Funderar på att starta ett företag inom utbildning och till en början som konsult åt kommuner. Vad behöver man tänka på som konsult åt kommun? Hur fungerar upphandling?
Vad behöver jag mer veta???
Du kan inte göra det på egen hand utan du behöver vara anställd av, eller partner till, någon etablerad aktör som jobbar mot kommunsektorn.
Det finns en hel del uppdrag till lägre värde som kan ditektupphandlas men du lär inte normalt kunna försörja dig på enbart sådana. Sådana uppdrag får du i första hand genom att tidigare ha utfört uppdrag för kommunen i fråga.
Kan du ge exempel på etablerad aktör? Och om man tidigare varit anställd av kommunen, skulle isåfall ett större uppdrag kunna upphandlas?
Utan att gå in på för mycket detaljer som skulle kunna avslöja vilket företag det rör sig om, så skulle jag bara vilja tillägga att det finns uppenbara undantag. Kanske faller de inom vad Jens skriver om “lägre värde”.
Jag säljer en tjänst till 40+ svenska kommuner. De hör av sig och vill köpa tjänsten, får offert, eventuellt accepterar den och jag drar iväg en e-faktura och tjänsten levereras för den period som avtalats. Jag har aldrig varit med i någon upphandling, och det är ett litet AB med bara mig själv i. Och beloppen per kommun är ofta små, < 50 000kr även om undantag så klart finns. 
Småpengar finns det folk som konsultar för kommuner.
Det finns folk som tjänar pengar på föredrag och kurser för spetskompetens eller nya kunskaper ex efter nya lagändringar.
Andra tjänar lite på att vara handledare eller göra utredningar.
Varje jobb blir inte så stora summor, men är man duktig och kan avgränsa uppdragen och göra många så kan mängden ge pengar att leva på.
Det en stor sektor med möjlighet att jobba på många platser i landet.
Du behöver vara mer konkret om det ska gå att hitta något sådant företag.
Ett sätt att utforska den här frågan på vore att titta på vad kommuner faktiskt köper för tjänster. Du får helt enkelt be någon/några kommuner om utdrag ur huvudböcker avseende köpta konsulttjänster eller liknande. Då skulle du också kunna ställa frågor om de aktuella köpen och förstå hur de fungerar.
Om det gäller större kommuner skulle du även kunna titta på vilka upphandlade kontrakt och ramavtal som finns. Det kan också vara så att SKR har vissa ramavtal. Då blir det också tydligt vilka formella krav du behöver uppfylla.
En viktig dimension är också den geografiska. De flesta kommuner med hygglig ekonomi finns i storstadsregionerna. Att försörja sig på att sälja tjänster till kommuner med bas i t.ex. Emmaboda är förmodligen svårt.
Handlar frågan om att vara utbildare och typ hålla i fortbildning för olika yrkesgrupper, att hyra ut sig själv som lärare på vissa typer av gymnasiekurser eller något annat? Jag uppfattar att “utbildning” kan betyda väldigt olika saker och att förutsättningarna ser olika ut beroende på vad vi pratar om.
Tack för bra svar! Jag tänker på utbildning riktat till lärare/rektorer/huvudmän inom ett visst område, men även hjälp med att organisera inom samma område.
Jag jobbar just nu som IT konsult mot en kommun där det varit en offentlig upphandling.
Men just orden “offentlig upphandling” när det kommer till offentliga saker är ganska mycket förstorat och låter krångligare än vad det är i min mening.
Nu har jag iofs en konsultmäklare emellan, men när mitt uppdrag blev förlängt behövde dom göra en ny offentlig upphandling för det, det tog någon dag så fick jag det nya kontraktet för påskrift och upphandlingen var klar. Det kan ju vara så att konsultmäklaren gör något emellan som jag inte vet om, men det känns väldigt simpelt.
Nu vet jag inte exakt vad som innefattas i en upphandling egentligen, men jag misstänker att det enda det egentligen gör är att de konsulterna man tar in ska publiceras och allt ska vara öppen information.
När det gäller mer standardiserade tjänster så är det ganska enkelt. Dock behöver en aktör kunna erbjuda många olika tjänster och nivåer, därav att det inte är så lätt att agera på egen hand.
Utifrån att ha jobbat både i utbildningsförvaltningar och i ledningen för en större gymnasieskola är min bild att upphandlingsregler i normalfallet inte skulle bli någon väsentlig faktor för dig att ta i beaktande. De tjänster du kan erbjuda är med all sannolikhet sådana att de kan direktupphandlas.
Den centrala faktorn för din del är förmodligen att du behöver sälja in dig. Du skulle därför behöva hitta utrymme på t.ex. mässor och liknande. Det skulle då handla om att du håller i ett pass där du bjuder på gratis tips och tricks inom din “metod” eller “koncept”. Sedan kan det finnas möjlighet för den som vill att boka dig för en mer rejäl fortbildningsdag med gruppövningar och annat. Den här typen av företagande framstår för mig som något som vore bra att bygga upp parallellt med en normal anställning. När det sedan kommer artiklar i Skolvärlden om “problemskolan X där din metod vände resultaten och där alla verkar så glada” så kommer du säkert få massor av förfrågningar från alla möjliga håll, fler än du kommer att ha tid att ta hand om. Det finns en stark tro på det här med evidens inom skolans värld. Det gör att efterfrågan på olika saker ofta kommer i form av en ketchupeffekt.
Jag utgår från att du har egen erfarenhet av att jobba som lärare eller rektor. Inom skolans värld finns en utbredd (och rätt dum) uppfattning om att skolan är ett väldigt unikt område som ingen som inte har lång erfarenhet av kan förstå sig på. Om du inte skulle ha tillräckligt lång eller “precis” egen erfarenhet så kommer din metod sannolikt att mötas av skepticism, oavsett hur bra den i grunden är.