Jag såg på TV4-nyheterna (?) igår och man pratade bl a om pensionsåldern som höjs till 66 i år och till 67 om fyra år. Det var ju inga nyheter, men det som man valde att trycka på i denna tid av en åldrande befolkning var ett slentrianmässigt “och kommer att fortsätta på den banan” eller nå’t liknande.
Detta fick mig att fundera och tankeleka lite själv. Om den fortsatta “banan” innebär en höjning med ett år per fyraårsperiod (kanske inte rimligt, men inte heller otroligt) så räknade jag snabbt fram att jag isf kan räkna med att få 70 år som min förväntade pensionsålder. Plötsligt är det över 20 år dit och plötsligt kan den där summan i finansiell frihet man kanske räknar på, tvingas räcka 20 år istället för 15.
De med tunga arbeten (ofta i låglöneyrken) kommer att slitas ut lika fort som förr, men kommer inte att nå till pensionsåldern lika snabbt och någonstans ska pengarna komma ifrån till uppehället. Innebär detta att socialtjänsten får kliva in och överbrygga? Blir det bara kreativ bokföring ur ett samhällsekonomiskt perspektiv? Eller täcks allt upp av iivriga skattebetalare på 65+ som bara drömmer om att få jobba vidare och betala skatt som en annan 56-åring?
Det vore kul att få lite inpass, grundade som ogrundande på detta. Hur ser du på en uppåtglidande pensionsskala? Får det franskt blod i dina ådror att koka och viljan att dra på en gul väst och köra traktorn till stan och dumpa gödsel på torget, att ta över?
Det känns väl lite sådär att riktåldern ska beslutas löpande. Visst, ett beslut ett år gäller inte förrän 6 år senare men det är ju rätt kort när det gäller pensionsplanering.
Jag förstår tanken med att systemet behöver en dynamik men ändå. Så typiskt staten att ändra på reglerna så det ändå drabbar en del som ”räknat med” en viss ålder.
Själva har vi tagit höjd för att det skulle bli höjt. Jag år lätt cynisk eftersom ändringar i pensionssystem drabbat både mina föräldrar och äldre syskon. Räknat med tidigast/riktålder på 64-65 / 67-68 år då vi inte är jämngamla.
Nu tror jag inte det blir så illa som 70 år för dig … annat än du är född på 00talet
Det finns prognoser på länken nedan om man nu vågar lita på dem, men det borde man väl kunna göra eftersom det ska vara relaterat till medellivslängd och hur den förväntas öka. Det borde åtminstone inte öppna för politiska beslut (för då kan ju vad som helst hända)
När jag började jobba va allmänna pensions ålder 67 år, sen ändrades de till 65 år…
Jag har jobbat hela mitt liv inom industrin å skulle säkert kunna jobba till 70 år, men ingen lust… Kroppen skulle klara även om de är fysiskt…
Det blir väl mer och mer viktigt att man har/skaffar ett arbete man orkar med och trivs med.
Då slipper man sukta efter pensionen så mycket, och åldern spelar mindre roll.
Vi kanske börjar närma oss förhållanden där man behöver flera inkomst-strömmar för att kunna försörja sig vid tidig pensionering. Nu känns det tämligen hopplöst att de höjt från 65 till 67 under min tid på arbetsmarknaden. Det lär inte stanna där och mina tankar om att sluta jobba vid 55 lär inte gå i verket med de här förändringarna .
Det är snarare 1 år per runt 8-10 år (inte 4) om livslängden fortsätter i samma takt som den gjort senaste 40 åren.
Ser inga konstigheter med den med tanke på att den är en direkt effekt av att vi lever längre. Pensionssystemet och avsättningarna är inte dimensionerat för den ökningen vi sett.
Varför kan du inte sluta jobba vid 55 pga det? Om du sparar/investerar tillräckligt mycket själv spelar väl pensionsåldern ingen roll över huvud taget?
Detta är en bra sak för samhället och välfärden. Vi behöver fler som jobbar mer för att täcka de behov som finns för pensionsutbetalningar (dagens inkomstpensionsinbetalningar går till dagens pensionärer), vård, skola och omsorg framöver.
Pensionssystemet har aldrig varit byggt för att man ska kunna få ut 20 år av utbetalningar ur det. Det är inte heller rimligt.
Vill någon sluta jobba tidigare så är det väl klokt att man har egna investeringar till det.
