Hej
Först och främst vill jag tacka för en mycket lärorik blogg. Så ett stort tack till alla er som är med och bidrar och ett extra stort tack till dig Jan. Denna blogg var exakt vad jag önskade skulle finnas när jag väl ville börja strukturera upp min privatekonomi efter studier och ett par års arbete.
Nu till mina funderingar. Jag och min sambo håller just nu på att se över vårat sparande och försöker välja en lämplig strategi för våra sparmål. Sam bakgrundsinformation kan nämnas att vi båda är 25 år.
Vi vill inom en tidhorizont på 3-5 år köpa bostad och kommer därav behöva spara till en kontantinsats.
Jag har läst runt en hel del b.l.a. här på bloggen och jag känner att fyrahinks-strategin är en lämplig metod att använda för att få en överblick på sparandet överlag.
Som situationen ser ut idag har vi en buffert som vi känner är rimlig i förhållande till vår levnadsituation.
Vidare har jag relativt nyligen påbörjat ett sparande i form av “nybörjarportföljen” med fördelningen 60/40 (mellanhink). Detta gjordes primärt för “komma igång” med pengamaskinen. Denna är i dagsläget inte “full” och det sparas inget i den passiva- eller aktiva hinken.
Vi har även ett sparkonto för kontantinsats där vi i dagsläget lägger den största delen av vårat sparande.
Men det är nu jag börjar bli lite kluven till hur man bör lägga upp sparandet. Vår initiala tanke är att spara så mycket som möjligt av vår månadsinkomst, vilket kommer landa någonstans mellan 10-20%.
Eftersom vi har en tidshorizont på 3-5 år för sparande av kontantinsats känner jag rent spontant att det vore olyckligt att gå miste om dessa år på börsen, även om det inte skulle röra sig om några större summor. Tänker framför allt på ränta på ränta och fördelen med att påbörja sprandet så tidigt som möjligt.
Min frågeställning kan tyckas luddig men egentligen handlar det nog bara om att jag känner mig aningen osäker på hur man bör fördela sparande mellan de olika hinkarna och vårat målsparande.
Om man exempelvis väljer att utgå från 4 hinkar-strategin där vi i vårat fall ännu inte fyller mellanriskhinken sett till rekomenderad storlek. Skulle det vara rimligt att börja fylla upp den passiva hinken och den aktiva hinken under tiden som man målsparar för att på så vis påbörja sparandet i dessa? Jag tänker främst att tiden är en avgörande faktor när det kommer till ränta på ränta och eftersom vi kommer att behöva målspara cirka 3-5 år så kommer vi att gå miste om denna tid på börsen.
Med andra ord, är det överflödigt att spara i flera hinkar med hänsyn till ovanstående information? Hur hade ni själva lagt upp en strategi med ovanstående upplägg. Självklart är detta individuellt och jag förstår att det i grund och botten kommer att handla om vad man prioriterar. Att snabbare spara ihop en kontantinsats eller låta det ta lite längre tid men samtidigt vara med och invesera på börsen.
Avslutningsvis tänker jag själv att majoriteten av vårat sparande kommer att hamna i målsparande och ett par procents kommer att fördelas mot pengamaskinen.
En mellanväg helt enkelt. Nu blev det mycket text men det är alltid skönt att få ner tankarna på papper. Jag mottar gärna era åsikter och kommentarer kring allt detta och tack på förhand ni som tar er tid att läsa och besvara.