid passar studenter. Men man kan alltid prova med att registrera sig på BoplatsSyd (tror det kostar 300 kr/år) på chans.

Köpa har såklart sina risker men om ni ser det som en diversifiering, och det rör sig om en liten lgh som inte behöver ligga i top-notch områden så kan man komma undan med runt en mille. Avgiften lär inte vara hög jämfört med hyres.

Så jag hade nog satsat på alla tre hästarna för att se vad som råkar finnas och passar er.

Lycka till & hälsa sonen välkommen till Malmö!

Det är inte särskilt svårt att fixa en lägenhet i Malmö. Kan vara lite stòkigt när alla studenter börjar, men det brukar lösa sig efter någon månad. Att hyra är ett bra alternativ.

Nästan 30% hoppar av sin utbildning första terminen. Med det i åtanke skulle jag aldrig köpa en lägenhet…

Tusen tack för alla kloka svar. Uppskattas!

I tillägg till ovanstående kommentarer: har ni alltså 20% i ert boende och dessutom lån dvs hävstång på boendet? I sådana fall är det också ur diversifieringshänseende rimligt att behålla resterande del på börsen. Att lägga allt kapital på två boenden med belåning och hävstång innebär en relativt hög risk.

Har inga lån alls @anders71, och har inte planerat att låna något för den här ev lägenheten heller. Tänkte alltså i så fall ta en större del av de likvida medlen för att köpa lägenheten.

1 gillning

Utan lån spelar det inte så stor roll. Ser man tillbaka 20-30 år så har bostadspriserna följt börsen. Kraschar den ena så kraschar sannolikt den andra.
Problemet som många missar är att de tar en stor risk iom hävstången/lånen vid bostadsaffärer/investeringar.