Jag tycker det talas för mycket om en riktålder och man utgår helt och hållet efter detta på minpension.se Politiker borde tala mer om antal år man jobbat och betalat in skatter. Jag började jobba när jag var 15år direkt efter skolan. Jag är nu fyllda 60år och har i princip jobbat alla åren. 45år. Det vore väl f-n om man inte får en dräglig pension efter det. Man borde titta närmare på detta. Som ex. Du får en skattefri 100-lapp för alla år du ställt upp för vårt land. Det skulle innebära 4500kr. extra i pension för mig. De som har totalt struntat i att jobba och fått bidrag av våra inbetalda skattepengar skulle inte få ta del av detta. Nu gör man tvärt om, och ger dem som kanske inte har gjort ett handtag för att bygga upp vårt land 9% bara för att någon “Klok” person har kommit på en formel. Det är inte konstigt att barn i vårt land blir youtubare som inte bidrar till något alls. Vart är vi på väg?
Datan stämmer säkert men de tre första punkterna kan nog få det att se något värre ut än vad det egentligen är.
Det går att ha miljoner i fonder utan att äga en enda aktie. Jag personligen och många här äger inga aktier utan kör fonder, LYSA eller ETF:er istället. Många småsparare har nog fonder istället för direktägda aktier.
ISK är jättebra men kontoformen är faktiskt bara 12 år gammal. Det är många äldre som fortfarande har sina fonder på vanlig depå.
Med det sagt stämmer det att många har ett för litet sparande och kass ekonomi.
Jo, jag vet att det är ungefär så det ser ut. Detta är bättre data än att titta på direktägande av aktier eller kontoform. Den visar att det ser lite (om än marginellt) bättre ut.
I flera fall både och. Och i nåt fall verkade själva konceptet komma som en blixt från klar himmel.
Bara om du får pensionärsrabatt på bion!
Det får jag, samt på teatern och på lokala museet.
Hoppas matkedjorna följer efter snart.
Spännande artikel.
Jag planerar att, i all mening, gå helt i pension när jag är 55-60, men att inte plocka ut pensionen förens jag är 70. Innebär det att jag inte gått i pension förens jag är 70 då jag inte tar ut pengarna? Eller vad räknas som att gå i pension? Jag kommer sluta jobba när jag är 55-60 iallafall.
Tack för länken.
Så man kan inte vara pensionär förens man tar ut allmänna pensionen alltså. Om man “pensionerar” sig innan har man bara “slutat jobba”. Om man inte är sjukpensionär eller liknande.
Olika aktörerna har olika regler men det vanligaste är nog att man endast godtar pensionsmyndighetens intyg. Jag har sett att några tjänstepensionsanstalter också utfärdar intyg och många sådana pensioner kan man ju ta ut redan från 55.
Själv skulle jag kunna få ett intyg från SPV (Beställ pensionsintyg - SPV) men det är oklart om det finns några ordentliga rabatter att hämta med ett sånt intyg. Det funkar till exempel inte hos SL.
Någon som har bättre koll?
De som har svarat i undersökningen tillhör ITP2 så de har förmånsbestämd pension och möjlighet till så kallad “kollektiv slutbetalning” vilket lite förenklat innebär att om du år i pension efter 62 år (typ 62 år och en månad) så slutbetalas din pension som om du hade jobbat till 65. Det gör att det är vansinnigt förmånligt att gå tidigt.
Jag tillhörde själv det avtalet tidigare och majoriteten av mina äldre kollegor siktade in sig på detta. Så jag är inte ett dugg förvånad över att målgruppen svarade som de gjorde. ITP2 är dessutom det pensionsavtal som har högst genomsnittspensioner så det kommer inte att gå någon nöd på dem. Hade de ställt samma fråga till privatanställda arbetare eller statligt anställda hade resultatet sannolikt varit mindre frihetsbenäget.
Stämmer verkligen det? Rapporten innehåller ju svar från tex tjänstemän i kommun och region.
Gäller väl “bara” egenpensionsdelen av TJP och inte ålderspensionsdelen (som är den större delen)?
Jag utgick i från titeln och sammanfattningen, men nu kollade jag närmare och du har rätt att det är med andra avtal också. My bad.
Om du har ITP2 är det inte omöjligt att tjänstepensioen är större än den allmänna pensionen. I mitt fall (har ITP2) är min tjänstepension mer än dubbelt så stor som min allmänna pensionen. Du behöver inte allmän pension för att kunna sluta jobba tidigare. ITP2 kan du ta ut från 55 år.
Eller missförstå jag dig? ITP2 består av en förmånsbestämd del och en premiebestämd del. Båda slutbetalas vid 62 år och en månad.
Det är nog jag som är otydlig… Med “ålderspension” menar jag “förmånsbestämd” och med “egenpension” menar jag “premiebestämd”. Det är så det står på minpension.se (om man inte expanderar texten…)
När jag kollade med Valcentralen (tror jag det var…) sa dom att det bara var den premiebestämda delen som slutbetalades from 62 år + 1 mån. I mitt fall är den c:a 25% av total TJP.
Absolut inget konstigt! Jag är själv i denna situation, yngre med mer än 4 år… självklart tänker jag inte jobba till 65. Om jag alls kan undvika det (och det kan jag). Har en vän, gammal arbetskamrat, som fick en bra deal från vår arbetsgivare. Avtalspension vid 58. Och det var fint det, för nu är han sen flera år kroniskt sjuk (han är 70) och blir bara sämre, långsamt men säkert.
Myndigheter, då eller…? Ja se byråkrater. Lazygirljob för äldre. Trist faktiskt att Sveriges ofantliga förvaltning har blivit såhär ineffektiv.
Varför då? Vad är det för speciell vits med den taktiken? (nyfiken). Visst, statliga pensionen (om jag antar det är den du menar här) blir då högre än om du börjar ta ut den när du får, men på det stora hela jämnar det nog ut sig – eller blir sämre för dig. Ditt ISK lär växa mer än allmänna pensionen höjs av politikerna.
Det år så jag definierar det iaf, och tänker/pratar om det.