Att ta ett båtlån i dagens läge, är det ren idioti?
Har i dagsläget sparat ihop till en kontantinsats inför kommande husköp inom 1-3 år. Har utöver det en liten buffert samt en del investerat på börsen.
Har efter denna sommar med en mindre båt blivit helt såld av tillvaron ute till havs.
Fick precis en förfrågan om att köpa en bekants båt, otroligt fin i mellanklassen, men har i ärlighetens namn inte ca 70-80k att lägga på en båt i dagsläget.
Så, det enkla svaret är ju givetvis NEJ, det är ren idioti att i min sits ta ett båtlån.
Eller…?
Att leva livet är väl inte per definition idioti, men hur du finansierar det kan vara matematiskt mindre elegant.
Jag tycker du borde avstå ett båtlån med säkerhet i båten framför att sälja av och använda pengarna du har på börsen.
Börsen har en relativt hög risk att prestera sämre än räntan på ett båtlån (7-8%) på kort sikt. Så om du vet med dig att du ska ha båt är det rimligare att köpa den kontant och se det som en säker ”avkastning” på det som låneräntan hade varit.
Frågan är vilka exakta siffror vi pratar om på ditt sparkapital och hur stor kontantinsats du har?
Det är alltid billigare att inte ha båt än att ha båt. Om du kan betala tillbaka 70-80k på ett år så låna av din kontantinsats så kan du fortfarande köpa hus om 1-3 år.
Vi pratar ca 300k i kontantinsats, ca 50k i buffert och ca 50k sparat på börsen. Så det är inga stora summor, varpå jag kände att det nog är idioti. Hjärtat säger en sak, hjärnan en annan
Det finns få former av konsumtion jag anser att man kan låna till, men ex. MC eller båt hör till undantagen. Du kommer ändå köpa en båt förr eller senare, så räntekostnaden är värt det för att inte missa en säsong.
Frågan är ju: Hur påverkar denna båt dina andra planer i livet?
Alla dina pengar och lån är ju i grund och botten del av samma pott och det är mentalt hur vi delar upp saker bara. Kommer inköp av båt+vagn, service/underhåll/reparationer, drift samt vinterförvaring/kajplats att negativt påverka dina andra livsplaner?
Vill du betala av båten på 60mnd med en ränta på 8% så kommer ett lån på 100k, ränta+amortering, kosta dig ca 2400kr/mnd. Totalt lär ju finasieringen kosta runt 40K för ett sådant lån. Kostnaderna för ägandet läggs sedan uppe på detta, nu har jag inte båt så vet inte vad det kostar per månad. Men kan tänka mig att det kanske blir 2-3000 utslaget per månad.
Funkar det för dig så kör på. Om det ställer till det för dig framtid så backa från köpet tills du har råd/möjlighet utan att det medför negativa konsekvenser.
Är det i nuläget värt att bli båtägare?
Hur skall du finansiera köpet av båten?
Jag är uppväxt med båt men har aldrig haft någon som vuxen. Min erfarenhet är att det kostar en hel del både tids och pengamässigt att ha båt så frågan är om det verkligen är rätt tid att plocka upp en dyr och tidskrävande hobby när du också försöker spara ihop till att köpa ett hus.
Inget vidare kul att behöva göra tuffa prioriteringar ekonomiskt och sedan i slutändan inte ha tid att verkligen njuta av båten eftersom du behöver jobba på huset.
Jag är en otroligt tråkig person men jag hade väntat till nästa säsong. Dels är väl årets båtsäsong på väg att ta slut (kanske, jag kan inte båtliv) och dels ger det dig lite tid att tänka över saker och ting och spara lite mer pengar. Om du fortfarande är intresserad av båt i början av nästa år kommer det kännas självklart att då köpa. En båt i den prisklassen kan väl inte heller vara så dyr att hyra om du vill ge dig ut mer nu?
Att ha båt är ingen idioti om man tycker det är värt det.
Att låna till båt är ingen generell idioti, däremot finansiell idioti.
Avstå, du har ju inte råd egentligen.
Det skiljer ju ganska kraftigt i vilken typ av båt det är och var i landet du bor. En båt kan ju som flera är inne på driva relativt mycket kostnader även om själva båten är billig i inköp.
Är i grunden emot konsumtionslån, men har delvis omvärderat på sistone. Om du kan få ett förmånligt lån så kan det ändå vara värt det. Tänker att du kanske kan få en lite bättre och mer pålitlig båt med lån och då kanske det är värt det även ekonomiskt, jämfört med att köpa en sämre båt cash.
Har du inga övriga lån är ju troligen lågt belånad ändå, totalt sätt.
År detta ett kanonpris för båten i fråga eller är det ett marknadspris?
Om det är ett kanonpris kanske det till och med kan vara en bra affär om du säljer på några år?
Om det är ett marknadspris kan du väl lika gärna vänta med att köpa?
Att köpa eller inte köpa båt är en ickefråga, en större båt kommer att införskaffas inför nästa säsong. Dock så är frågan om jag ska hålla mig inom budget och betala ca 40k kontant för en lite sämre båt, eller om jag ska låna ca 70-80k och få en förhoppningsvis bekymmerfri motor på en sjövänligare båt.
Båten vi äger idag har ett värde på ca 30k, och den har vi varit ute med en herrans massa gånger i år. Varför jag vill uppgradera mig är för att vi vill ha en båt som är övernattningsbar.
Men som sagt, känner mig dumdristig som ens tänker tanken på ett båtlån.