Finns det några båt-intresserade här i forumet?
Rent spontant går ju detta stick i stäv mot ekonomisk förnuft och sparsamhet men det kanske finns några fler ambivalenta båtälskare här ändå?
Jag själv är mellan 30-40 och har tex har ägt billigare båtar, typ Buster och nån mindre segelbåt tidigare men börjar nu bli sugen på att köpa nåt lite finare, typ en beggad aluminiumbåt i 700k klassen . Dyrare båt kommer ju ofta med dyrare driftskostnader som de flesta vet men man måste ju leva också?
Hur ser ni på båtar och er privatekonomi? Kan ni motivera att ha båt när det kan kosta 50k att hålla den flytande varje år?
Berätta mer om vad ni har för båt?
Vad tror ni om marknaden framöver, känns som priserna har dalat ner rätt rejält de senaste månaderna, samtidigt som nypriset går upp.
Jag ägde båt förra sommaren…sen sålde jag den efter säsongen då det var jobb, jobb och jobb Gjorde en stor förlust men det var det värt. Har efter detta insett att jag inte ska addera saker som tar tid i anspråk i mitt liv
Ja är man ny med en lite större båt inser man inte alltid hur mycket arbete, pengar som krävs… dock är ju det mesta arbetet förlagt till några helger på våren och några på hösten vanligtvis.
Jag håller mig till aluminiumbåtar som är rätt underhållsfria och som jag dessutom kan vinterförvara hemma så man slipper de hutlösa kostnaderna för vinterförvaring på varv…
Absolut, detta sa ju alla båtkompisar men jag viftade bort det (jag är ju inte så gnällig…)
Men liknelsen med Villa är rätt bra och jag kan se att båtar ger samma glädje som t ex trädgården ger mig.
Men med det sagt skulle jag absolut lagt en större summa på en bra aluminiumbåt om jag kände att jag hade tiden att utnyttja den. Annars hade jag behållt en enklare variant och åkt på en semester till per år
Nog stämmer det. Det varierar ju såklart mycket hur folk använder sina båtar. Vissa är ju ute hela sommarn de allra flesta kör kanske 30 max 40 motor-timmar per år…
Jag tror två saker gör man bäst i att inte försöka räkna på, det är barn och båtar!
Äger ingen egen båt för närvarande men är uppväxt med båt där vi varje vecka under sommaren var ute med båt.
Vi hade en enklare liten motorbåt under (100hk) men med hytt som vi barn tidigt fick börja använda själva o ta ut polare med så blev mycket vattenskidor ut o softa med den båten.
Idag så får jag perioder speciellt under sommaren där jag känner att en enklare båt underhållsmässigt (buster) vore riktigt skönt att ha i skärgården är man uppväxt med båt där man tidigt får köra själv så tror jag det alltid kommer finnas en vilja o ha båt
Men så har jag ingen bil har körkort men inser att så fort jag skaffar båt så kommer det vara ett måste o skaffa bil vilket gör att mina kostnader kommer öka en del och vet ej riktigt om det är värt det just nu i mitt liv.
Båtar är oehört skoj, men dyrt! Jag har haft en Maxi 77 i tre säsonger nu och har säkert lagt närmare 50k på allt som har med det att göra, köpte den 1/3 av det priset.
Jag är nu väldigt ambivalent till segelbåt/båt. Det är väldigt kul, ett intresse som utmanar en med stressiga situationer, teknisk kunskap och navigations kunskap. Sen får man också många fantastiska kvällar, stillhet och att få vara vid havet utan att trängas vid en strand.
Men det är som jag skrev ovan, dyrt, så jag vet inte ifall jag ska fortsätta med det. Funderar på att lägga intresset på is nu när jag är ung och lyxa till det med en fin båt när jag blir äldre. MEN sen så ska man ju leva nu också.
Ett alternativ skulle ju kunna vara att hyra en båt, men då blir det för mig iallafall, inte samma känsla, då man är mycket nojjigare att man ska göra fel och ha sönder något, vilket är en stor anledning till att jag heldre äger mina egna saker. Då kan man rycka på axlarna vid en olycka, det är ändå bara en själv som får ta tag i problemen man skapar.
