Någon som vet vart man kan hitta statistik över bolag från large cap som gått i konkurs?
Läste någon artikel var det på detta forum kanske förut? Om att väldigt gå aktier håller sig kvar på börsen över längre tid men då antar jag att det som ökar på den statistiken är alla nykomlingar/förhoppningsbolag som börsnoteras.
Men investerar man i säg bolag på large cap listan så lär risken vara ganska litem att ett bolag går omkull tänker jag?
Men visst det händer ju även stora bolag tänker på enron i usa etc men som sagt någon som vet vart man kan hitta mer statistik att läsa om detta?
Aa sen är ju frågan om man håller sig borta från de mest volatila/osäkra sektorerna så som tech/bilindustrin etc om man inte tar bort en stor risk bara där.
Tänk typ att man investerar mestadels i dagligvaruhandel med inriktning på mat och hygienartiklar/skogsbolag etc.
För ofta när man läser om stora bolag som går omkull så verkar det väldigt sällan vara inom de brancher jag nämde ovannutan det är bolag inom brancher där det sker väldigt snabba svängar med utvecklingen ex tech och fordonsindustrin.
Jag tror du lurar dig själv just nu. De flesta bolag i topp på marknadsvärde byts ut över tid. Bolagen kan gå ganska okej under långa tidsperioder samtidigt som marknadsvärdet på börsen på det bolaget rasar.
Istället för att fokusera just på bolagens storlek eller sektor bör du snarare fokusera på bakomliggande orsakerna. Ska man investera i enskilda bolag tycker jag att lönsamhet, likviditet, skuldsättning och risk för allvarliga bokföringsbrott är det man bör kika på för att undvika konkurser. Givetvis under förutsättning att portföljen är diversifierad såklart, då man måste inse hur lite man faktiskt vet om varje bolag
Att index är relativt säkert, om man nu kan prata om det så, och enskilda aktier betydligt mindre säkra är väl kontentan. Vill man försöka hitta en ”riskfri” aktie så kommer det också kommer det framför allt kosta väldigt mycket i avkastning.