Fler än hälften av tjänstemännen i åldrar 50 till 67 år planerar att gå i pension före riktåldern. Det visar resultatet av en undersökning som SCB genomfört på uppdrag av TCO.
Rapporten i korthet
• 52 procent av tjänstemännen i åldern 50–67 år planerar att gå i pension före riktåldern.
• Bristande arbetsmiljö och den egna hälsan tycks vara huvudorsaker.
• En annan vanlig orsak som tjänstemännen uppger är att det är ekonomiskt möjligt. Dock är ekonomi sällan ensam orsak.
• Rapporten bygger på en undersökning bland tjänstemän 50–67 år som TCO låtit SCB genomföra.
Krävs inte bara hållbart arbetsliv, krävs arbetsgivare som vill anlita 60+:are också. Jag arbetar gärna så länge jag tycker det är kul och så länge min kompetens är efterfrågad, men misstänker att den inte kommer vara lika eftertraktad närmare 68…, så självklart planerar jag för att kunna gå i pension tidigare om det skulle behövas.
Jag skulle inte lägga alltför stor vikt på detta.
De flesta planerar att leva ett hälsosamt liv, gå ned i vikt, spara pengar, vara duktiga i största allmänhet. Många vet precis vad som krävs i teorin men misslyckas ändå kapitalt i praktiken.
Man undrar hur många 50-60 som har dålig koll på sin pension. Jag fick en ekonomiskt ointresserad bekant att för första gången gå in på minPension.se. då var hen ca 55. Riktigt dåliga placeringar som aldrig ändrats under lång tid pekade på obra pension (i onödan). Det blir nog att jobba på några extra år oberoende av önskan för hen.
För den som är 42 eller yngre pekar det nu på pensionriktålder 69. Många par är ganska “lugna och begränsade” från 75 pga att någon har fått krämpor. 5-6 friska år att göra kul saker tillsammans är för lite tycker jag. Ofta är en part yngre 2-4 år är vanligt. Inget konstigt om man vill sluta samtidigt.
Min fru och jag började trappa ned lite runt 60 för den yngste av oss. Mer lagom om man har möjlighet .
De flesta oavsett ålder är ointresserade och okunniga inom ekonomi i stort. Jag har flera bekanta som börjat fundera på pensionen ungefär när det var dags att gå i pension på riktigt.
JAg har nog samma tankar att börja trappa ner efter 60. Räcker pengarna kanske man blir student eller något istället.
Man kan vara i god form, pigg och alert och så och man vet inte riktigt hur det blir närmare 70 och efter 75 är allt ett rent lotteri.
Det är först senaste året jag börjat umgås med dessa tankar, men är man 50+ så kryper döden närmare för varje dag på riktigt. Jag har få bekanta som tänkt på detta . Det är ofta de som har ett visst ekonomiskt intresse.
Oavsett är pengahögen man skrapar ihop ett medel att förverkliga något. Detta är plan A för stunden. Kanske kommer på något annat vad det lider.
Den är inte helt ovanlig även i min bekantskapskrets.
@janbolmeson uttryck “ekonomi är monstret man möter i slutet av månaden” får kompletteras med “ekonomin som pensionär är monstret man möter när riktåldern närmar sig”.
Tycker mig ha hört detta i min omgivning sedan vi var ca 50 men ju närmare man kommer 65 ju tystare blir det. Fler o fler uttrycker ilska över att man bara har rätt att jobbas kvar till 69 i statlig tjänst. Tror att många närt en dröm att göra allt det de inte gjort i livet men att det inte framstår som lika frestande när den kan realiseras. Pengar är säkert anledningen för en del - men jag vet att det långt ifrån gäller alla (hjälp dem med deklarationen )
Samtidigt är nog tjänstemän i åldern 50+ en grupp som har relativt bra koll på sina siffror och samtidigt tjänar de troligen över medellön. Så att just denna undersökning kan lira med verkligheten bland den gruppen tror jag på.