Det finns ju många aktörer som erbjuder möjlighet till högre ränta om man binder kapitalet i ett år eller så. Hittills har ju den här möjligheten inte framstått som så intressant men det borde nog förändras nu.
Jag undrar om dessa bundna konton fungerar på motsvarande sätt som bundna bolån. Jag menar då att ett rörligt konto ger 2% och ett bundet konto 3%. Innebär det då att jag om räntan går upp rejält kan bli en förlorare? Eller finns det konton som mer ger någon sorts bonusränta så att den högre räntan justeras om/när Riksbankens ränta förändras?
Nu ör jag ej söker men det borde väll vara så som du säger.
Jag sjökv har bundit lite pengar på 12 månader för en ränta på 2,5% (yes jag vet att det finns bättre alterntiv är dock för lat för o byta bank)
Men jag är ganska övertygad om att jsg tar risken att jag missar bättre ränta om jag bara vöntat ett par månader med o binda så pass lång tid eller liknande.
Skulle ju vara lagom surt om det blev huperinflation o man har alla oengsr bundet på 1 år
Jag har för mig att Marginalen eller Bluestep har haft en modell med bonusränta. Då har man fått grundräntan och sedan ett påslag om man inte rört pengarna under en viss tid. Jag har inte satt mig in i detta i relation till scenariot stigande räntor men det vore intressant om det finns varierande upplägg.