Nån skev at om Bob Dylan skulle få frågan om att gå i pension skulle han svara “pension från vad?” Men det är lätt för honom att säga som kan göra som han vill, resa vart han vill. Jag slutade jobba 10 år innan pension just för att kunna leva som Bob Dylan. Nu sysslar jag med vad jag vill. Musik, konst, äventyrliga resor, engagerar i lokalsamhället. Det är värt alla pengar i världen.
Inte värt för mig. Har förvärvsarbetat sedan jag var 18 samt har en diagnos som troligen kommer ge mig kortare livslängd än snittet så vid 63 år går jag all-in i pensionärslivet…
Ja det är ett i princip linjärt samband sen väldigt länge. Kan inte komma som någon överraskning för någon som nånsin ansvarat för ett pensionssystem ![]()
Den enda slutsatsen jag drar är att pensionssystemet blir dyrare och dyrare pga detta. Vilken annan post i budgeten blir inte dyrare varje år.
Det är inte en automatisk slutsats av detta att vi måste arbeta fler år. Ett till år i liv betyder inte ett extra år man kan arbeta.
Jag undrar varför man inte bara har en fond för att täcka den här kostnaden, även om jag förstår att det är svårt att trolla fram kapital nu i efterhand. Vi lär inte leva 5% (vid 2% inflation) längre varje år? Edit: verkar som kvinnors livslängd 2022 ökade med 0.6% Dvs pensionssystemet klarar inflation på 2% (hoppas jag), men inte en livslängdsökning på 0.6%
Varje tidigare ansvarig för pensionssystemet har struntat i det här faktat, dvs inte tagit sitt ansvar. Lite provocerande att säga så men jag trycker detta är ett fel som politiker själva har skapat åt oss ![]()
Enligt senaste prognosen kommer jag få ca 30000 kr/mån vid 67 års ålder.
Men jag funderar på att gå vid 65 och sedan dryga ut kassan med lite extrajobb.
Jobbar inom vården och kan jobba extra som timvikarie. Då är jag fri att ta ett pass när jag själv vill.
Sen har jag en grym hobby inom sportfisket, så jag ser verkligen fram emot att kunna fiska mer på ålderns höst…
Har aldrig varit så motiverad till att sluta pensionsspara som nu efter att jag läst mitt orangea kuvert. Just nu ser det ut som att jag kommer få ca 22k om jag går i pension vid 69års ålder. 69år?!! Vafan varför ska jag då spara till pensionen när jag ändå inte kommer hinna leva som pensionär?
Nej nu satsar jag istället på att leva livet nu och trilla av pinnen på jobbet.
Fast det är väl just om man inte är nöjd med det som staten erbjuder som man bör pensionsspara i stället för att förlita sig på staten? Pensionsmyndigheten berättar för mig att de tror att jag ska få SEK 5700/månad om jag pensionerar mig vid 65, men själv tror jag att jag kan få ut fem gånger så mycket tjugo år tidigare från mitt privata sparande.
Det finns säkert forskning som visar att kroppen inte mår sådär jättebra av 8h konstant stress, stillasittande framför en skärm varje dag fram till pension också. Om vi ska jämföra “arbetsbelastning” menar jag. Kroppen kan slitas på olika sätt.
Jo visst kan folk känna av olika saker.
Risken är nog ändå mindre att kroppen tar slut på ett kontor eller lättare jobb än exempelvis inom bygge/metallindustri eller delar inom vården mm
I England så är man polis i 25 år såg jag för några år sedan.
Frågan är om man ska ha fast ålder på en pensionär.
Antal år efter skola/utbildning är kanske mer rättvist. Att bidra till samhället?
De som börjar jobba vid 35 ska gå samtidigt som den som börjar vid 18år?
Nej, pengarna i sig har inget med det att göra.
Bara vilja att jobba eller ej.
Så länge vi saknar aktiv dödshjälp för människor är frågan inte så rellevant.
Lever hellre bra än länge.
Felet är kanske att vi ser pension som något man tar efter ett visst antal år? Pension tar man när man har samlat ihop tillräckligt med pengar för att försörja sig utan att jobba resten av livet. För de flesta inträffar detta runt 65 års ålder.
Jag tycker det är fel att se det som en rättvisefråga i antal år, det är ju jättebra att vi ger incitament till folk att utbilda sig och börja jobba sent så länge deras utbildning ger dem möjlighet att tjäna mer och därför kunna försörja sig själva vid 65 år även om de började jobba vid 35 år.
Fast för samhället så är det nog bättre om vi har lika många arbetsår
Det är inte alls säkert. En del förlänger säkert sitt liv om de får arbeta längre. Somliga dör av tristess och misskötsel av sin kropp efter pensioneringen. Så den kalkylen är inte så enkel att göra.
Vi lever längre än folk som växte upp med bristande tandvård, som saknade antibiotika och hade cancer som självklar dödsdom.
Vi har inte gjort den sortens långtidsstudier på stillasittande, snabbmat och antibiotikaresistens. Än.
Även om jag är pappersskyfflare med viss AI-kompetens tvivlar jag på att jag som 70-åring har något att komma med mot några hundratusental supertaggade högutbildade asiater runt 30-40.
Vad ska din svenska kund, som pratar svenska och har en nästintill ordlös kommunikation med dig göra med en supertaggad, kulturkrockande asiat? Obs, hypotetiskt exempel.
Jag har inte haft svenska kunder på femton år, och ordlös kommunikation brukar i min värld landa i, minst, en felrapport. Autentiskt exempel.
Det korta svaret är att Min pension.se räknar realt. Mycket viktigt att förstå det. Dvs om det ser ut som att du skall få 20.000 i pension resten av livet som pensionär så är det med i deras kalkyl att pensionen för dig höjs varje år för att du skall hänga med i allmänna inkomst utvecklingen. Min pension.se räknar med ca 2% real avkastning vilket rimligen är lite konservativt på lång sikt sett historiskt. dvs Man kan nog hoppas på lite bättre. Inte svårt göra egna excellark för dubbelkoll av deras kalkyl. Det har jag gjort.
Nej, det där stämmer inte. Du kommer en summa som motsvarar 20 000 i dagens penningvärde.
Mitt tänk om pensionen kom när jag var 42 år…jag separerade men behöll mitt hus än om banken varnade mej för att få leva väldigt snålt.
Med två små barn varannan vecka och ont om pengar valde jag det ändå…jag ville ha huset som min pensionsförsäkring.
Nu efter 20 år sålde jag huset, gick i pension vid 62 år och har nu 2,5 milj på banken plus en allmän pension och tjänstepension på 25 000 ut varje månad till jag är 72 år.
Min plan gick hem tycker jag…jag har haft ett tungt fysiskt arbete i hela mitt liv och det tänkte jag också tidigt på.
Man måste börja planera i unga år hur man vill ha sitt liv vid…livet är så kort!
Ta en tumstock och mät från medellivslängden…vi säger 83 år…mät från 0 till 83 cm och titta på vad som är kvar mellan 65 och 83 cm…inte mycket…
Man måste utnyttja all tid till att leva och njuta också, det är min filosofi i alla fall.
Pension så fort det går. Då hinner man i alla fall få merparten av pengarna, om man har otur och inte lever lika länge som man “ska”. Jobba får man ju ändå om man vill.