Hej på er!
Mitt första inlägg här på forumet. Det kanske är en ointressant fundering jag har, men har ingen i min närhet som sitter i samma situation (/är intresserade av frågeställningen ) och jag skulle vilja få lite input från andra.
Jo, det är så att min sambo är 11 år äldre än jag. Jag är 35 och han 46. Det i sig är inget ”problem” förutom att det slog mig när vi pratat om livsplaner att om jag ska jobba tills jag är 69 år är han 80…
Vi trivs med att arbeta och har turen att ha jobb som inte sliter ut oss, och att bli FIRE är inget vi mål i sig för någon av oss. Dock inser jag ju att om vi ska hinna vara pensionärer ett tag tillsammans, så måste ju jag gå tidigare. Dvs. bli ofrivilligt FIRE?!
Jag räknade baklänges enligt den infon man kan hitta här på forumet/i avsnitt och det är absolut ingen omöjlighet att vi ska kunna spara ihop så att jag kan gå i pension när jag är 60 år. (Har försökt räkna på hur mycket pengar jag behöver under 9 år när jag kommer ha 0 kr i inkomst och sen vad jag behöver i 20 år efter att pensionen kickar in vid 69. Lite osäker dock på om det togs hänsyn i prognosen till att jag kommer tjäna 0 kr i 9 år, men jag tror den gjorde det? )
Dock känns tanken på det liksom lite… snopen, eller vad jag ska säga? Min mamma är tex. 64 år, är pigg och hurtig, jobbar heltid, håller på med hästar på fritiden, och hon har tänkt jobba tills hon är iaf 67. Hon gillar sitt jobb och ser det inte som något ”straff”. Och det är väl lite så jag känner/tänker kring det också.
Jag tycker det är så svårt, för vi vet ju inte hur vi kommer känna om 25 år, samtidigt är det ju nu vi måste börja tänka på det om man ska hinna…? Känner också att risken finns att hamna i en ”kvinnofälla” med dålig pension om jag går tidigt för att vi ska få tid tillsammans pga. att hans pension försvinner med honom. Har hört att man kan omfördela en del av sin premiepension, kanske det är en idé?
Kanske tänker jag fel också, alltså att det inte är så stor grej att jag fortsätter jobba och han är pensionär. Jag kan kanske ta tjänstledigt om vi ska göra något under några månader/gå ner i tid/gå i pension men jobba extra.
Hur tänker ni andra som är i liknande situationer? Eller är det någon klok redan-pensionär i ett förhållande med större åldersskillnad som kan dela med sig av sina erfarenheter?