Pension vid stor åldersskillnad

Hej på er!

Mitt första inlägg här på forumet. Det kanske är en ointressant fundering jag har, men har ingen i min närhet som sitter i samma situation (/är intresserade av frågeställningen :joy:) och jag skulle vilja få lite input från andra.

Jo, det är så att min sambo är 11 år äldre än jag. Jag är 35 och han 46. Det i sig är inget ”problem” förutom att det slog mig när vi pratat om livsplaner att om jag ska jobba tills jag är 69 år är han 80… :flushed:

Vi trivs med att arbeta och har turen att ha jobb som inte sliter ut oss, och att bli FIRE är inget vi mål i sig för någon av oss. Dock inser jag ju att om vi ska hinna vara pensionärer ett tag tillsammans, så måste ju jag gå tidigare. Dvs. bli ofrivilligt FIRE?! :rofl:

Jag räknade baklänges enligt den infon man kan hitta här på forumet/i avsnitt och det är absolut ingen omöjlighet att vi ska kunna spara ihop så att jag kan gå i pension när jag är 60 år. (Har försökt räkna på hur mycket pengar jag behöver under 9 år när jag kommer ha 0 kr i inkomst och sen vad jag behöver i 20 år efter att pensionen kickar in vid 69. Lite osäker dock på om det togs hänsyn i prognosen till att jag kommer tjäna 0 kr i 9 år, men jag tror den gjorde det? :sweat_smile:)

Dock känns tanken på det liksom lite… snopen, eller vad jag ska säga? Min mamma är tex. 64 år, är pigg och hurtig, jobbar heltid, håller på med hästar på fritiden, och hon har tänkt jobba tills hon är iaf 67. Hon gillar sitt jobb och ser det inte som något ”straff”. Och det är väl lite så jag känner/tänker kring det också.

Jag tycker det är så svårt, för vi vet ju inte hur vi kommer känna om 25 år, samtidigt är det ju nu vi måste börja tänka på det om man ska hinna…? Känner också att risken finns att hamna i en ”kvinnofälla” med dålig pension om jag går tidigt för att vi ska få tid tillsammans pga. att hans pension försvinner med honom. Har hört att man kan omfördela en del av sin premiepension, kanske det är en idé?

Kanske tänker jag fel också, alltså att det inte är så stor grej att jag fortsätter jobba och han är pensionär. Jag kan kanske ta tjänstledigt om vi ska göra något under några månader/gå ner i tid/gå i pension men jobba extra.

Hur tänker ni andra som är i liknande situationer? Eller är det någon klok redan-pensionär i ett förhållande med större åldersskillnad som kan dela med sig av sina erfarenheter? :blush:

5 gillningar

Passa på att leva livet nu då det gemensamma pensionärslivet blir begränsat.

3 gillningar

Min hustru är drygt åtta år äldre än mig och jag funderar på om jag ska sluta jobba när hon går i pension, alltså när jag är 57.

Jag räknar med att den pension jag får när jag blir pensionär på riktigt ska räcka då så det jag behöver täcka upp för är åtta år med noll inkomst.

Kanske vill jag inte sluta jobba då jag vet att min hustru kommer att bli rastlös och kanske ganska jobbig ! Eventuellt kommer jag att vilja jobba vidare fast mindre.

1 gillning

Min fru är två år äldre än jag. Nu är vi båda nyblivna pensionärer på heltid. Jag arbetade i snitt halvtid de två åren hon redan var i pension. Vi tog extra lediga perioder några gånger per år.

2 gillningar

Min pojkvän är 25 år äldre än mig (jag är man, 37 år) och har redan gått i pension. Att vi skulle vara pensionärer tillsammans redan nu är inte att tänka på och åldersskillnaden är så stor att jag ändå aldrig kommer “komma ikapp” liksom, Jag tycker det är perfekt att ha en hemmaman! Han gör mycket av hushållsarbetet och markservicen. Vi gör ofta roliga saker tillsammans och reser tillsammans på mina semestrar osv. Jag känner att vi har vår bästa tid nu och jag kommer inte avsluta min inkomst, börja snåla eller satsa på FIRE, tycker vi ändå har så mycket tid ihop och njuter av livet tillsammans, trots att jag jobbar. Och jag har inget emot egentid om han vill åka på någon längre resa där jag inte har möjlighet att följa med. Ingen av oss har barn, åldriga föräldrar eller liknande (som jag sett kräver mycket tid av andra pensionärer jag känner). Jag har tänkt på att det kan bli mer utmanande i framtiden när han blir äldre men känns onödigt att spekulera, det kan ju lika gärna vara jag som råkar ut för nåt (sjukdomar, olyckor osv), man vet aldrig med livet.

11 gillningar

Detta måste vara väldigt individuellt lite som svaren antyder. Alla måste nog hitta sin melodi.

Jag, den äldre, trappade/trappar ner till 50% ungefär halva ålderskillnaden, för att jag vill, under tiden kör frun klart det hon vill. Sen är det nog. Vi går tidigare för det är så mycket annat vi vill göra.

Såklart inte utan viss ekonomisk risk utifall det blir en enorm ekonomisk kris för att bli fattigt pensionär men så är det ju. Livet är inte riskfritt och vi vill inte ta risken att inte hinna med det vi vill göra.

