Har varit i Storbritannien idag och det är fortfarande bra dvs typ 0,6% över interbank räntan.
Nu står det följande på villkorssidan för de nya korten:
OBS! Vi har tidigare kommunicerat att vi kommer höja valutapåslaget till1,99%. Denna höjning kommer inte genomföras. Du kommer även fortsättningsvis att kunna handla utan valutapåslag i utlandet.
Inte riktigt lika illa som de först meddelade alltså. Försämringarna som återstår är uttagsavgiften och det tidigare förfallodatumet.
Jag hade precis tänkt säga upp mitt kort och börja använda Klarnas kort i stället (enbart för betalningar i utländsk valuta), men nu blir jag osäker.
För alla med Mitt kort+ blir det ju snarare en förbättring med nya villkoren. Visst, det blir några färre dagar räntefritt och sämre förfallodag (alla får inte lön 25:e), men ingen årsavgift är najs. Bara Betalo fortsätter vara kostnadsfritt.
Wow, bra uppsnappat av dig och bra ändrat av Avida! Det verkar därmed som detta fortsatt kommer förbli det bästa kreditkortet för utlandsköp.
Avida känns för mig knappast seriöst. Jag sa upp mitt kort till månadens slut i förrgår. Angav tydligt att växelavgiften var anledningen. Då bör de väl informera att de ändrar sig … ? Såklart stängde de ner kontot på direkten så det fungerade inte så bra. Det blev liknande när de drog betalningarna redan den 25:e fast de kommunicerade att börja med det från oktober. Det har blivit bara irritation med de. Skaffade Northmill nu.
Jag skulle också blivit riktigt irriterad i din situation, men det kan mycket väl vara just ditt och andras liknande agerande som fick Avida att ändra sig. Att faktiskt agera när man inte är nöjd är ofta det bästa sättet att påverka. Så jag och säkert många andra i denna tråd är tacksamma för din insats!
Skulle du senare ändå se ett värde med Avida-kortet så kan du ju alltid klaga på deras hantering och be att få kortat tillbaka. Själv är jag glad att även fortsättningsvis kunna ha både Santander/Avida och Northmill. Tack och lycka till vilken väg du än väljer!
Samma här. Var väldigt tydlig varför jag avslutade.
Lite förhastat kanske men det kanske hjälpte någon annan. Det är nog många som gjort likadant.
Man måste ju inte kasta sig på säguppknappen när det kommer villkorsförändringar. Räcker att sluta använda kortet om man är osäker.
Personligen gillar jag inte att de ändrat betalningsdatumet till den 25:e. Det var mycket bättre förr när jag hann få tillbaka på reseräkningen månaden efter på jobbet innan notan skulle betalas. Men jag känner inte till något bättre alternativ att använda vid utlandsresor i dagsläget. Det är ju inte bara den förmånliga växlingskursen och inget valutapåslag, utan även en väldigt bra reseförsäkring. Kortet går ju inte att nyteckna, så har man det är det knappast dumt att bara fortsätta ha det medan man utvärderar alternativen.
Vet ni om man kan ha extrakort hos Avida?
Finns en “valutaomvandlare” i Avida-appen. När man jämför med Wise är det är det i skrivande stund 1,935% sämre kurs SEK → USD.
Så helt värdelöst kort för utlandsbetalningar.
Går inte heller längre att göra top-ups till Revolut.
Pratade med Avida idag gällande en transaktion och passade då på att ställa frågor gällande valutapåslag, att man inte kan göra top-ups etc.
Enligt den jag pratade med kan man bortse från ”valutaomvandlaren” i appen/på hemsidan och kan gå efter Visas valutakurs. Jag har inte gjort något utlandsköp med kortet sedan leverantörsbytet, men någon annan får gärna komma med fakta vilken kurs de går efter i praktiken när man gör ett köp.
Gällande top-ups så är det en funktion som inte fungerar för tillfället. Så de har lanserat en form av beta-produkt.
Jag gjorde en transaktion i USD i september med kortet och det verkar som att den använde Visas valutakurs, alltså under 1 %. I det här fallet var det 0,7 %
Jag har också transaktioner från september, men gjorde en ny idag. Kursen var identisk med kursen som visades i Visas egen valutaomvandlare, men fortfarande 0,33% sämre än Wise. Så klart godkänt för ett kreditkort.
Jag har använt kortet sedan det hette GE Moneybank och den har alltid legat väldigt nära Mastercard/Visa valutakurs (ja det var Mastercard från början). Jag har SEB som räkningsbank och i deras app finns en valutaomvandlare som verkar ligga nära sanningen, så jag bänkar oftast mot den i vilken valutakurs jag fått.
Så på den här punkten litar jag på att det inte är några påslag.
Har ju testat (och även gjort ett inlägg) sedan inlägget du svarade på. Inga påslag utöver Visas normala, ofrånkomliga.
Gamla Santander-kortet fungerar nu med Apple Pay. Tack för det Avida!
Och Avida/fd Santander fungerar även med Google Wallet i mobil och klocka vilket det inte gjorde förut. Jag såg att det skulle aktiveras i oktober och provade i dag. Gick utmärkt att få in i mina Samsungenheter (jag använder Google Wallet, inte Samsung Pay).
Det är inte beroende av nytt fysiskt kort här heller, jag gjorde detta med mitt gamla Santanderkort.
Fan vad synd att jag sa upp mitt gamla Santander-kort då. Det var det äldre som inte kunde tecknas nytt. Varken avgift för uttag eller valutaväxling, eller årsavgift. Undrar om man kan få tillbaka det.
Nej, även befintliga kunder blir konverterade till Avida Black.
Grundfrågan, eller i alla fall en delfråga, är nog om man kan nyteckna Avida Black?