Sälja komptimmar för att investera på lång sikt

Hej, genom kollektivavtalet på min arbetsplats är jag berättigad till ca 82min/vecka som samlas i min kompbank. Alla anställda har rätt till betald ledighet, kompensation i pengar eller kompensation i pensionspremieavsättning i den mån arbetstidsförkortningen tjänats in.

Jag har funderat på hur mycket komptimmar som jag egentligen behöver ha (utifall man behöver akut eller planerad ledighet). Då kom jag fram till att det bara behövs 160 timmar som max, dvs en månads betald ledighet om så skulle behövas.

I dagsläget har jag 200 timmar i komp och funderar därför på att sälja en del av komptimmarna till företaget. I det här fallet kan jag “byta in” 40 timmar. Företaget erbjuder 115kr (inte bekräftat siffran med HR, så kan vara mer) för varje 1 timme så det ger 4600kr för mina 40 timmar (ca 3200 efter skatt). Tanken är att jag kan låta de pengarna få jobba i indexfonder istället för att “ruttna” i en tidbank år i och år ut. Jag kommer kunna sälja 54 timmar varje halvår (ca 4300kr efter skatt) för att fortsätta investera dessa summor.

Är det någon mer som har tänkt eller redan gör på det här viset? Är det något jag har missat eller bör tänka på? Uppskattar alla frågor och svar!

Kan det vara ett alternativ att tömma kompbanken och ta ut obetald ledighet ifall du akut skulle behöva?

För det priset hade jag tagit ledigt istället, du skulle förmodligen kunna tjäna mer på det också på något du gillar att göra…

Spontant känns 115 spänn billigt, men det kanske bara är jag som inte förstår upplägget fullt ut.

I övrigt låter det väl smart om du är sugen på att investera och inte värdesätter ledigheten mer. Jag kan känna igen hur jag samlade komptimmar och sålde in för många år sedan. Då dealade jag fram att jag skulle få 150% betalt per timme, men det var s a s efter överenskommelse med chef när jag täckt upp för folk som slutat etc.

1 gillning

Det var snålt.

Mitt kollektivavtal betalar ut komptid kontant enligt gällande månadslön omvandlad till timlön. Därmed ser jag min komptid som ett lönetillägg jag tar ut som “bonus” vid årsskiftet :slight_smile: Lite svårare val för 115 kr i timmen kan jag hålla med om…

Jo övervägt det med men jag upplever redan att jag får tillräckligt med ledighet i form av semesterdagar och andra typer av förhandlad ledighet pga produktionsläge. Men skulle jag behöva ta mer ledighet så kan jag använda mig av de där 160 timmarna jag har, givet att jag behöver “reparera” den kompbufferten igen.

Det ska sägas att jag inte vet vad den exakta siffran då jag har fått den informationen från kollegor “på golvet” och inte från HR.

Är själva tanken god ändå?

Ledighet kan ju vara att jobba med något annat som man brinner för, du hinner göra ganska mycket på en månad… Kanske hjälpa en kompis renovera, fixa/restaurera en bil/båt som någon har men inte orkar komma loss med å sälja… fantasin sätter begränsningen…

Det går absolut, men det är inte något jag hade varit bekväm med.

Ja alltså tanken är väl “god” om du inte känner att du kan producera för 115 kr före skatt i timmen på ledig tid, alternativt att din lediga tid för avkoppling inte är något du värderar till 115 kr i timmen.

Själv skulle jag nog nästan ta ut den som ledighet men inte för att drinka piña colada på en strand utan för att jobba med något annat :wink:

1 gillning

Ja precis så jag tänker också. Drf hade jag gärna behållt minst 160h och när jag väl tar ledigt ser jag självklart till att låta kompbufferten nå 160h timmar igen.

1 gillning

Jag håller med dig, och det är så jag bollat kring det. Men kommer inte på något specifikt jag vill ha extra tid för i dagsläget eller något annat arbete som kan dra in samma pengar.

Värt att tillägga kanske är att jag är i mina mid-20s och befinner mig i en uppbyggnadsfas. Så idag är det viktigare för mig att jobba några år på det här viset för att skapa en stabil ekonomi än att ha extra ledighet :slight_smile:

Det kan jag sympatisera med som någon i samma ålder. Har man familj och kanske en bostad med renoveringsbehov ovanpå det finns det väl hur många projekt som helst man skulle kunna ta sig an på den lediga tiden :sweat_smile:

För mig är ju valet enkelt i och med att jag har ett komp-tak på 100 timmar och den omräknas till min faktiska timlön vid uttag. Knepig situation om du inte har något konkret du vill göra istället…

1 gillning

Jag gör detta, dock har vi möjligheten att växla in det till tjänstepension så det har jag gjort istället. Vi får möjligheten varje januari och får ca 6h/mån. Nu i år tömde jag ner till 40 timmar (räknar inte med att behöva mer än 6 veckors betald ledighet per år… Worst case får jag ta någon dag obetald, eller om jag vet om det i förtid, plocka ut min övertid som komp istället för pengar som jag brukar göra).