Om inte annat finns det en gräns för maxlivslängd. Ytterst få blir en bit över 100 år. Med detta följer nog att det inte känns troligt med stora höjningar utöver de som redan är planerade eller finns prognos för, dvs drygt 70 som gräns för allmän pension.
Men det är ju inte bra när man höjer med så många år så snabbt som man nu gjort. Jag har ganska nära till gränsen för tidigaste uttag av allmän pension och den låg så att säga “inom sikte” inom en inte alltför lång framtid. På bara ett fåtal år har det “målet” flyttats fram med hela 3 år för min del och det tycker jag är orimligt snabbt. Man borde nog ha fredat de som hade säg 10 år kvar till gamla pensionsåldern vad gäller höjningar.
Jag kan även även tycka att det finns en orimlighet i att man höjer pensionsåldern samtidigt som att det finns många yngre i vuxen ålder som inte arbetar eller studerar. Man borde skärpa upp mer i änden att få folk att hamna i egen försörjning snarare än att kräva att de som redan jobbat i 45+ år ska jobba ännu fler år för att finansiera pensionen. Lite på temat att man straffar de som lagt manken till i många år men låter de som inte gjort det få fortsätta med det.
Vi får väl se, födda senaste 5 åren eller så har en förväntad riktålder på 71. Men det är ju supervanskligt att försöka göra en prediktion på den tidshorisonten. Det kan mycket väl finnas en övre gräns som vi aldrig lyckas ta oss förbi, eller så kommer något nytt revolutionerade som vi aldrig kunde ana om 50 år.
Är det med tanke på förändringen av tidigast möjliga uttag allmän pension som gör att det blivit 3 år för dig? Annars borde det “endast” bli 2 år om man är relativt nära pension då riktåldern borde vara 67.
Det är ju däremot inte huvudanledningen till varför riktåldern införs. Även om alla som kan jobbade skulle den behövas.
Ja. Om jag går tillbaka bara några år var tidigaste ålder för uttag av allmän pension 61, nu är den 64 för min åldersgrupp. 3 års höjning är ganska mycket om man “planerat” eller “tänkt sig” en viss ålder att gå i pension i. Man får lite känslan av att aldrig komma ifatt.
Det jag undrar är när arbetslivet hänger med, idag börjar man bli rätt o-eftertraktad redan efter 55. Ska vi arbeta till 70 så vill det till att arbetsgivare börjar leta annat än ”drivna” 25-35 åringar.
Problemet är för dom flesta att få pengarna att räcka. Med ”vanligt” jobb familj osv hinner kapitalet inte bli jättestort. Lägg därtill att dom sista 15årens intjäning till ”riktig” pension blir 0 om du slutar jobba helt. Då blir det inte mycket kvar att leva av senare.
Vid 55år i normala fall så matas ju inte bara duvorna i parken som nöje samt en bussresa om året, utan kapitalet behöver nog vara ganska stort.
För egen del skulle ca30år med att vända på slantarna vara en alldeles för stor del av livet.
Håller med. På 90talet efter den krisen fanns ett program där 60+are fick en deal att gå tidigare för att ge en ung ett jobb. Det behövdes verkligen då och kanske behövs igen i en framtida kris.
Det behövs mer folk på arbetsmarknaden sägs det men samtidigt har vi så många helt utanför arbetsmarknaden. Samtidigt automatiseras så mycket arbeten bort, både i service och industri, så jag är väl lite frågande hur smart det är att höja pensionsåldern så mycket som man ändå gjort nu för vissa kullar. Speciellt för de med fysiskt krävande arbeten eller arbeten som sliter på delar av kroppen. Men man kanske kan sänka riktåldern senare om det visar sig behövas
Japan har ett rätt intressant system som jag förstått det, åtminstone på tjänstemanna sidan. Vid 60 tar man ett steg åt sidan i organisationen och lönen sänks rätt rejält med motivationen att man inte har barn att försörja. Samtidigt sänks trycket på att leverera, inte jobba så långa dagar. Man får alltså en miljö där man kan jobba kvar mindre slitsamt på knopp/kropp och samtidigt tillföra organisationen både kompetens och vara en resurs samt släppa in nya på arbetsmarknaden. Det är väl därför man ser en del en bra bit över 70 som fortfarande jobbar där. Lite speciellt men rätt intressant.
I Danmark finns förslaget att färre universitetsutbildningar ska få ge tvåårig master just för att man vill ha ut folk i arbetslivet fortare. Det är en variant som inte är helt dum.