Är det värt 1400-2200 kr i månaden att "förkorta" ditt liv ett år?

Pensionsmyndigheten skickar med jämna mellanrum ut information om att det lönar sig att jobba längre.

Beräkningar från Pensionsmyndigheten visar att “ett års extra arbete efter 65 års ålder ger den som snart ska ta ut din pension och har en genomsnittlig lön mellan 1 400 kronor och 2 200 kronor mer i pension per månad före skatt, hela livet ut”.

Vad de inte nämner är att du också har ett år kortare liv att leva som pensionär om du gör detta val.
Är det värt 1400-2200 kr för dig?

Tror att det beror mycket på hur man trivs på jobbet och vilken hälsa man har.
Ju äldre man blir, desto svårare blir det att njuta av pengarna man får i pension.

Att fortsätta business as usual ett år till kommer jag inte att göra, även om jag gillar mitt jobb. Men om jag får välja vilka arbetsuppgifter jag utför, hur många timmar i veckan jag jobbar (eller hur många månader per år), och om jag får uppskattning för det jag gör, kan jag överväga att fortsätta litet till.

Vad tycker du?

9 gillningar

Den riktigt stora effekten kommer egentligen inte från att du jobbar och får mer avsättning till pensionen utan från det faktum att pengarna behöver räcka ett år kortare. Så finns det någon möjlighet så avvakta med att ta ut pensionen ett extra år men du behöver inte jobba.

3 gillningar

Det måste vara väldigt individuellt, om man har ett stort behov av den extra slanten så bör det rimligtvis vara värt det (man får ju ändå hoppas att man har många år framför sig som pensionär) men om man redan har en bra pension så är det väl bättre att sluta jobba förutsatt att det är det man vill. Så tänker jag, men jag har lååång tid kvar till pension så perspektiv kanske ändras tills dess!

7 gillningar

För mig är det inte värt det men för de med låg pension och inget sparat kapital kan det ju vara värt det för att få det att gå runt.

3 gillningar

Att det är väldigt olika saker att förkorta sitt liv med ett år och att jobba ett år till. Då siktar jag ändå på FIRE :wink:

Vad jag menar är att ett mindre år pensionerad och ett år mer jobb innan ens död inte är ekvivalent med att dö ett år tidigare. Långt ifrån t.o.m.

12 gillningar

Jag skrev medvetet ’ “förkorta” ditt liv’ i rubriken för att provocera litet grand. :wink:

Faktum är att jag blir provocerad av att ingen pratar om baksidan med att jobba ett år längre. Pensionsmyndigheten får det att låta som att det enbart handlar om pengar istället för pengar vs tid som vi spenderar på jobbet. Tid som vi kanske hellre skulle använda till att umgås med våra nära och kära.

Men det är intressant att se andra tycker och tänker

12 gillningar

Tänk att fråga personer som Warren Buffett, Bob Dylan eller Bruce Springsteen (för att ta några slumpmässiga exempel): “Varför går ni inte i pension?”

De skulle troligtvis skratta och säga: “Vad ska vi ta pension ifrån? Livet?”

6 gillningar

Sen får man ha respekt för att långt ifrån alla har lyckats ordna lika givande arbeten.

Personligen arbetar jag gärna så länge jag kan, men inser samtidigt att det nog snarare kommer bli svårt att hitta någon som vill betala en gammal gubbe när jag konkurrerar med yngre och hungrigare förmågor. Så i TS frågeställning har jag en annan vinkel, jag blir provocerad av att vi förutsätts kunna ordna arbete i ”all evighet”. Lägg energin på att sparka igång alla unga som ligger på sofflocken redan istället. :laughing:

8 gillningar

Bra sätt att se det tycker jag verkligen. Mitt svar är nej, det kan inte vara värt det. Inte för så många iaf.

Du får alltså även tänka på att efter det tappet, i princip samma som Respektavståndet, så tappar du inte mer om du utökar med fler år heller :grinning: Då täcks tappet upp av andra stöd istället. Men det finns ju en lägsta åldersgräns.

För egen del tror jag inte att det hänger på detta. Det finns prioriteringar som värderas högre än det roligaste jobbet jag kan tänka mig :grinning: och fler av dem.

De flesta har nog iaf någon familj eller någon social kontakt eller något de skattar högre än att arbeta för lön.

1 gillning

Räknar med 0kr i pension när jag väl är där, så jag är motiverad att skapa ett kapital på egen hand till den tiden.

