Är 50 år och har siktet inställt på tidig pension. När jag läser trådar här på forumet finns en tro på att 55 års gränsen privat tjänstepension kommer höjas, kanske via skattelagstiftning.
Min fundering är, kommer staten tjäna på det? Kommer skatteintäkter öka?
Nu är inte jag nationalekonom, men i nuläget betalar en 60 åring ”pensionär” mer skatt än 60 åring löntagare pga jobbskatteavdrag.
Vad har staten för incitament att höja åldern för privat tjänstepension? Även arbetslösheten är hög, tycker även det borde tala emot att hindra tidig pension.
Jag tror inte det, AI utvecklingen kommer göra att tjänstemannajobben blir färre bra då om fler tar tidigare pension. Det har dock inte politikerna kommit till insikt om ännu de tror att vi behöver jobba längre jag tror snart det går åt andra hållet.
MEn de vill gärna styra folks liv så ingen hittar på något eget, så vem vet.
Bränner man tjänstepensionen tidigt blir det antagligen fler som är berättigad bidrag sen vid riktåldern. Sen tror jag inte alls man vill minska antalet personer i arbetskraften bara för att det finns arbetslösa. Man vill ha en viss nivå av arbetslöshet för att hålla nere lönerna och inflationen.
Är väl en viss skillnad på att börja ta ut pension och bränna den? I vissa lägen är det ju rentav fördelaktigt att börja ta ut en del tidigt.
Om AI orsakar arbetslöshet i en vidare omfattning har jag svårt att se att skenande löner blir ett problem. Men det finns andra trådar för spekulationer om en oviss framtid..