Komp eller pengar när man tjänar över brytpunkt?

Hej,

Jag har en lön på cirka 62 000kr i månaden och löneväxlar 4000kr i månaden. När jag jobbar övertid som händer då och då så har jag funderat på om det är mest värt att ta det i komp då jag ändå får betala statlig inkomstskatt på all övertid jag gör, men det jag funderar på är att 30% av det jag tjänar när jag jobbar över sätts ju av till tjänstepensionen istället för 4,5%?.

Detta får mig att fundera på om det kanske är “värt” trotts allt att ta övertiden i pengar?

Hur resonerar ni och hur mycket komptimmar är rimligt att ha på sin kompbank? Idag har jag cirka 220 timmar.

Vad är viktigast för dig, ledighet eller pengar ?

Övertid och komp, tja det var tider det…

Varje variant har ju sin tjusning. Jag har jobbat med stämpelklocka där de flesta runt mig inte haft någon. Det var skönt på sitt sätt. När jag hade stämplat ut, hade jag ryggen fri.

Idag har jag ingen klocka. Inga arbetstider heller. Bara deadlines. Försöker låta bli att svara i jobbtelefon mellan fredag 12 och måndag morgon.

Verkar det inte vettigt att löneväxla mer?

Jag har funderat lite i samma banor. Men eftersom jag inte är en ”optimeringsperson” och gillar både ledighet och pengar, väl medveten om att livet pågår NU, så brukar det mynna ut i 50/50.

1 gillning

Har arbetsgivaren något tak för kompbanken? En del verkade (förr) ha strategin att de årliga lönerevisionerna fick värdet på kompbanken att växa mer än om pengarna legat på räntekonto…nu är det lite mer oklart.

Om inte annat bör du kunna begära löneväxling på engånsutbetalningar också?

Vi kan under innevarande år ha rätt mycket komptimmar men vid avstämningen varje år får man välja att vara ledig, ta ut timmar i pengar på lön eller växla mot pensionsavsättning. Jag brukar ha som mål att sätta undan 200h per år till pensionen. För ett par år sedan växlade jag 600h.
Jag behöver inte ha mer i plånboken just nu. Känner inte att jag behöver pensionsspara något privat heller.