Konto för Globala fonder

Hej! Är helt ny inom aktier och fonder. Har läst en hel del här på forumet vilket hjälpt mig mycket nu i starten. Är en väldigt intressant sida med många bra trådar!:smiley:

Jo till min fråga, som har varit svår att finna😅 Har läst att aktier i svenska företag ska placeras på sitt ISK konto medans utländska ska placeras på KF i de flesta fall om jag inte har helt fel.
Men om jag kollar på globala indexfonder, ska jag då ha dom på ISK eller KF?

Har just nu på mitt ISK konto Länsförsäkringar Global Index, Swedbank Robur Technology, Swedbank Robur Access Asien A och Spiltan Aktiefond Investmentbolag.
Ser detta konstigt eller fel ut? :sweat_smile: Är tacksam för alla svar​:pray:

icke-utdelande (ackumulerande, som globalfonder i Sverige huvudsaken är) fonder/aktier/vadsomhelst kan du lugnt ha i ett ISK.
Det är endast för att slippa knas med skatt på utländska utdelningar att KF kommer på tal (finns ett antal undantag men inte relevant för frågan här :wink: ).
Ifall man vill “krydda” med lite tech och investmentbolag kan bara du själv svara på. Jag hade skippat Asienfonden. Lägg eventuellt till en fond för utvecklingsmarknader istället - gärna billig som t:ex Avanza Emerging Markets eller Storebrand Emerging Markets.
Em vikt bör ligga någonstans mellan 10 och 15% om du inte bara skipper en sådan och kör 100% LF för index-delen.

Tack för svaret!:blush: Men däremot om jag vill ha någon aktie i utländskt företag som t.ex Apple eller Nvidia så ska jag ha det i KF?

Ja, så länge det är en aktie som ger utdelningar. Det gör de flesta amerikanska aktier ju men det finns enstaka undantag som t:ex Berkshire Hathaway. Utdelning hittar du under “direktavkastning”.
Fundera på att stoppa huvudparten av det du sparar i indexfonder och alltså inte i enskilda aktier, men såklart kan du ha en liten del med aktier. Dock är det dyrt att handla i små belopp (under ca. 4700 sek) på både Avanza och Nordnet så det är värt att ha med i beräkningen innan du köper någon aktie.

Typiskt mig att inte kolla priset tillräckligt noga🙄 Köpte nyss 2 stycken aktier på Nvidia. Är ju helt ny så har inte kommit upp i mina 50000 på Avanza kontot. Trodde köpet var gratis😂 Aja man lär sig.

Glömde skriva: om du redan har en techfond som Robur äger du ju redan delar i Apple, Microsoft etc. Då är det mer smart ekonomiskt sett att lägga pengarna i den fonden istället (om det nu är teknologiaktier du är intresserat av).

Vad jag kan se så handlar du gratis (utan courtage) på Stockholmsbörsen upp till ett kontovärde på 50.000. Men ja, man lär sig.

Ja jag tror också det är gratis. Vad jag fick för mig i alla fall.
Får kanske sälja av dom aktierna lite längre fram och lägga dom på fonden istället då. Blir säkrare och stabilare. Tack för hjälpen!:smiley:

1 gillning

Avanza ger dig handel utan courtage på Stockholmsbörsen så länge du har mindre än 50 000 kr hos dem, men Nvidia handlar du på amerikanska Nasdaq. Du betalar då rimligen både courtage och växlingsavgift.

Tack för informationen!:blush: Men om jag säljer av aktien längre fram för att t.ex föra över summan till en fond, betalar jag då någon avgift för att sälja eller är avgifter endast vid köp?

Både köp och sälj kostar courtage och valutaväxling. Bara att acceptera. Men så länge du tror att Nvidia är en bra investering - behåll! När du inte längre tror på Nvida - sälj!
Om du roas av att köpa och sälja, så passa på att köpa och sälja svenska aktier på Stockholmsbörsen så länge du kan göra det gratis! :+1:
Jag tror att du även kan passa på att leka med dyra fonder, eftersom du får tillbaka fondavgifterna (tills du når upp till 50 000 kr).

Men lita inte blint på olika råd på forum, så kolla för säkerhets skull att jag har rätt först. :slightly_smiling_face:

Okej jag ska kolla in lite olika aktier här i Sverige. Tack för hjälpen!:smiling_face: :pray:

Nu ska jag inte clickbaita någonting här, men på levler har de sedan idag courtagefri handel på USA aktier. Dock ska du fortfarande betala courtage + växelavgift när de ändrar detta nångång i ’25 men om du tänker köpa och framförallt behålla ett par USA aktier kanske detta kan vara värt att kolla upp. Dock: minimer enskilda aktier och maximer indexfonder - billiga sådana - det sista löner sig bäst i längden :wink:

Tack för tippset men får försöka stabilisera mina fonder och aktier på Avanza först😅 Tänkte i början att jag skulle sattsa mer på aktier men inser nu att jag borde fukusera på att göra en större bas i fonder. Har 10 fonder nu vilket känns alldeles för mycket så ska krympa detta till ca 4 stycken tror jag. Haha inte lätt😂

Det låter klokt. Enkelt är vackert och bra :+1:

Så du menar att vi båda är enkla?:wink: :smile:

1 gillning