Åldern höjs för lägre skatt på pension och lön till pensionärer

Vi har alla vetat att lägsta pensionsåldern skulle höjas och att därmed gränsen för garantipension höjs. Att det i sin tur skulle rippla ner på åldersgränsen för den lägre skatten på pension och lön för pensionärer var givet, men nu verkar det gå fortare än tidigare prognostiserat.
Idag får man ett förhöjt grundavdrag från året man fyller 66 vilket ger en lägre skatt på pension.
Vi får dessutom ett dubbelt jobbskatteavdrag vilket gör att det är väldigt fördelaktig att ta ut lön från året man fyller 66 år.
Det har varit prat om att det ska höjas för att följa riktåldern och i detta inlägg verkar det vara som att det blir “från året du fyller 67 år” from år 2023, men redan tre år senare (det är den kortaste tid som krävs innan ytterligare höjning) , dvs 2026 så indikerar man att alla ålderdelar höjs ytterligare ett år.

För mig som är född -66 innebär det att jag kan ta ut min allmänna pension först när jag har fyllt 65, men att jag inte får lägre skatt på pensionen eller lönen förrän året jag fyller 68 år (dvs det som blir min riktålder). I mitt fall så blir det ca 35 tusen skillnad i skatt per år. Morr!!
Höjda pensionsåldrar – inte bara i Sverige – blogg.minpension.se

1 gillning

Jag förstår att pengarna måste in till vårt underfinansierade pensionssystem, speciellt som att vi har en såpass stor andel av de i arbetsför ålder som inte kan försörja sig själva. Men jag gillar inte när man ändrar förutsättningarna för de som är väldigt nära pension, så att man ser målet flytta sig ett år framåt steg för steg samtidigt som att man blir ett år äldre.

Man borde freda de som har säg 10 år kvar till nominell pensionsålder då och endast räkna upp för de som är yngre än så. Jag hade en mailväxling med några politiker i pensionsgruppen i samband med att man lanserade det här med höjd pensionsålder och framförde denna synpunkt. Jag skickade även mail via registrator till Annika Strandhäll som då var ansvarigt statsråd. Jag fick ingen som helst förståelse för detta. Jag har haft kollegor som ganska nyligen kunde gå i pension vid 61, för mig kommer 64 att gälla, om det inte höjs ytterligare. Det känns inte rimligt att man ska ta så stora steg i höjning när man är så lika i ålder.

1 gillning

Ja det är vad jag också kommit fram till. Fast jag har plussat på det lite till för man vet inte vad staten hittar på. Räknar med full allmän pension från 70 :grinning:

Kanske de skulle jämföra med andra tunga länder befolkningsmässigt?

• I Indien är pensionsåldern 60 år
  • I Kina är den 60 för män, 55 för kvinnor, och 50 för kvinnliga ”blue collar”

Men det kanske inte ser lika bra ut då ur ett svenskt perspektiv :joy:

Jämförelsen med Indien (förväntad medellivslängd 69,6 år) haltar, ja det kan man nog säga. På flera plan. Men det visste du nog redan.

1 gillning

Så du menar att den generation som har betalt in för lite i pension (eftersom det är underfinansierat) ska få gå i pension tidigare och att generationen efter ska få kompensera för det ännu mer?

4 gillningar

Mm, men jag tänkte att jag kunde cherry pick lite också :joy:

Nedan är nog en bättre jämförelse om än säkert inte helt uppdaterad.

68 år i full pensionsålder för de som är 55 år idag är nog ändå relativt högt. Jag tänker mest på de som har fysiskt slitiga arbeten. Men såklart lever vi längre och har råd att finansiera en tidigare avgång än vad många i andra länder kan.

Nja den generationen betalar ju för förra generationen, det är ju så det fungerar. Det jag menar är att det inte är bra att ändra reglerna så nära inpå pension. Att ändra reglerna i yngre ålder är lite lika dramatiskt, väldigt få tänker på pensionen i unga år. Jag vet inte vilken ålder du har men du kanske inte heller tycker att det är så kul när du närmar dig tänkt pension och den åldern räknas upp med nästan ett år per år och det känns som att du aldrig når fram.

Sen tycker jag förstås att det är rimligt att de som är unga kommer i arbete istället för att de som redan har jobbat hela vuxna livet ska fortsätta uppåt 70.

