Komplettering med tillväxtsmarknad och småbolag till global indexfond

Jag är 18 år och ska påbörja ett sparande i fonder på väldigt lång sikt (absolut minst 20 år). På grund av att mina förkunskaper är högst begränsade i kombination med att många försöker sälja sitt eget koncept för att norpa åt sig avgifter söker jag nu information om vad forskningen säger att man ska göra.

Jag har förstått det som att det statistiskt bästa valet är att exponera sig mot en global indexfond varvid jag har tänkt använda Länsförsäkringar Global Indexnära för att de verkar ha lägst avgift om man räknar in deras skattefördel jämfört med Avanza Global.

Däremot har jag läst att folk komplementerar med extra fonder eftersom att MSCI World Index inte är exponerat mot exakt precis allt. Jag undrar hur man ska tänka kring komplementen. Jag är inte intresserad av att vikta mot Sverige som jag ser att många gör helt enkelt för att jag inte ser någon forskning som skulle stödja home bias. Däremot är det intressant att komplementera med tillväxtmarknad och småbolag då jag förstått det som att dessa inte är inkluderade i exponeringen mot MSCI World Index.

Vilka fonder för tillväxtmarknader och småbolag har lägst avgift?

Hur bör den procentuella fördelningen se ut mellan Länsförsäkringar Global Indexnära, tillväxtmarknadsfond och småbolagsfond för att efterlikna världsmarknaden (och då följa forskningen) till så hög grad som möjligt?

Tack på förhand! Har lärt mig väldigt mycket av att läsa diverse trådar här. :pray:

Tror det iallafall rekommenderas av RT med (eller fondrobot):

• 70% global (förutsatt att den inte redan inkluderar EM)
  • 10% globala småbolag
  • 10% EM
  • 10% Sverige

Sen får gärna någon annan flika in med billigast/”bäst” fondval. :nerd_face:

1 gillning

Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Index A och Avanza Emerging Markets, på rak arm.

För småbolag i Sverige: PLUS Småbolag Sverige Index

1 gillning

Angående proportioner globalfonder och globala småbolagsfonder. Mscis globala index motsvara ca 85% av den investerbara markanden och small cap indexen 14% av den investerbara marknaden.
Tillväxtmarknader är i storleksordningen 12% av den totala globala marknaden.