Funderar på hur jag ska finansiera köpet. Jag har 200k på sparkonto som jag tänkte använda men sen är frågan om jag ska sälja av lite fonder för resten eller ta ett blanko lån på 50-100k.
Är jag helt dum om jag tar ett lån även fast jag har pengarna till hela köpet fast endel ligger i fonder?
Hur tänker ni? Jag känner spontant att jag helst inte vill sälja av några fonder då dom arbetar bra där dom är, och ett blankolån med ca 3% ränta inte blir speciellt dyrt ändå.
Eller sänk budgeten till 200 000:-
Om du är beredd att låna, varför i så fall inte låna hela summan och investera de 200 000:- som du har på kontot, om dom jobbar bättre där? Det är ingen rekommendation, vill bara väcka en tanke.
Segel eller motorbåt?
Om du funderar på att välja mellan fonder eller lån:
Hade du lånat pengar utan säkerhet till 3% för att köpa fonder?
Att betala av/inte ta ett lån på 3% är samma sak som att investera helt riskfritt med en avkastning på 3%.
Personligen hade jag inte lånat till den räntan för att köpa värdepapper. Jag hade tagit 3% garanterad avkastning före börsen alla dagar i veckan i dagens läge.
Liknande situation för mig i höstas. Hade råd att casha in en båt men valde att ta blancolån på större delen av summan för att kunna investera. Lånet kostar mig ca 200kr i månaden netto (100k, 3,3% ränta) plus amortering. Gick dessutom ner i budget o fick en fräsch men gammal motorbåt med hyfsat ny motor för pengarna.
Strunta i designhets på båten, fundera igenom vad du behöver och vad den ska användas till. Visst, nån kanske höjer på ögonbrynen om din båt är snygg men alla i din omgivning kommer i första hand bli avis på att du kan ge dig ut på sjön.
Angående båt så har jag stenkoll på vad det är jag ska ha. Har haft flera båtar förut och de flesta styrpulpeter(sålde min ryds 510gti) i höstas.
Nu med familj och 2 barn så är det ett krav på ruff och soltak.
Som ni säger, jag skulle aldrig ta ett lån för att placera på börsen, så jag säljer av lite fonder och betalar av allt direkt istället