Ville bara dela med mig av erfarenheter sedan Avida tog över Mitt kort+ efter Santander.
Kundtjänsten hos Avida är i princip obefintlig. Man får stå i telefonkö i timmar och meddelanden besvaras först efter ett par dagar. Jag har nu problem med ett kortköp som jag reklamerat och Avidas behandlingstid är 4 månader! Otroligt… Santander brukade hantera liknande ärenden inom några veckor.
Kan vara bra info att ha om man vill fortsätta ha Avidas kreditkort.
Jag har Avidas Mitt kort och har inte haft några problem. Kundtjänsten har varit ok när jag kontaktat dem. Dock har jag inte haft några problem med något kortköp.
Kommer sluta avända Avida(f.d. Santander)-kortet för att dom tog 1,89kr (jag överlever ändå) i ränta för 10 öre jag missade att betala en månad, som jag 2 dagar senare korrigerade genom att betala den upphandlade skulden + 10 öre + att jag förra månaden då jag inte hade nåt att betala gjorde en inbetalning på 1 kr för att det inte gick betala noll (förut har jag bara tagit bort fakturan). Dom har fortfarande inte svarat på meddelandet jag skickat via inloggningen. Provar chatten idag.. Är nr 1 i kön..
Uppdatering: fick svar och korrigering via chattsupporten..
Den där räntan på 1,89kr var för att jag var “sen” med att betala i oktober. Jag gjorde som vanligt och la in närmaste veckodag (24 okt) före förfallodagen vid betalningen och pengarna försvann från mitt bankkonto samma dag. Däremot registrerade Avida inbetalningen först den 29:e. Bra sätt att fånga in lite extra kronor för de som inte orkar höra av sig. Jag tyckte dom bara skulle få jobba för sina 189 öre..
På deras e-faktura avrundar dom ören och fyller i förväg in hela beloppet att betala för att slippa ränta. Vet inte om det är en normal avrundning, eller om dom bara kapar örena, men jag har en skuld på 37 öre som det inte ska bli nån ränta på (som på Santander-tiden, där dom också kunde kasta bort skulder dom tyckte var för låga), så man kan antingen ha en skuld på 49 öre eller upp till 99 öre som inte kostar någon ränta.
I och med det andra kortet (som jag nog inte får nämna, eller iallafall inte få-100kr-länken) utan årsavgift och valutaväxlingsavgift kommer jag kanske oftare använda det istället för Avida. Har däremot bättre kredit på Avida, så blir det inte-SEK-köp som är för dyra för det onämnda så blir det Avida istället.
Avslutade med att be supportpersonen ta vidare deras problem med att inte besvara på meddelanden som skickas när man är inloggad. Jag fick inget svar på nåt av de jag skickade, så för att få något som helst svar från dom behöver man just nu först skriva meddelanden med detaljer om ärendet, sen hoppas på att nån svarar på telefon eller chatt (som iallafall verkar fungera när man är inloggad).
Precis samma fel hos mig med oktoberfakturan. Hade inte djupdykt i detta än. Tack att du delar din analys. 27 sek för mig där. Om de inte rättar till det självmant är det snudd på kriminell. De måste veta detta ju. Jag håller mig lite under radarn. Har du fått black week 300 sek cashback campaign? Infomailet nämnde ‘utvald kund’. Jag undrar om jag fått det för att jag inte handlat med kortet sen September. Jag brukar bara handla i annan valuta med det.
Det andra kortet fungerar bra men ‘kredit’gränsen är för låg.
Har inte fått något cashback erbjudande från Avida (eller så har jag inte märkt det bland alla spam).. Skickade dom via mail eller som meddelande inne på sidan?
Använder kortet nån gång varannan månad, nån enstaka månad för 2-3 köp, men nu går det ju lika bra på det andra kortet.
Dom borde rimligtvis veta om felet och korrigera på nästa faktura, men dom borde också gått ut med det tydligt antingen direkt på inloggningssidan eller när man loggat in (då skulle dom slippa en del onödiga samtal eller meddelanden från de som upptäcker att det ser konstigt ut).
Tänkte först att dom infört en ränta på utestående saldo mellan brytdatum och förfallodagen, för det står ju nåt “Om detta belopp är oss tillhanda 2025-11-25 påförs inga ytterligare räntor eller avgiſter för kortköp eller kontotransaktioner.”
Som jag förstår det är en orsak till ränteposten på senaste fakturan att Avida har ändrat vilket bankgirokonto som man ska betala till och att denna ändring inte fanns med på vissa av förra månadens fakturor (t ex papperversionen?).
Resultatet blev att de pengar som betalades till “gamla” bg-numret tog extra lång tid att nå fram till Avida, och därför påfördes ränta även om den ursprungliga betalningen förra månaden skett i tid.
Efter att jag berättat att jag betalt i tid tog de bort ränteposten utan något tjafs.
I så fall gjordes ändringen mellan att fakturan som skulle betalas i oktober skickades ut (i mitt fall till banken) och förfallodagen.. Kollade just min betalning som gjordes 24:e oktober och registrerades 29:e och jämförde mot den faktura jag hade att betala.. Båda har bg 281-0547 (det gamla) till skillnad från fakturan som ska betalas i november (med nya numret, 555-4670).
Jag har aldrig knappat in något manuellt, förutom att jag ändrat beloppet från (till deras fördel) det lägsta att betala, till den totala skulden för månaden.
Bra med nya fakturan (när den går direkt till banken) är att hela beloppet är förifyllt (något som Santander en gång i tiden hade som ett tillval, men det försvann nånstans längs vägen)