Funderar på att köpa båt. Låna eller betala kontant?

En liten kortfattad sammanfattning för att vara med på utgångsläget.

Skulle våga påstå att vi har en god ekonomi strukturerad enligt 4-hinkar-principen, men med en lite aggressivare tvist.

Har lite mer än 1MSK fördelat på några Lysa-konton, och utöver det 500.000kr som vi lånat på huset för att också investera i ett Lysa-konto. Stabelo anser vårt hus vara värt ca 5.5MSEK och vi har en belåningsgrad på 50% medräknat de 500.000kr vi lånat och har investerade.

En av oss är föräldraledig men vi månadsparar för tillfället ca 14.000kr/mån och har ett angenämt humankapital då vi kan en mängd konster och trick.

Med sammanfattningen som bakgrund kommer nu min fråga.
Vi bor precis vid havet men har ingen båt. Vi älskar att vara på havet, och båten kommer användas flitigt från tidig till sen säsong. Jag sneglar lite på att köpa oss en nyare begagnad styrpulpet av en båthandlare för strax över 200.000kr. Instinktivt tänker jag att vi bör låna ytterligare 200.000kr på huset (då räntan blir betydligt lägre än att dra AMEXet eller använda båtsäljarens finansiär) förutsatt att Stabelo godkänner detta. Skulle bli förvånad om dom inte gör det med tanke på vår belåningsgrad.

Men! Är det smarta i detta läge att betala cash, eller låna till köpet?

När jag köpte min anytec fick man en ränta på 0,7 procent på kampanj.

Intressant! Den naturliga följdfrågan blir; Hur länge har du den räntan?

Fick den i 36 månader om jag finansierade minst 50%.

Kompisen köpte en finnmaster via wasa och fick ränta på strax över 1% o detta under hela avtalstiden 140 månader

1 gillning