1 gillning

Fast antal år nästkommande generation ska försörja föregående generation har ökat med tiden. Om man exempelvis försörjde föregående generation i 10 år men själv vill bli försörjd i 15 år vore ju det rimliga att man hade avsatt extra pengar till sin gererations pension exempelvis via PPM eller AP-fonderna.

Sen håller jag med om att det är lite sent påkommet nu, men samtidigt fel att lasta nästa generation för det.

1 gillning

I så fall får man väl öka avsättningen till pension för alla som arbetar, hellre det då än att hålla på och flytta fram pensionsåldern så kraftigt nära pension.

Sen borde man även disponera om så att en större andel av avsättningen till den allmänna pensionen går till premiepension, då finns det bättre förutsättningar att få en bra pension. Alla skulle tjäna på att andelen till premiepensionen ökar. En ganska enkel förändring som jag ser det.

Håller med dig om att ökade avsättningar behövs men det bör inte användas för att räkna om några historiska insättningar.

Det PRO mfl vill göra är att använda de ökade avsättningarna för att höja dagens pensioner och låta de yngre generationerna ta smällen när de blir pensionär.

1 gillning

Sant och förslaget klubbades igenom av riksdagen igår.
57:orna som går i pension i år får vänta till 1/1 2024 för att få den lägre skatten!

2 gillningar

Nu finns MinPensions tolkning av hur det blir med skatten för 57-orna fr o m 1/1 2023
https://blogg.minpension.se/2022/05/31/pensionsaldrarna-hojs/

Citat från sidan:
“Du som är född 1957 och fyller 65 år i år påverkas inte av höjda pensionsåldrar. Däremot kan du, om du vill, arbeta fram till din 69-årsdag. Åldersgränserna i LAS, Lagen om anställningsskydd, höjs också vid årsskiftet.
Du kommer också att påverkas av nya åldersgränser för när du får lägre skatt på lön och pension. Födda 1957 får ett förhöjt jobbskatteavdrag från 66 års ålder, däremot höjs inte grundavdraget.”

Glatt överraskad av beskedet om förhöjt jobbskatteavdrag! Alltid något, sa fan när han såg Åmål :slight_smile:

Men som vi nämnt tidigare - det förhöjda grundavdraget får en vänta på till 2024.

Ännu går det inte att räkna på konkreta summor för 2023 på Skatteverket, men det kommer säkert snart…

Om jag ska göra en (okvalificerad) gissning, så innebär det möjligen att skatten sjunker till 17%, men inte till 8% som tidigare årskullar haft. Men det är något som återstår att se, för det verkar vara väldigt kryptiskt hur mycket pengar eller procent detta förhöjda jobbskatteavdrag egentligen innebär.

Men om skatten på arbetsinkomster sänks till 17% för 57-orna, så kan de känna sig nöjda tycker jag!

Och detta nämndes sannerligen inte i det ursprungliga förslaget, utan det har dykt upp senare. Ska bli spännande att få veta hur den uteblivna skattesänkningen blev ca 15000 i stället för ca 30000… Någon kom till 57-ornas räddning!

2 gillningar

Ja, helt ok för de 57:orna som fortsätter jobba. Fortfarande surt för de som pensionerar sig vid 65.

2 gillningar

Ja, så verkar det vara! Kasst läge för en pensionerad 57-a…
Hoppas det kommer tydliga tolkningar och skrivningar snart. Och kanske kan något undantag komma?

Det ör så osmart med bara sex månader till införandet av förändringen. Tillräckligt mycket annan ekonomisk osäkerhet just nu, med inflation, höga energipriser etc

Om förutsättningarna inte är förutsägbara kan människor ge upp med sitt personliga ansvar och planering för framtiden. Det förlorar hela samhället på!

Oj :astonished:

Om jag förstår rapporteringen rätt, så finns nu ett förslag som gäller skatt och 65+. Förslaget ingår i regeringens kompromissförslag och refereras som följer (SvD):

“Dessutom föreslår regeringen från årsskiftet ytterligare förstärkning av det förstärkta jobbskatteavdraget för personer över 65 år som jobbar. Det ger en person med en lön över 25000 kronor i månaden 500 kronor i skatteänkning.”

Hmm, ytterligare förstärkning…? Avdraget togs ju nyss bort?
Ok, bara att avvakta 57:ornas öde…och knipa med tummarrna!
Jisses så oklart och rörigt det är!

Pensionsmyndigheten och Min pension har fortfarande olika tolkning/uppgifter gällande förstärkt jobbskatteavdrag på respektive webbplats (men de verkar överens om att grundavdraget ryker).