Om man har Lysa, är det då ” onödigt” att köra indexfonder även på avanza?
Tänker… LF global indexnära, SEB Sverige index, amf aktiefond småbolag , Swedbank access Asien , HB global småbolag. Är det korkat att tro att de på avanza kommer att slå Lysa?
Hade det varit smartare att endast köra LYSA som index och sen endast använda avanza som lekhink?
Eller vad säger ni proffs?
Finns det NÅGOT ni saknar hos Lysa ( förutom guld) som ni tycker är värt att komplettera på avanza? Tex amf aktiefond småbolag ( en favorit)
Inget fel att ha både och. Kan ju även vara intressant att se om man själv klarar av att slå Lysa (man måste ju såklart köra samma fördelning mellan aktoer/räntor för att det ska bli rättvist resultat).
Är man ändå väldigt intresserad som person och gillar att välja fonder och ombalansera så kan det ju dessutom vara kul att ha en egen portfölj på Avanza.
Med Lysa som huvudsaklig placering hade jag satsat på en liten del råvaror också för att inflationshedga, kanske en gnutta globala realräntor också i samma syfte då Lysas exponering mot dessa är låg (förslagsvis Danske invest Globala realräntor samt Vontobel Commodity eller Tenoris One). Om du inte redan är exponerad mot svenska bostadsmarknaden genom att äga ditt boende kan det också vara vettigt att ha en mindre del i en svensk fastighetsfond (förslagsvis PLUS nya indexfond för fastigheter).
Inget fel med att ha både Lysa och avanza men man kan ju tycka det är lite onödigt att bygga en liknande indexportfölj hos avanza utan då borde det ju vara en liten högre risk portfölj.
Själv kör jag 3 portföljer. En 90/10 bred och en 90/10 hållbar hos lysa samt en högriskportfölj med 100% aktier hos avanza.
Portföljen på avanza består av
50% spp aktiefond global A
30% amf aktiefond småbolag
20% spiltan aktiefond investmentbolag
Månadssparar 9k, 3k i varje. På det här sättet får jag det forskningen säger med majoriteten av pengarna samt chans till högre avkastning med endel av pengarna. Sparande blir lite roligare då också eftersom portföljerna får tävla mot varandra
Jag spar en ganska stor del på Avanza och en mindre på Lysa. Borde kanske göra tvärtom. Men det känns ”roligare” med Avanza. Har även månadsspar på en annan bank.
Finns rätt många liknande trådar, men följande har jag haft FOMO på när jag haft 100% Lysa bred:
Svenska småbolag
Guld
Råvaror
Investor
Embracer
Evolution
Precis blir mer risk/reward. Svenska småbolag och investmentbolag har ju gått bra historiskt och jag tror dom kommer fortsätta göra det. Har ungefär 6 gånger så mycket pengar hos lysa jämfört med avanza så gör inte så mycket att den är mer volatil
Hur mycket borde man exponera sig för fastighetsfond om man inte äger boende? I mitt fall sparar jag 50/50 Lysa/Globala Barnportföljen. Borde jag då typ ta 10% av LF Global till Plus Fastighetsfond. Är det lagom? Blir ju totalt 5% exponering då.
Som allt annat en diskussionsfråga. Tänker mig att 5-10% är en bra tumregel för att stilla sin fomo och öka diversifieringen i sin portfölj. Har själv 7,5%, vilket utgör hälften av min home bias.
Också svårt att säga om du borde ta från globalfonden eller något annat utan att veta hur din portfölj ser ut i övrigt. En bra tumregel är låta merparten ligga i globalfonden men krydda med mellan 5-10% allokering i ett fåtal övriga fonder. Jag skulle inte gå lägre än 50% av aktiedelen i globalfonden dock om du vill ha en portfölj som någorlunda speglar Rikatillsammans-filosofin.
Jag kör 50% lysa, och 50% Avanza. Tänker att det är bra om man själv vill vara lite aktiv och göra egna val.
Sen ska det bli spännande och se om jag lyckas slå lysa eller inte. (Vilket underlättas av att jag sätter in exakt lika mycket vid samma dag till de bägge bankerna.)
Tills det som hände förra året med Spiltans fond händer igen. Lysas fond-i-fond-lösning låste allt kapital som låg i alla fonder av samma klass. Hade du haft en exakt likadan portfölj hos Avanza hade du kunnat sälja alla fonder utom den som blev låsta.
Sedan kan man ju så klart hävda att man inte skulle sälja då i alla fall, eftersom det var mitt i en dipp och/eller känslomässigt och/eller market timing. Men ändå. Man vill ha en riskspridning på fler sätt än vilket index man följer. Det är alltså relevant och rationellt (enligt mig, men här vet jag att vissa inte håller med pga ökad komplexitet och/eller “Men de följer ju samma index?”) att ha mer än en fond inom varje kategori. Alltså att ha två globalfonder från två olika bolag (t.ex. LF Global Indexnära och t.ex. Avanza Global som följer exakt samma index) för att inte få problem om någon av dessa bolag får problem, och på samma sätt inte bara ha allt på Avanza eller Nordnet eller Lysa (eller något annat) om själva plattformen skulle få problem.
Av precis samma skäl som att du har både ett Visa och ett Mastercard, ett från en bank och ett från en annan bank, med dig när du ska handla (för det har ni väl, eller? ) för att skydda dig mot att antingen Visa eller Mastercards infrastruktur får problem, och/eller att en viss bank får problem.
Men jag har en yrkesmässig störning åt att skapa redundans och reducera s.k. single point of failure.
TL;DR
Skaffa dubbelt eller trippelt av allt. Både plattform, typ av fond, leverantör av fond, bankkonto, kort, osv. Inte för att avkastningen förväntas bli bättre, utan just på grund av driftsäkerhetsskäl
Har du även 2 internetleverantörer hemma för säkerhets skull ? . 2 Tv i vardagsrummet jämte varandra om ena går sönder . Även 2st mobiler är bra att ha om man tappar en för säkerhets skull .
Men borde det inte vara bättre att köra 100/0 på lysa för enligt den informationen som jag har så är det ett isk konto och istället ha räntedelen på ett traditionellt AF konto på avanza så att man skattar på vinsten istället för på totalsumman? Räntor ger ju rätt så låg avkastning.
Åh nej. Tänkte ju gå över till Lysa just för att slippa behöva tänka på sånt här. Faller inte vitsen med en sparrobot om man “måste” komplettera med annat? (jag fattar att man inte måste något).
Tänker nog köra Lysa huvudsakligen och ha (mycket) lite kvar på Avanza att leka med.
Absolut, det är ingen nödvändighet att komplettera. Kör du allt på Lysa har du redan ett jättebra sparande. Komplettering är mer för den som är intresserad att få ännu lite mer bredd och som har FOMO kring att missa vissa faktorer/tillgångsslag, såsom svenska småbolag, fastigheter, råvaror etc. Personligen är jag ett större fan av Opti än Lysa av den anledningen. Skillnaden i avkastningen över tid är dock sannolik liten, särskilt för en portfölj med huvudsakligen aktier. Resten är finlir och nörderi för den som är lagd åt det hållet