Köpa aktier i storföretag som Amazon eller Microsoft

Vad är era åsikter gällande investering av aktier i stora multinationella företag som Amazon, Microsoft, Google, Apple… etc? Speciellt Microsoft och Amazon har visat både bra tillväxt och högre dippar än de stora indexfondarna. Eftersom företagen är så stora så borde det vara en liten risk att de skulle gå under. Vad tycker ni?

När du skriver “borde det vara en liten risk” låter det som om du vill minska din risk, men så samtidigt överväger du denna investering som är mer volatil / högre risk: “bra tillväxt och högre dippar än de stora indexfondarna”.

1. Vill du ha högre risk/volatilitet/förlust/avkastning: välj att direktinvestera i aktierna
  2. Vill du ha liten risk välj indexfonden för ett mer jämnt resultat med mindre dipar och toppar

För mig är “inte konkurs” ett rätt dåligt mått på en investering. Jag vill helst tjäna pengar, faktiskt.

Du väljer själv. Jag tycker att man ska diversifiera, sprida sina risker. Köper du en global indexfond så får du ca 8% i de företagen du nämner och dessutom ca 1500 andra företag som också tjänar pengar.

Inga problem, Apple tex har ju en så pass stor kontantkassa att de kan köpa allt på stockholmsbörsen.

Är det något företag som är kvar om typ tio år så är det Apple. Dock så borde man kanske inte lägga alla sina ägg i amerikanska techsektorn.