Jag har ett Santander “Mitt kort” (inte “Mitt kort +”), ett bra Visa-kort utan avgifter (ursprungligen GE). Nu säljer Santander det till Avida Finans AB. Oförändrade villkor tills vidare, men jag utgår ifrån att det snart blir försämringar. Till att börja med, är Avida legit, vill man vara kund där?
Om jag skulle byta, vad kan vara ett bra alternativ? Använder det på resor några gånger om året och för vissa hushållsgemensamma inköp (kanske 10000/mån). Funderar lite på Norwegian-kortet. Fler tips?
Jag valde Klarnas visa kort, kan vara värt för dig att kolla upp också.
Jag har också Santanderkortet. Det är det enda KREDITkortet jag har utan valutapåslag. Norwegiankortet kan vara en bra ersättare för konsumtion i SEK, men har ett ganska rejält valutapåslag.
Som vanligt inköpskort använder jag Morrowbank (gamla Komplett Bank) men det kan vara på väg att försvinna också då de “för närvarande” (sedan flera månader) inte godkänner nya ansökningar,
Om kortet försämras så är min plan att använda Revolut och Northmill utomlands och för billigare onlineköp i utländsk valuta. Nackdelen är att jag tappar köpskyddet i konsumentkreditlagen som jag får via kreditkort. Spelar ingen roll för småinköp men värre om jag handlar flygbiljetter och liknande.
Har också Santander “Mitt kort” ända sen GE-tiden. Det fanns ju en anledning till att kortet togs bort ganska snart efter att Santander tog över GE:s verksamhet i Sverige, och ersattes av “Mitt kort +”, med betydligt sämre villkor.
“Mitt kort” (gamla GE) är ett helt oslagbart resekort. Noll årsavgift. Noll valutapåslag. Noll avgift vid kontantuttag utomlands. Dock så börjar ränta ticka direkt på belopp vid kontantuttag utomlands, men det löstes enkelt genom att bara logga in och betala motsvarande belopp typ timmarna efter kontantuttag.
Med det sagt. Jag också orolig vad som händer med villkoren när Avida tar över vid årskiftet. Är nog rätt säker på att villkor kommer att ändras. Om det händer så kommer jag att droppa kortet direkt. Har i princip enbart använt kortet vid resor, och gör inte vardaglig inköp med det.
Jag har också ett Bank Norwegian kort sen många år tillbaka och det används för alla vardagliga inköp: Cashback:en är låg men den finns där iaf. I övrigt så är villkoren desamma som Santander (mitt kort) förutom valutapåslag vid kontantuttag utomlands.
Om Avida ändrar villkoren dramatiskt, så kommer jag bara börja använda Bank Norwegian vid resor också, sen får man tugga i sig det störande valutapåslaget.
jag har också Mitt Kort. Det roliga var att Santander tog bara bort länken till Mitt Kort, så jag hann anmäla mig till ett och en vecka senare tog de bort anmälningen.
Där hade du tur
Ringde och pratade med Avida eftersom avtalet för Mitt Kort hos dem nämner en årsavgift, men än så länge gäller samma villkor som hos Santander.
Bästa alternativet jag har hittat är Northmill, som också är helt utan årsavgift, växlingsavgifter och uttagsavgifter. Nackdelen är begränsning på uttag på 15000/vecka och 30000/månad, vilket under vissa semestrar kan vara för lågt.
Kollade Klarna också, men förstår jag det rätt så går det väl inte använda det alls för automatuttag?
Jag har också ett kreditkort från Santander utan årsavgift.
Northmills kort är ju dessvärre ett betalkort. Det inkluderar inte heller självriskeliminering för hyrbil. Spelar kanske ingen större roll för de flesta.
Klarna-kortet kan man tyvärr inte använda för uttag i bankomat.
Jag har samma kort. Vi får hoppas dom bra villkoren ligger kvar.
Klar risk för något sämre dock som du säger då “mitt kort” vi pratar om inte gått att få nytt på flera år från Santander. Det jag uppskattar är.
- Gratis årsavgift
- Bra kredit. ( som jag hittils bara använder max några dagar vid ATM uttag utomlands)
- Inget växlingspåslag alls. Man får absolut bästa kurs på utländsk valuta.
- Dom tar ingen engångsavgift vid uttag i ATM utomlands.
- Man kan betala in det man tagit ut i ATM utomlands via nätet bums och på så sätt slippa mer än några få kronor i ränta.
