Hej forumet!
Ber om ursäkt för långt inlägg – hoppas ni orkar läsa. Jag skulle vilja starta en diskussion/få input från er kring portföljkomposition om man är villig att acceptera högre risk (och därmed högre volatilitet) för en högre avkastning på väldigt lång sikt. Detta är primärt för min tjänstepensionsportfölj där jag vet att jag inte kommer ta ut pengarna på minst 25 års tid. Som jag ser det är det, utifrån så lång tidshorisont, ologiskt att inte maximera risken. Utmaningen som jag ser det är att kunna diversifiera så mycket som möjligt genom att hitta flera olika “pockets” som över väldigt lång tid kommer att ge högre avkastning. Jämfört med en vanlig globalfond så vill jag alltså vara överallokerad mot tillgångslag med högre risk/volatilitet som jag då hoppas få betalt för över lång tid genom högre avkastning.
Småbolag är ju exempelvis en väg att kunna öka risken och uppnå högre avkastning över tid, men dessvärre tycker jag alternativen är ganska få om du vill få exponering mot de minsta bolagen på börsen och samtidigt investera i en indexfond (jag vill inte investera i aktivt förvaltade fonder med höga avgifter). PLUS mikrobolag tycker jag är väldigt bra då det är en indexfond samt att man får exponering mot de minsta bolagen. Det jag vill komplettera med är en global indexfond som är inriktad mot små/mikrobolag. Det närmsta man kommer där är ju Handelsbanken GI småbolag, men de bolag som fonden investerar i är fortfarande större än vad jag helst hade sett (vill helst åt mikro). Är det någon som har andra förslag?
En annan “pocket” är att gå branschspecifikt. Om man ser på grafer från 90-talet till idag så tycker jag att i alla fall att tech vore intressant att få ökad exponering mot. Se exempelvis långa trender mellan Nasdaq composite och S&P500 (Nasdaq to S&P 500 Ratio - 51 Year Chart | Longtermtrends) där det över lång tid, även inkluderat 2000-kraschen och sista årets nedgång, har avkastat betydligt högre. Detta blir ju inte en helt annan pocket än småbolag eftersom småbolag också kan vara tech-bolag, men tycker ändå det ger viss diversifiering än att bara stoppa in småbolag. Återigen är PLUS Teknologi ett alternativ, men hade helst velat ha någon global indexfond som fokuserar på tech. Några tips? Eller några andra branscher som bör avkasta högre på lång sikt? Biotech har jag kollat på, men när jag har kollat på exempelvis S&P biotech index vs S&P500 så ser det inte ut som man på lång sikt ”får betalt” för den ökade risken…? Fastigheter har jag också kollat på där Länsförsäkringar såklart gått väldigt bra på lång sikt (även fastighetsindex), vilket jag tycker verkar konstigt då fastigheter bör vara en lågrisk-investering. Enda förklaringen som jag ser det är att vi sedan 90-talet gått från en högräntemiljö till lågränta, vilket gjort att fastighetsbolag ökat i värde då de är väldigt duktiga på att jobba med sin balansräkning (skuld), I tillägg har exempelvis Sagax och Balder levererat väldigt god avkastning och som uppgår till stor del av indexet (och David Mindus och Erik Selin har varit väldigt skickliga). Men jag är osäker på om detta verkligen kommer vara långsiktigt hållbart – exempelvis nästkommande 30 år. Hur tänker ni här?
En annan väg borde vara att gå mot tillväxtmarknader, och alltså investera i en indexfond fokuserat mot emerging markets (exempelvis Avanza EM). Detta borde över tid vara högre risk och högre avkastning, men när jag ser historiskt så verkar det inte som man fått riktigt betalt för den ökade risken i alla fall de senaste 10-15 åren? Hur tänker ni här?
Tar tacksamt emot all möjlig input från alla er till forumet. Och ifrågasätt gärna, för jag blir också gärna utmanad ifall jag tänkt fel på något sätt.
Mvh Johan