Konkreta tips/råd placering arv 23Q1

Hej, har hängt här sedan några år tillbaka. Främst i lurarna under promenaderna, men knappt något på forumet. Dags att ändra lite på det nu :wink:

Inser att ni inte ger ekonomisk rådgivning, men jag är övertygad om att här finns många goda tankar och framförallt mkt kunskap som ni vill dela med er av och som stärker våra beslut. Här kanske också finns representanter från Opti, Lysa, AuAg etc som vill ge sin syn.

Mina föräldrar (70+) har fått ett större arv (>10Mkr). Deras ekonomiska situation är trygg sedan tidigare och de kan leva väl på pensionen (=deras löpande utgifter behöver inte beaktas). Däremot finns det tankar om att nyttja ca 10% av arvet för olika investeringar i hemmet. Denna ”buffert” kommer att användas inom 1-3 år men sannolikt inte något (eller mkt lite) under 2023. Resterande del (”generationshinken”) av arvet placeras för kommande generationer så långsiktigt sparande +10 år.

Hur skulle dessa båda portföljer se ut enligt er?

Mina funderingar utifrån en bra allmänekonomisk kunskapsnivå:

Buffert: 100% räntor eller en 80/20 (räntor/aktier). En fondrobotlösning känns smidigast här. Fastränteplaceringar?

Generationshinken: 100% aktiefonder index (eller 90/10) hos någon fondrobot eller Avanza-konto. Överväger även AuAg-fonder som krydda i generationshinken så vad säger ni om att investera 20% av totala generationshinken där och då med exempelvis fördelning 50% silver, 25% green och 25% metals?

Slutligen, tajma marknaden…

Om forskningen säger att vi ska gå in på marknaden direkt nu och vid ett tillfälle så känns det klurigt med sista 12 månaderna i ryggen. Skitår -22 och nu hittills i år en uppgång som nästan motsvarar den förväntade årsavkastningen på 6-8%… Hur bör vi tänka just nu i början på februari 2023? För/nackdelar?

Likviden är just nu parkerad på sparkonton med ränta, inget låst. Er input uppskattas och tack för att ni orkade läsa mitt inlägg.

Henning

PS. Som bakgrund till resonemanget ovan har jag fräschat upp minnet med att lyssna exempelvis på avsnitt 99, 191 (tips när du fått ett arv), 256 (investera allt på en gång eller sprid ut över tid), 287 (räntor), samt senaste fikatillsammans med Eric Strand. Har jag missat något relevant avsnitt eller på forumet?

1 gillning

Ett riktigt bra tips är att ta kontakt med @Runnemo och boka en tid. Det kostar lite men det är värt till 100% :person_tipping_hand::+1:

3 gillningar

Är bara nyfiken, men hur kom du fram till detta? Är du säker på att du inte har blivit lite för färgad av att Eric Strand har varit gäst i podden? Guld men framförallt silver och gruvaktier är väldigt nischade investeringar som få oberoende rådgivare skulle rekommendera. Säger inte att det är fel, men det låter konstigt att ha det som det första man tänker på när man ska bygga en portfölj.

Har ingen kommentar i övrigt förutom att när det gäller så stora summor så borde dina föräldrar (antagligen tillsammans med dig) betala för oberoende rådgåvning, t.ex. via Småspararguiden.

Har säkert blivit färgad av Eric och tänkte att detta kunde bli en liten “utmaning” för någon från AuAg-fonder att kommentera/motivera här i tråden ;-). Har därmed inte sagt att jag köper resonemanget med hull och hår, därav frågeställningen. Generellt råd här är väl ca 10% av sin portfölj kan vara till “lek”.

Tack för tips! @Jakke @savecake

2 gillningar

Av sin egen portfölj ja, inte sina föräldrars. :sweat_smile:.