Det är viktigt att ha en plan när det är stor skillnade i ålder eller inkomst för den delen. I vårt fall är mina pensioner mycket bättre (mindre usla :joy:) än min frus då jag tjänat mer och jobbat längre. För att hon ska klarar sig bra oavsett så har jag återbetalningsskydd på mina TJP och vi har även satt av motsvarande skillnaden i pensionskapital till henne så det blir mer 50/50. Så har vi tänkt :slight_smile:

4 gillningar

Min sambo är 16 år äldre. Och jag har tänkt att jag inte kan räkna med att kunna ha kul med honom när jag blir pensionär. Vi gör saker nu. Jag har också tänkt att ev ta tjänstledigt eller liknande om vi skulle åka på en lång resa eller så när han blir pensionär.

Annars lever vi delvis lite separerade liv. han gör vissa saker på egen hand och jag gör andra. Så jag tror inte att han har några problem med att sysselsätta sig på egen hand, lika som jag inte heller kommer ha några problem.

Annars är det inget jag tänker så mycket på, trots att han inte har så många år kvar till pension. Sedan kan ju även yngre människor bli sjuka/dö, så det går inte att förutspå.

4 gillningar

Vi har inte så stor åldersskillnad, men olika avtal så ska frugan jobba till 67 blir det 9 år som jag är pensionär innan hon går i pension. Tanken är att hon ska kunna gå vi vid 64, och så täcker vi upp att hon får lägre pension med sparade medel.

1 gillning

Du kanske inte behöver jobba till du blir 69. Eller kanske inte behöver jobba heltid tills dess. Ekonomin spelar stor roll. Minpension.se är ett bra hjälpmedel.

1 gillning

Ja undrar hur Sverige ser ut då?
Finns det verkligen kvar några pengar till pensioner.
Jag tycker det ser mörkt ut.

1 gillning

Det var ett dystopiskt första inlägg på forumet.
Har du några studier som underbygger din tes ?

1 gillning

Fint att höra! Inser att jag kanske inte måste ha så mycket panik över om jag jobbar och han är pensionär :sweat_smile: Har också tänkt att det finns många fördelar med att ha en hemmaman, hehe…

Det som är viktigt är väl att man har sina egna grejer att pyssla med under hela livet så man inte är beroende av varandra att bli ”underhållen” hela tiden :grin:

3 gillningar

Så sant! Min man tycker också det är viktigt att man ”sätter guldkant” på livet under hela tiden det pågår och tror att det är helt rätt som du säger att göra saker nu och inte vänta för mycket till sen. Som du säger vet man ju aldrig vad som händer och när.

Jag håller egentligen med helt och hållet men är väl kanske lite mer lagd åt att fundera kring ”worst case” och vill gärna ha en ”plan”. Men det är ju något jag får jobba med och få till en balans istället!

Håller verkligen med om att se till att ha egna grejer och intressen att pyssla med under hela livet :blush:

Tack för input!

Vissa kollar sin framtida pension på minPension.se och blir deppiga över säg 20.000 Sek/månad. " Vad får man för 20.000 om xx år" . Betänk att kalkylerna är kompenserade för löneökningarna . Du får om xx år det som idag motsvarar 20.000 är den korta beskrivningen.

1 gillning

Jo så är det ju, att man måste ha någon sorts plan. Det svåra är ju dock att komma fram till hur planen ska se ut :joy: Men tusen tack för inblick i hur ni har tänkt och löst det!

Vi har också inkomstskillnader att ta hänsyn till, och än mer blir det ju senare om jag ska gå tidigare. Så det viktigaste är väl att se till att jag inte blir barskrapad samtidigt som man måste leva under tiden också, som du är inne på.

1 gillning

Steg ett är nog att se till att hans större TJP har återbetalningsskydd/efterlevandeskydd dvs att du ärver dem i värsta fallet. Åtminstone de större TJP.

För dig kan du skippa sådant, i min mening, om han klarar sig utan dina TJP utbetalda. Istället får du arvsvinster dvs andra som avlider inom “kollektivet” delas ut till de som lever. Det blir ett tillskott som ökar med åldern pga ökad dödlighet. Stärker din pension en del.

Du kan läsa mer här

En sak till att tänka på ekonomiskt, är att det i dagens samhälle iaf är i princip omöjligt att få bostadslån som ensamstående pensionär. Om man nu vill kunna flytta till en bostad som man äger. Jag planerar att spara innan så jag ska kunna flytta till en fräsch lägenhet/radhus i större delen av Sverige.

1 gillning

Jag är inte för stor ålders skillnad då… Vi har 10 månaders åldels skillnad å några år skulle oxå funkat…
Vet bekanta där de är 10 år å de är en annan generation å annat sätt å se på livet…
Så inför pensioneringen blir de väldig obalans me stor ålders skillnad…

Hej! Har han itp2 som tjp så måste Ni gifta Er för att Du ska få ta del av den efter han gått bort

Seglarbekanta med stor åldersskillnad gjorde så att hon är tog tjänstledigt när mannen blev pensionär och sedan längeseglade de några år.
Sedan fortsatte hon att jobba några år till och segelutflykterna blev kortare under hennes semester.
Passa på att göra det ni drömt om (typ längre resor) medans båda har kraft.

Tyvärr drabbas en del av sjukdom så det gäller att passa på i tid

2 gillningar