De senaste åren har det beslutats om höjning av pensionsåldrarna i flera steg. Det senaste beslutet jag sett sträcker sig dock bara till 2029.
Har någon gjort en prognos på hur pensionsåldern kommer förändras för dem som har längre tid till pensionen?
Vad kommer pensionsåldern att vara 2040? 2050?
Det är konstigt att inte vi som medborgare får en plan över detta presenterat. Hur ska man kunna göra en ekonomisk planering om man inte vet om tidigaste åldern man kan ta ut sin pension är 65, 70 eller 75? Detta borde ju få stor påverkan på de flestas FIRE-kalkyler.
Jag tycker att det blir enklast att planera om jag helt ignorerar statliga och halvstatliga pensioner och i stället utgår från att jag får klara mig på mina egna medel. Att lägga in antaganden om vad politiker decennier in i framtiden ska bestämma om min pension i planeringen känns inte robust – och om dessa ändå beslutar sig för att ge mig någon spottstyver får det ses som en bonus.
Riktåldern fastställs årligen och gäller sex år senare, därav att 2029 är senast fastställda årtal. Det finns dock prognoser. Här är en sammanställning. Det som är i kursiv stil är prognos.
Attans, trodde jag skulle klara mig med 67 års riktålder, men ser ut att bli 68. Nu har jag dock förmånen att kunna gå 4 år tidigare via mitt statliga pensionsavtal, men blir likväl 3 år längre än planerat (eller jag han ju gå vid 61, men då blir pensionen vid 65 riktig dålig.
Med risk då att få senarelägga sin exit i onödan.
Pensionen är ju dina egna medel.
Känns lite konstigt i min värld att inte ta hänsyn till hela kapitalet.
Jo, det är ju en avvägning man får göra mellan risken för överpessimism versus risken för överoptimism. Att säga att det är ens egna medel tycker jag dock är lite missvisande, med tanke på att man inte har full förfoganderätt över dem och att de kanske också ska beskattas innan man får ut några medel som man har full förfoganderätt över.
Japp, jag tänker dock att skatt på pension inte är överdrivet svårt att kalkylera in.
Ska man hårdra det så tappar man egentligen en del av förfogandet över sina sparade medel så fort de lämnar huvudkudden.
Så min poäng är väl att det här med att bortse från delar eller hela sin pension är ett orimligt och onödigt “katastroftänk”.
Även om det givetvis måste beaktas och hanteras lite annorlunda beroende på ålder.
Självklart är det bästa om man kan göra exit exakt när man så önskar med en pension som grädde på moset men i många fall helt i onödan och att man kan tvingas skjuta på drömmen pga att man inte vill tänka in pension i kalkylen.
Verkar vara så att man tänker sig att höja pensionsåldern till 71 år om 45år. Rimligt vore att andelen av vuxen ålder man tillbringar i pension tillåts vara konstant tycker jag.
En person född 1956 arbetade chablonmässigt från 25 till 65 dvs ca 40 år . Förväntas leva ca 20 år som pensionär. Till ca 85.
Dvs 1/3 av åren som yrkearbetande och pensionär är denne pensionär . Med 71 som pensionsålder isf 65 om 45 år borde följaktligen medianlivslängden vara vad om 45 år? . 46 år som yrkesarbetande borde ge 23 år som pensionär dvs efter 25 jobbar man i 46 år och är sedan panschis i 23 år. Dvs median på förväntad död blir då förväntad 94 år . Tror vi verkligen på 9 år längre livslängd om 45 år. SCB tror inte på det.
Dom tror på en ökning av livslängden efter 65 på ca 4 år till framöver närmaste 45 åren dvs vi får då en kortare tid som pensionärer än den som är född 1956 om riktåkldern höjts från 65 till 71. Bara 18 år och det betyder att vi inte kommer att bibehålla vår andel av livet i pension som minskar från ca 50% av vårt yrkesliv till bara 39% av längden av vårt yrkesliv.
Inte rimligt tycker jag. Man kan också undra om mängden friska år kommer att hålla jämna steg. Jag gissar att det kan fattas några år till där.
Dvs för den som står i början av sitt yrkesliv idag. Räkna med att du kan vilja gå tidigare är vid 71 års ålder. Jag tycker rimligare vore vid ca 68. Då får man ungefär lika andel som idag av livet efter 25 som pensionär.
Om man följer den logiken bör kanske 25 åringen av idag överväga att spara ihop ca 3 års “pension” att använda innan sin riktålder eftersom man kraftigt “straffskattar” oss som tar ut av pensionen före riktåldern. För mig som gått lite i förtid ger det 2800 SEK högre skatt varje månad.
Länge sedan jag läste materialet, men en faktor är att en fyra år (dvs runt 20%) längre pensionstid betyder att du har större andel pensionärer relativt arbetande, vilket ger behov av en extra förskjutning av pensionsålder. Dvs kopplingen till förväntad livslängd är inte helt linjär.
Är det inte några missar i dina antaganden? T.ex. var det väl ytterst få som började jobba så sent som vid 25 på 1950-talet. Gissar snarare att majoriteten började jobba vid 18 eller liknande, kanske ännu tidigare? Idag däremot är det ju många som reser/studerar etc. så att de inte börjar jobba förrän 25 eller senare. Det lär ändra din uträkning ganska bra tänker jag.
Den ursprungliga jämförelsen har varit med en person som är född 1930. Vi andra ska ha samma köpkraft som dem. Utifrån det har fördelningen skett mellan arbetstid och pensionärstid.
Jag undrar vad som gäller för tjänstepensioner. I dagsläget är åldern satt till 55 år som tidigast för många av dem. Men vem är det som sätter den åldersgränsen och är det något som kan komma att ändras? Har regeringen något inflytande på den frågan?
Ska det vara ett svar på min fråga? Du försöker säga “nej”?
Känns som att det borde finnas några riktlinjer eller liknande. Annars är det lite förvånande att alla har så jämlika regler att det är just vid 55 man kan börja ta ut tjänstepensionen. Varför inte 45, 50? Eller 60 osv.
Min fråga handlar egentligen om båda delar. Tjänstepensionen omförhandlas titt som tätt på olika sätt, så helt omöjligt är det väl inte att de kan ändra i avtalsreglerna. Och om nu de allmäna pensionsåldrarna stiger framöver, så kanske även tjänspensionsåldern följer efter? Jag har ingen aning, därmed frågan till @Monica som har väldigt bra koll på pensionfrågor.
Nope … Jag kollar på typ sista årgången som fick pensionen vid 65. Dvs dom födda 1956 och kollar på framtiden jämfört med den årgången . Dom var 25 år gamla 1981. Dessutom antar jag självsvåldigt och lite elitistiskt att många som läser i detta forum som jag började arbeta efter högskole eller universitetsstudier och då är 25 års ålder rätt bra gissning som ett snitt tror jag.