Konvertering Octave SDB till PLC

Jag äger några aktier i Hexagon och har därför fått några aktier i Octave då dem avknoppades från Hexagon nyligen. Nu har det kommit upp ett erbjudande om konvertering, där jag uppfattar att de flyttas över till New York-börsen. Erbjudandet innebär:

1 Octave Intelligence SDB ger 1 Octave Intelligence PLC

Vad finns för nytta att nappa på detta? Innebär det att källskatt debiteras vid utdelningar? Dras källskatt även om jag inte väljer att konvertera (som jag antar det gör exempelvis på Nordea)?

Jag har också fått detta och undrar vad jag ska göra, är okunnig i SDB men försöker förstå.
Verkar ju onödigt jobbigt att handla på amerikanska börsen, speciellt i mitt fall då det gäller ynka 3000 :slight_smile: . Jag förstår inte hur detta funkar, kan jag inte få ut värdet som står på Avanza utan att gå via amerikanska börsen? Jag följer denna tråd i hopp om att bli klokare

Jag fattade som att man kan stanna kvar, däremot är det oklart om källskatt utgår om man väljer att inte konvertera

Någon som har mer info?

Är det värt att behålla dessa?

Är det ens värt att behålla Hexagon?

Som jag fattat:
Man kan ligga kvar med sina svenska SDB, men det anges att “handeln i de svenska depåbevisen är planerad att pågå tillfälligt under en övergångsperiod på ungefär två år, varefter tanken är att aktien enbart ska handlas i USA”. Oklart alltså, inte definitivt spikat verkar det som.
Det är avgiftsfritt att konvertera till USA-aktier inom 6 månader från notering, torde bli 26 Nov 2026. Därefter kostar det en avgift att konvertera sina svenska SDB till USA-aktier.
Kollade just, och ex hos Avanza går det att handla OCTAVE på USA-börsen. Avgift utgår såklart i form av courtage, verkar ligga på 0,5 till 0,7 % av köpesumman.

Det var fakta. Sen är det ju just frågan om man vill ha kvar SDB på svenska börsen, troligen med ganska låg handelsvolym och frekvens. Eller handla på USA-börsen där det troligen rör sig bättre.

Såg även att största ägare i OCTAVE SDB är Melker Schörling AB.

1 gillning

Nu läst på lite mera:
Det kan finnas risk för att handeln med de svenska SDB avtar gradvis, med låga kurser som följd, kan bli svårt att sälja.
Ifall man har dessa SDB i ISK idag, kan de konverteras till USA akter och fortsatt ligga kvar på samma ISK-konto. Men det kommer dras utländsk källskatt automatiskt, och det är inte säkert att Skatteverket automatiskt ger avräkning för det utländska skatten.

1 gillning