Sälja aktier för att köpa bostad

Hej!
Jag har lite funderingar angående inköp av bostad.
Lite bakgrund: jag är för tillfället 25 år och studerar med 1 år kvar på min utbildning men går på CSN. När min farfar dog ärvde jag hans aktieportfölj som är för tillfället värd ~1.5 miljoner. Utöver det har jag ett sparkonto med ränta där jag har ytterligare en summa pengar. I och med covid så bor jag i Stockholm hos mina föräldrar men det finns en stor chans att jag flyttar till Göteborg om 1 - 1.5 år.
Till frågan: Här om dagen stod jag och min pappa och bläddrade i dagstidningen, och alla dessa artiklar om bostadsmarknaden. Han påpekar att han tycker jag ska köpa en lägenhet. Den behöver inte vara stor, dyr eller flådig, men hans åsikt är att bostadsmarknaden är ett tåg och man vill hoppa på det tåget så fort som möjligt. Lägenheten han och min mamma äger har de bara på grund av att han köpte en 1a när han var 25, och han vill ju att jag ska ha samma möjligheter. Han tycker för övrigt att jag kan sälja lägeneheten när jag flyttar till gbg, alternativt hyra ut den till min syster och hennes man när jag flyttar.
Jag vet att nästan ingen respektabel bank skulle erbjuda ett lån till en 25-åring utan lön. Skulle det vara värt att sälja sina aktier för att köpa en lägenhet? Jag är rätt fäst vid mina aktier och kan inte avgöra om det är ett värt utbyte. Min tanke har ju länge varit att köpa en lägenhet när jag tagit examen och vet i vilken stad jag hamnar, därav mitt lilla sparkonto. Frågan är ju om det ens är värt att sälja en lägenehet efter 1.5 år för att köpa en ny i göteborg.
Jag vet varken ut eller in, alla råd är välkomna!

Detta är klassisk FOMO. Jag säger inte att du ska avstå att köpa en lägenhet, men att köpa pga. FOMO slutar sällan bra.

2 gillningar

Jag tycker inte du ska köpa en lägenhet du knappt vet om du hinner bo i. Det låter mest jobbigt, och med så kort tidshorisont så kommer sannolikt transaktionskostnaderna äta upp eventuell vinst. Generellt så är börsen en bättre investering än en bostad, men du säger inget om hur din aktieportfölj ser ut.

Låter också krångligt att hyra ut till din syster. Vad händer om du vill sälja för att köpa egen lägenhet men hon vill bo kvar? Kan inte systern med man köpa egen lägenhet?

Vill din pappa bara att du ska flytta hemifrån? :slight_smile:

2 gillningar

Tror du att lägenheterna stiger mer än börsen framöver? Då ska du kanske köpa eftersom det är en fot på marknaden du ändå ska in på. Men en lägenhet kräver trots allt avgifter och man ska strula med föreningen om man vill hyra ut i andra hand etc. Det ska vara värt det för dig och inte ge dig stress och ångest. Då är fondpengar mindre underhållskrävande.

Personligen hade jag nog hellre avvaktat och läst in mig på Göteborgsmarknaden om jag nu ändå har kikaren inställd där. Lärt mig områden, prisbild, utbud etc och huggit när tillfälle ges. Mindre lägenheter i innerstan är lika heta där som i Stockholm och Malmö eftersom så många pluggar.

1 gillning

1,5 år och mäklaravgifter på det vid försäljning… känns högst spekulativt. Men visserligen kan du ha tur och tjäna några tusenlappar på det. Gällande att hyra ut till syster och hennes man så är det väldigt få bostadsrättsföreningar som tillåter det.

1 gillning

Nej, mäklararvode+pantbrev käkar upp din vinst. Du kan ha tur men risken är stor att du till och med går minus.

2 gillningar

Enig med tidigare inlägg att en lägenhetsaffär på 12-18 månader inte är direkt att rekommendera. Satsa på att ha kapitalet för den lägenhet du behöver köpa i Gbg eller var du hamnar.

Kanske likvidera en del av portföljen så att du klarar en OK lägenhet med OK belåning och förhoppningsvis behålla en hel del av aktierna, om du gillar dem.

I bästa fall kan du kanske spara ihop en del extra genom extra knäck och på så sätt kunna behålla lite mer av aktierna.

Lycka till :grinning::+1: och grattis till att du hade en vis farfar som kunde sätta dig i denna rätt angenäma situation!

1 gillning

Håller med, köp om du tror att du ska bo typ 4-5 år minst.

Om farsan vill att du ska flytta kan du kanske hyra nått med några polare sista året som en rolig grej :+1:

Börsen går troligtvis upp, bostadsmarknaden går troligtvis upp.
Ta cash och sätta i börs/bostad låter därmed bra.
Men att spekulativt ta pengar från börsen och stoppa in i bostad, det låter lite märkligt.