Alla dessa punkter ovan kostar avgifter och % hos SEB där jag också har ett kreditkort som jag bara har som nödfallskort. EN gång åt en ATM i utlandet upp mitt Santanderkort pga något mekaniskt fel.
Mitt Kort har jag också haft länge och har använt den till alla kortköp utomlands. Precis kommit tillbaka från en resa där en transaktion gjordes på nyårsdagen (som Avida?). Transaktionerna gjordes i GBP och DKK med konversationskursen till SEK var cirka 0,45% över interbankkursen så det ser ut som “normalt”. Ska åka utomlands igen om ett par veckor så ska kolla igen då…
Om jag skulle byta så verkar det som om Klarna, Revolut och Forex (om än med en årlig avgift på 225:-) skulle kunna vara de att satsa på.
Collector säger: ‘Det är en avgift på 1-3 % av det totala beloppet i den främmande valutan, för att täcka de kostnader som uppstår vid valutaväxlingen. Collector Easyliving har 0 % i valutapåslag.’
Jag har redan Norwegian, som backup när jag åker utomlands.
Vilka andra (kredit)kort överväger ni som ersättning?
En bit in på nya året nu, är villkoren fortfarande intakta för er som har det gamla “Mitt kort”?
Jag har haft Santander ett antal år men har väl då Mitt kort+ eftersom jag har 3% på automatuttag utomlands? Har däremot inte koll på om ränta och liknande försämrats nu jämfört innan Avidas köp. Så här ser det ut nu i alla fall: Avida Finance
Någon som har koll?
Jag ser trots detta fortfarande inget bättre kreditkort för resenären. Jag har tidigare haft Forex kreditkort men det hade också årsavgift, samt att någon (DrF tror jag?) nämnt i en annan tråd att Forex ger relativt dålig växlingskurs. Så numera har jag bara kvar Santanders kreditkort.
Finns det ens några fler kreditkort utan växlingspåslag/växlingsavgifter?
För debit lyckas jag aldrig bestämma mig mellan Northmill och Revolut-korten… Antar att det inte spelar så stor roll. Inte heller koll på vilket Revolutkort som passar bäst för den som hanterar både SEK & EUR regelbundet.
Jag gjorde en GBP-transaktion med mitt Mitt Kort nyligen som var 0,4 % över interbankräntan, så jag skulle säga att villkoren fortfarande är detsamma.
Försökte använda Northmill tidigare i år. I euro handlade det om en valutaomvandling på 0,2 % tror jag, men när jag gjorde en transaktion i CHF var det ungefär 1,5 %, så jag litar mer på mitt Mitt Kort (för nu) när jag använder det utomlands.
Om jag förstår dagens mail från Avida rätt, så kommer villkoren för Mitt Kort att kraftigt försämras i höst: Avida Finance
Nu med 1,99% valutapåslag i utlandet och 3% uttagsutgift.
Ja, det verkar tyvärr bli en ordentlig försämring. För egen del får det nog bli mer Northmill för utländska valutor efter 1 oktober. Santander Mitt kort var verkligen bra så länge det varade!
Tack för info, blir att säga upp kortet. Dessutom ändras förfallodatumet till 25e varje månad, vilket känns som ett par dagar för tidigt…
I mailet står det att “Enfuce License Services Ltd” tar över Avidas kortutgivning. Jag hittar inget om “Avida Black”. Är det säkert att detta är en och samma sak?
Annars har jag inget alternativ själv. Har Northmill men det är inget kreditkort och ger alltså inte kreditskyddet då jag köper resor, hyr bil etc. Vilket är bästa alternativet för kreditkort nu?
Det var den slutsats jag drog utifrån att de skrev att “De nya villkoren och prisarna gäller från 1:e oktober 2025” och att det på deras villkorssida står “Avida Black (ersätter Mitt Kort och Mitt kort+ fr.o.m. 1 oktober 2025)”. Men jag har gärna fel!
Här skriver de “Vi kommer succesivt ersätta alla befintliga kort med de nya Avida korten” och “Korten Mitt kort och Mitt kort+ ersätts av av vårt nya kort Avida Black”, så det är nog onekligen så att våra gamla kort kommer ersättas av dessa nya, dyrare kort.
Nu kom Avidas Augusti faktura och den förfaller redan den 25:e. Trots att de informerar att alla ändringarna gäller först från oktober. För mig ett tecken på att det knappast kan vara en seriös aktör. Nu undrar ju jag såklart även om de redan har smugit in ett valutapåslag med. Jag har ingen möjlighet att kunna kolla upp det. Någon här som kan det?