3 gillningar

Jag kommer inte heller att räkna med att ha någon vidare peng när jag gå i pension. Idag skulle jag beräknad få ca 20.000kr vilket enligt mig är typ ingenting om 40 är. Det är väl som att få idag 10.000 liksom. Inte fan kommer man kunna leva bra på det och ändå så ska jag enligt Pensionsmyndigheten ha mer i pension än 80% av Sveriges befolkning. Så jag spara undan så att jag kommer kunna leva på mina besparingar jag med och inte kommer jag tycka synd om dom som inte har sparat på liknande sätt.

2 gillningar

Planerar för att sluta jobba vid 50 ungefär beroende på vart i konjunktur cykeln vi befinner oss i när den dagen kommer om ca 10 år… Tänker inte jobba till 70+ som min generation förväntas göra! Den pension jag kommer få när den dagen kommer ser jag bara som bonus, tänker leva på eget kapital (ev projekt baserst extrajobb om något roligt dyker upp) och har sett till att levnadskostnaderna kommer bli minimala (hus etc betalt redan) Så nej inte värt att jobba längre för några kr extra, har jag otur på livets lotteri är jag död innan jag kan njuta av friheten från ekkorhjulet om målet ligger vid 70+, så nej tack!

(Blir flytt söderut också för att minska levnadskostnaderna ytterligare och kommer då sälja allt i Sverige och köpa motsvarande hus kontant på plats)

1 gillning

Så kan det säkert bli, men frågan är om det kommer att finnas tillräckligt många yngre och hungriga förmåger att täcka upp behovet när barnafödandet minskar och andelen unga som del av befolkningen minskar, i alla fall inom vissa yrken.

Jag har jobbat med tyngre arbeten och vet inte ens om jag räcker fram till 63 år.
Jag tror att man skulle behöva se över detta med en viss ålder som pensionär.
Har du tungt jobb från 18 år eller har studerat till 35 år och sedan max bär en pärm ibland och har samma sluttid för pension?
Fast arbetslängd?
Lägg till att den totala tillgången på pensionspengar lär vara mycket lägre än behovet.
Man tog av dem på 90 talet och nu får allt fler garantipension som inte tillför systemet några pengar
Så mitt svar är nej. Det är inte värt ev mer pengar att sluta mer.
Är vi födda för att slita till dödsbädden?

6 gillningar

Har förståelse för att de med slitiga yrken inte vill jobba en sekund mer än nödvändigt.

För egen del tror jag att jag aldrig kommer att sluta jobba helt och hållet. Att helt ta bort den där piskan i livet är nog en säker väg till en tidig grav. Vi är konstiga kreatur och så länge vi “simmar på” håller vi oss någorlunda på hugget men att slacka är lilla döden. En av de små “dödarna”. Det finns många. :laughing:

Det jag däremot vill göra längre fram är att sänka farten på ekorrhjulet en smula. Men aldrig kliva ur helt.

Men det är en pappersskyfflare med kropp i intakt skick som skriver detta.

För att slippa fler syrliga kommentarer. Använder pappersskyfflare synonymt med tjänsteman/kontorsarbetare.

4 gillningar

…som kommer bli ersatt av AI/robotisering, ingen kommer vilja betala för papperskyfflande framöver. :rofl:

1 gillning

Och jag som trodde vi levde i det papperslösa samhället sedan decennier tillbaka. :joy:

1 gillning

Förstår inte riktigt syftet med en sån kommentar.

Är mjukvaruutvecklare så pappersskyfflare var sanning med modifikation. Vill du ha en värld med bara AI eller någon som faktiskt håller i tyglarna? That would be me.

2 gillningar

Jag hade nog valt att gå i pension, men även fortsatt att jobba 2-3dagar i veckan även som pensionär…
Att ställa om från att jobbat 40h/veckan är en stor omställning i vardagen.
Och man kan ju alltid sluta med 2-3dagar i veckan om man vill det, eller ha uppehåll med jobbandet under sommarn…

1 gillning

Tänk på att det finns de som varit långtids arbetslösa och därför skulle få lägre pension.

Pensionen ska ju försörja dig på ålderns höst men vad innebär det med en låg eller ingen pension?

Många fruktar snarare än ser fram emot pensionen.

Vad är livet värt om du inte kan njuta av det och försörja dig eller har någon familj att umgås med?

Dystert sagt så är Du inget värd som pensionär eller arbetslös, däremot målas det upp en bild av en lycklig pensionär som vill leva länge i reklam för olika produkter.

Detta bör också tas med i beräkningen av värdet av en lång pension.
Vad händer om du lever längre än beräknat?

1 gillning