Pensionsmyndighetens beräkning avser dagens penningvärde. Alltså beräknar den att du om 40 år får ett belopp som motsvarar att du får 20.000 kr idag.
Eller spara 1400-2200 kr i månaden och förläng ditt liv med minst ett år, genom att se över sina vanor redan idag ![]()
För att AI och robotisering absolut kommer att ersätta ett antal arbetstagare kommande åren, det pågår redan nu och men det vet du säkert om du är utvecklare, inom den branschen kommer många av de enklare tjänsterna försvinna. Duktiga arkitekter o.s.v. kommer ha arbete även framöver men krympande bransch med hårdare konkurrens om jobben är nog vad du kan se framför dig kommande 10-20 åren.
När jag läste din rubrik så tänkte jag på rökare eller snusare. ![]()
Slutade precis att jobba och är 62 år…jobbat sen jag var 16 år och nu får det räcka…livet är såå mycket mer än att jobba och få några kronor extra för att jobba tiil 65 eller mer fanns aldrig i mina tankar…
Vad politiker och deras hantlangare ger för råd fäster jag inte så stor vikt vid. Däremot ser jag att mitt kapital inte täcker våra utgifter enligt 3%-regeln, så jag fortsätter jobba åtminstone tills jag faktiskt har råd att pensionera mig.
Något ingen nämner är om man ska ersätta arbetsdagen med vad ? Hobby ? De flesta jag känner skulle inte fylla sin dag med något meningsfullt, de har inget annat ej heller någon hobby. De skulle klättra på väggarna eller avlida av tristess efter ett halvår. De vill inget annat än fortsätta jobba.
Nä precis och det är en stor fälla…några av mina arbetskamrater har supit ihjäl sig för att de inte var förberedda på livet utan jobb.
Jag har förberett mig väl och är väldigt noga med min fysik och fyller den med powerwalk och gympapass.
Jag har också andra hobbies som jag håller på med…plus att barn och barnbarn ska ha sitt😊
Nej, om man har råd. Sannolikheten för att avlida ökar rätt mycket för varje år som går efter 65. Och skulle man leva så tar orken slut rätt fort så man behöver inte så mycke pengar. Mellan 50-60 ska man passa på med hopp och lek sen blir de mer snigelfart efter vad jag har hört 70plusarna i min omnejd säga. Går allt åt skogen och pengarna tar slut vid 75 kan man ju bara spela dement gå på ica naken några ggr, förr eller senare blir man intagen någonstans det finns mat, värme och vatten. Det är iallafall min plan b.
Det handlar väl i princip bara om man trivs med sitt jobb eller inte. Min pappa är snart 70 och jobbar tre dagar i veckan och vill helst jobba så länge han får. Han påstår att han tycker att det är så roligt att han kunnat göra det gratis, men 65 000 i arvode tackar han inte nej till…
Jag tänker att man nog kommer känna när det är dags. Svårt att säga i vilken ålder det kommer infalla för egen del, det beror väl på vad man jobbar med då och hur hälsan är. Men då jag helt enkelt landat i att jag inte vill/kan göra det här längre, då räcker inga 2 200 för att få mig att gå till kontoret (tänker jag idag i alla fall). Men jag räknar med att ha ett ganska givande jobb (precis som jag har just nu) och att jag ska trivas på jobbet. Annars, om man bara jobbar för pengarna, så får man räkna mer fram och tillbaka på hur det slår.
Ingen hindra väll dig eller andra med fysiskt tunga arbeten att sadla om?
Har många av mina vänner som jobbat med tunga arbeten men för att sedan mellan 30-40 sadla om till mindre fysiskt påfrestande jobb ![]()
Obs ta ej illa upp av detta är ej illa menat menar bara att idag har vi såna möjligheter att ändra karriärer etc och man blir aldrig för gammal för o sadla om ![]()
Med den lönen får jag gissa att han har ett intellektuellt stimulerande arbete samma som min far har och han verkar vilja fortsätta arbete också men är nog skillnad på arbete o arbete.
Att sitta vid kassan på ica kanske ej är lika stimulerande (inget fel på det arbetet) men jag får känslan av att de som gärna stannar kvar på sina arbeten ofta har roller där de känner att de gör skillnad samt har en del problemlösning i arbetet.
Å andra sidan räknar de på att man har oförändrad lön fram till pension också, men den åker ju också upp genom åren.
Jobbar med AI, konstarerar att repetitivt arbete kommer i mångt o mycket kunna ersättas men så fort vi snackar innovation och intution så ligger AI på noll i funktion. AI bygger enbart på kända variabler som kombineras via regelverk.
Hittills är jag inte så imponerad när man jobbar på djupet.
Jag skulle inte jobbat vidare för den summan även om pensionen är klart låg… Skulle jag jobba vidare så är de inga problem å tjäna eller fakturera den summan per timme, men att vara ledig är värt väldigt mycke…
Har haft fysikt jobb hela livet å skulle kunna jobba vidare fysikt för kroppen orkar de fortfarande, men de är klart skönare att vara ledig… De är inte att jobbandet är tråkigt eller så, men att vara ledig slår högre…
Att vissa inte vill sluta jobba för dom gillar de eller orkar inte vara lediga. Själv ser jag de att man kanske inte har några fritids intressen… Känns mer att man inte har tid å jobba då…
Lev nu, dö sen
Beror på hur man lever ska man trycka i sig friterat och chips,pizza så tror jag säkert att man är sleten vid 60 men så tänker jag inte leva. Dom flesta tar inte hand om sig.
Jag och min partner är båda födda
på 80 talet. Nu i det senaste orangea kuvertet fick vi våra pensionsberäkningar från 69 år! Det var alltså inte ens snack om att vi ska få gå i pension vid 65 ![]()
Så nu är målet att hitta något man trivs att jobba med tills man har ett ben i kistan.
Den allmänna debatten har hamnat snett.
Kärnan är att vi lever längre vilket är fakta och att vi behöver arbeta fler år i Sverige (bla för att stödja medelhavsländerna som går i pension tidigare än oss, känns fel).
Varför jobba senare i livet?
Börja tidigare är smartare, jmf statistik för när Svenska folket börjar jobba idag med övriga europa. Min killgissning är att i Sverige skulle vi kunna börja jobba 3-4 år tidigare än idag.
De som börjar jobba tidigt, 16-18 årsåldern, har ofta fysisk ansträngande jobb så deras kroppar tar stryk och orkar inte jobba till 67-69 års åldern.
Sambon är USK så jag vet hur ryggar tar stryk.
Har man ett skrivbordsjobb och inga fritidsintressen är det för många bra för knoppen att jobba upp i åren kanske som deltidare.