Nu har jag inte stenkoll på båtmarknaden, men rimligtvis får man generellt en bättre deal i slutet av en säsong jämfört med i början? Då kan det t.o.m vara ekonomiskt vanvett att inte ta lånet.
Kommer du obönhörligen vilja uppgradera till den du ev. kommer låna till (eller motsvarande) i framtiden? Då är det inget snack om att du ska köpa den direkt.
Du kanske kan målspara de slantar som saknas under vintern och köpa båten av din bekant till våren?
Det beror så klart på vad du har för sparutrymme men det var ju inte jättemånga tusenlappar som saknas.
Övernattningsbara båtar i den prisklassen innebär normalt äldre grejor där mycket kan hända och det normalt krävs en del löpande underhåll och jobb.
Min bild är att efterfrågan/båtpriserna på begagnade båtar har en starkt nedåtgående trend sen pandemin. Inte minst om det är äldre grejor. (Eftersom även nyare begagnat gått ner i pris)
Lägg sen på det säsongsvariationer där vi precis NU BÖRJAR gå in i tiden när många vill sälja nuvarande båt och där många är beredd sälja billigt för att slippa upptagning/konservering/vinterförvaring och inte minst frigöra kapital.
Inte ovanligt att den typen av övernattningsbar båt i den prisklassen har ett annonspris på 120000kr nypolerat i vårsolen. Samtidigt som samma båt till slut kan köpas smutsig i vattnet vid bryggan i septembermörkret för 80000kr OM man tar de innan ägaren tvingas ta upp de själva.
Så är du verkligen så SÄKER på att det är ett bra/rätt pris du fått för hösten 2024? (Särskilt med tanke på att du är ganska ny inom båtsfären)
Som @Guldfeber säger ovan så får man generellt ett bättre pris på hösten, varpå jag kollar nu. Har man tur kan man till och med sälja med vinst om ett par år.
Båtplats har jag redan idag, 1000 kr/år, samt gratis förvaringsplats över vintern. Varför priset drar iväg är för att jag vill ha en nyare motor som blir problemfri, kontra en äldre (men billigare) som kan medföra stora kostnader i rep.
Priset jag fått är 85.000, ser gamla annonser från i våras för likvärdiga båtar och där har annonspriserna legat på ca 100-120, precis som du säger @Skogstomten
Men, den starka viljan gör att jag försöker intala mig själv att det är okej att ta ett båtlån. Rent krasst är det väl ekonomiskt oförsvarbart att i min sits.