Konstig räntedragning Morrow (tidigare komplett) kreditkort

Fick en dragning för ränta den 31/3 trots att jag varken gjort några kontantuttag och betalade fakturan ett par dagar innan förfallodatum. När jag ringde och frågade så hade de inget svar att ge mig, de skulle återkomma. Han sa även att jag inte var den första som ringde med detta problemet.

Kan det vara helgdagarna i slutet av månaden som strulade och detta att det tar någon dag eller två innan pengarna hamnar hos mottagaren.

Noterar själv när jag betalar in pengar till mitt kortföretag att det tar väldigt lång tid innan pengarna syns på kontot.

• Skall bli spännande att höra vad Morrow kommer fram till och om min gissning håller. :slight_smile:

Så här svarade de mig när jag skrev o klagade på deras cyniska och stenåldersmässiga fakturaförfarande:

Vårat förfallodatum är 27:de varje månad, eftersom det är ett plusgiro att betala in till så är det alltid 1-3 dagar för överföring mot vårat konto.
Vi rekommenderar därför att betala fakturan redan 25:e för att slippa extra kostnader.

Jag betalade den 25 just av den anledningen. Och han jag pratade med sa att han såg att pengarna hade kommit in i tid.

Jag ser att det har hänt mig denna månad också, trots att betalningen kommit in tidigare.

Detta har hänt en gång tidigare på Morrow (då kallad Komplett Bank). När det blev fel den gången skickade de efter någon vecka ut ett meddelande, bad om ursäkt, och så rättades det med återbetalning av räntan nästa månad. Inte så skickligt om precis samma sak hänt igen :sweat_smile:

Edit: Hittade den tidigare diskussionen:

1 gillning

Morrow Bank har noterat att de har ett fel. Så här ser det ut på min sida:

Jag hade drygt 400 kr draget i ränta trots att jag hade betalning bokförd hos dem den 26 mars. Men det löser sig säkert snart.

3 gillningar

Nu dök den upp för mig med.

Ah jag har också det meddelandet nu. Intressant att det hänt förut… Skönt att de erkänner fel i alla fall.

Samma här. Har visserligen gjort överföringar men inte lätt att veta om och hur mycket man tickar i ränta och på vilket belopp. Avsiktligt förmodar jag.

Jag upptäckte detta i höstas och har i chat med support fått veta att ’det är bra om du är uppmärksam och påtalar det’ så jag har en löpande tråd med dem för jag har fått dessa räntekostnader i… ett halvår eller nått?!

För mig säger de att det handlar om överföringar jag gör till Revolut som ställt till det, dvs att det är kopplingen just till Revolut. Men det kanske gäller flera kort.

4 gillningar

Nja, i ditt fall tror jag att det beror på att överföring till Revolut räknas som kontantuttag och då börjar ränta räknas från överföringsdagen och inte från fakturadatum. Det har hänt mig med andra kort som jag har gjort överföring till Revolut med för några år sedan.
I alla fall lär det inte vara Revolut som spökar hos mig denna månad då jag inte har gjort någon överföring till något annat ställe från mitt Morrow Bank kreditkort.

1 gillning

Nope.
Jag har ju fått tillbaka de felaktigt dragna ’räntorna’ många månader nu.

Men det kanske är just det att de automatiskt kodas som kontantuttag som är fel? Och när du påpekar det så får du tillbaka räntan…

Detta är intressant. Är potentiellt i samma situation.

Jag la bara en fråga via deras meddelandefunktion och fick omgående svar, och har fått tillbaka den felaktigt dragna kostnaden varje gång, men är som sagt ombedd att fortsätta hålla koll själv. Så tjoa till dem om du ser något du inte förstår. För det var det som var grejen för mig, att jag inte förstod varför jag skulle få en räntekostnad när jag betalt i tid osv.

1 gillning

Samma här. Gjort insättningar till Revolut och fått ränteatransaktion denna månaden. Får se vad kundtjänst säger.

Nu är min räntetransaktion som fanns där i går borttagen. Jag har inte kontaktat kundtjänst om det så det har gått med i någon större rättning. Meddelandet (finns i ett av mina tidigare svar) är också borttaget.

Min är sänkt från 161kr till 4kr.

Jag har visserligen gjort överföringar till Revolut under månaden. Hade önskat att det kunde framgå överhuvudtaget att man startar och tickar ränta. Som det är nu kommer jag helt enkelt inte göra överföringar längre eftersom nyckfullheten är total. 23% effektiv ränta har ju respekt med sig.

Min felaktiga räntedragning är också borta nu.

Det är inte så förtroendeingivande att få ett sånt här fel mer än en gång :sweat_smile:

Samma för mig nu idag ser jag 31/5 433kr ränta för utnyttjande av krediten. Detta trots att jag betalat fakturor i tid och aldrig överskridit kreditgeäns innevarande månad. Bedräglig bank känns det som. Aldrig problem tidigare. 7 år som kund. Känns som Morrow skiter i det blå skåpet nu. Tar nog ut det jag har på sparkontot deras, som är hygglig ränta för att dra till SBAB och Volvo finans kortet istället.