Jag låste precis bolånet på 4,34% på 1år. Idag hör jag på radion att LÅS INTE nu från nån ekonom. oups sa jag och tänker aja. Det är 1år. Tror ni jag kommer tjäna på det eller “förlora” på det. Ren spekulationstråd, jag kommer inte lägga mig sömnlös över det här beslutet.
Mina 2 cent är att du kanske kommer betala lite mindre (än 3 månaders) första halvåret, låt säga 0,5%, och sen ungefär lika mycket mer andra halvåret.
Men ingen av oss, expert eller vanlig dödlig, vet vad bolåneräntan kommer vara om 1 år ![]()
Nej du är inte lurad, du vet exakt vad du har för räntekostnad kommande år, för visst var det därför du band? Du tänkte väl inte att du skulle överlista räntemarknaden genom att binda?
Prissättningen som banken ger dig är baserad på att du ska förlora på det enligt deras räntespekulationer. Det är hela idén med att banken erbjuder dig möjligheten att binda lånet för att på sätt minska din risk om räntan skulle stiga (dvs du köper risksänkning och betalar med förväntat lite högre ränta)
Nu har du en försäkring mot högre räntekostnader i ett år. Oavsett om räntan går upp eller ned så tror jag inte det kommer vara stora rörelser. Jag tror nuvarande styrränta kommer vara oförändrad fram till typ sommaren 2024. När sänkningarna kommer så tror jag det kommer genomföras successivt med typ 0,25 i taget. Runt 2025-2026 kanske vi har ned kring 2%?
Det viktigaste är vad som känns rätt för dig och i det här fallet så verkar det ha varit att binda räntan i ett år. Tiden får avgöra huruvida du vann eller förlorade på det rent ekonomiskt. Oavsett ekonomiskt utfall så är det nya erfarenheter och lärdomar ![]()
![]()
Haha nä jag trodde verkligen inte skulle överlista räntemarknaden
. Jag hade ren tur på förra bindningstiden som var bundet till den 31dec, räknar inte att jag lyckas träffa lika klockrent som då.
Nej, så fungerar det inte alls. Bankerna finasierar sig genom att ge ut räntebärande obligationer med en löptid på 1, 2, 3 år osv. Köpare är aktörer (typ amerikanska pensionsfonder) på den internationella kapitalmarknaden, AP-fonderna och tidigare inte minst Riksbanken.
Att en bank skulle låna upp rörligt för att sedan låna ut bundet i någon större utsträckning skulle vara alldeles för riskfullt. Tänk dig själv hur det skulle ha varit under 2022 och 23. Bankerna skulle ha suttit med bundna lån med låg ränta till privatpersoner samtidigt som deras inlåning bara tickade uppåt. Riskerna för konkurser i bankerna hade varit uppenbar.
Min erfarenhet som tidigare bolånerådgivare är att bankerna i stället är beredda att pruta på marginalerna på bundna lån. Även om påslaget blir något mindre, så har man lyckats låsa in kunden i några år, då hen inte kan gå till någon annan bank.
Ja det är naturligtvis inte någon beskrivning av hur processen går till, enbart det konceptuella att jag som låntagare vill sänka min risk genom att veta vad jag ska betala för en tid framåt, banken vill ha vinst på sin utlåning och sköter riskhanteringen via sina modeller över räntebanan, och i slutändan betyder det att banken tar ut en marginal som jag går med på att betala. Med andra ord, banker försöker inte lura någon, utan konstruerar och säljer en produkt som vi vill ha.
Tror det är lugnt, skulle gissa att du förlorar lite på det men inte mycket.
Hade du haft bundet i 2 år så tror jag du hade gjort en större förlust, då stora sänkningar är på väg in enligt marknaden, speciellt Q3 och Q4 det här året, men vem vet.
Kanske höjs till 10% också, ingen vet. Finns en risk för större krig i Mellanöstern som kan sprida sig, då kan vi eventuellt ha en 10-15 årig depression på gång. Den som lever får se helt enkelt.
Tror att det kommer röra sig om mycket lite pengar.
9 inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Samling av OT inlägg och urspårade sidospår från övriga forumet
1 år är så kort tid så det är knappt värt att kalla bundet.
Flyttade en del inlägg till Samling av OT inlägg och urspårade sidospår från övriga forumet
Då dom hade spårat ur lite väl långt från TS initiala fråga.
Bankerna sänker räntan på de bundna varianterna just för att de tror att toppen är nådd och de vill lura så många som möjligt att binda upp sig på höga nivåer medan räntan sjunker. Nu band du bara på ett år så det är nog ingen enorm förlustaffär för dig, om nu räntan ens sänka som bankerna tror.
Håller med. Max tre höjningar (3-6-9 mån) under bindningstiden.
Man ska inte lyssna på marknaden (banken) dom avrådde frugan när hon tog bundet i 10år för drygt två år sedan på 2,34% i ränta. Räntan kan stiga ytterligare det är bara prognoser att den ska sjunka i år. Ungefär lika pålitligt som långtidsprognoser när det gäller vädret flera månader fram i tiden. Min sparränta ligger på 4,4% sex månader fram i tiden på ett stort belopp så jag kan leva på räntan och 100% av andra inkomster kan sparas så din ränta är riktigt bra när den är lägre.
Måste kännas rätt lyxigt nu med en låst ränta på 2%.
Jag förhandlade med banken i typ november och jag fick rabatt på listräntan. Körde klassikern att begära ut ett amorteringsunderlag, de var snabba på att höra av sig då.
Något som dock talar för att marknaden har rätt och att det kommer många sänkningar i år är väl ändå att inflationen är väldigt låg och blir bara lägre hela tiden.
Du kan inte ha en bra rådgivare på din bank eftersom du tror att huvudmålet för alla banker är att blåsa sina kunder. Min erfarenhet är precis tvärtom. En individanpassad rådgivning med genomgång av förväntad ränteutveckling och en rådgivning som tar hänsyn till min syn på risk och ekonomiska situation.
Du verkar ha missat hela geisten i min text. Det jag för fram är att banker inte blåser kunder utan är företag som säljer en produkt (tillgång till pengar och riskhantering) och naturligtvis tar ut en vinstmarginal på detta i en marknad som alla andra företag, men att diverse folk kallar detta för att blåsa och lura folk.