Ett annat alternativ är sammägande, men då måste man dra jämt ekomoniskt och arbetsmässig. Och det är mycket av båda, så jag personligen är rädd för att det skapar osämja mer än det är trevligt.
Angående prisernas framtid så tänker jag att dem(högst amatörmässig analys) kommer gå ner väldigt mycket till hösten eller våren 2024 när effekterna av räntehöjningarna har slagit till mer. Motorbåtar tror jag kommer gå ner ännu mer än segelbåtar pga bränslepriserna och att de är fler.
Jag har en båt i prisklassen fin nog att man inte skäms, men billig nog att jag i värsta fall skulle kunna sälja den som skrot om något ordentligt går sönder.
Kostnad per år är nog minst 25k, inköp 45k. För mig växlar det över i fantastiska minnen med familjen.
För mig är jobbet som krävs en uppsida, en chans att komma undan och putsa lite höst/vår. Kolla till den någon gång och fundera på vad som behöver fixas.
Jag har en liten segelbåt i plast. Bobar men trång, bäst för dagsturer. En sådan båt kostar väldigt lite i inköp och underhåll. Jag lägger några timmars arbete om året på den. Men den seglar bra.
Jag skulle kunna tänka mig en större och bekvämare båt men då som ett alternativ till sommarstuga. Typ Nauticat eller liknande. Motorseglare företrädesvis. Kanske skulle jag låta någon annan sköta visst underhåll. Det kostar men en sommarstuga kostar också.
Man får helt enkelt utgå från syftet med båten och sen gå vidare därifrån. Gillar man själva vistelsen på vattnet behöver det inte gå så fort. Har man en tid att passa och gillar mest att nå en destination får det gå fortare, och bli dyrare.
Vi har båt men inte någon båt för 700k, vi har en Uttern S46 Exclusive den den kostade runt 100k begagnad för några år sedan när vi köpte den.
Vi har den i sommarstugan och är till för lite vattenlek och fiske på sommaren.
Tyvärr blir den inte använd så mycket som jag vill pga olika orsaker. Ungdomarna blir äldre och tyngre så skulle egentligen behöva lite mer kraft i motorn än den nuvarande.
Att betala runt 50k om året för att hålla den flytande skulle vara alldeles för mycket för mig men tror att du och jag har olika ekonomier då jag inte skulle ha råd med en båt för 700k.
Vi har just ingen kostnad förutom bensin, försäkring och en del underhållskostnader men det är överkomligt.
Tycker båtlivet är roligt men det är en kort period under sommaren, måste hinna åka motorcykel med…
Äger gemensamt en Faster 525 med min svåger och min far. Denna form av båtägande kan jag rekommendera om man nu inte vill vara till sjöss varenda dag men bara betala 1/3 av priset.
Vi köpte båten dessutom som inlöst av försäkringsbolaget eftersom den var körd på grund. Båten är nu renoverad och skulle vid en försäljning troligtvis ha en ganska trevlig värdeökning.
Jag vet inte om det går stick i stäv med ekonomiskt förnuft? Är inte hela poängen med att vara ekonomiskt förnuftig att man ska ha råd att ha båt och uppfylla andra ekonomiska mål om just båt ger dig mer mervärde i livet än pengarna det kostar?
Om det inte ger dig det liv du vill ha, ja då borde du ju inte ha båt. Men om det är det som ger just dig det där du vill ha ut av livet, då är det ju helt rätt att ha båt?
Jag har haft totalt 21 båtar, idag har jag två. Jag har en liten båt för turer med familjen. Framförallt för att jag vill att barnen ska få sjövana, kunna åka och köpa en glass som ett äventyr och utmana sig själva. Dels för att jag älskar det faktum att man kan ta med sig picknick och uppleva fantastiska stunder tillsammans.
Min andra båt är en extremt löjlig leksak utan ett enda ekonomiskt eller socialt försvarbart existensberättigande. En amerikansk bassboat för fiske för ca 300’. Jag hinner fiska ca 10-15 dagar per år, men jag vill inte vara beroende av någon annan och jag värdesätter min tid extremt högt. Det är helt enkelt min hobby som gör att jag kan koppla bort jobbet och lyckas hålla mitt fokus på mig, betet och fisken. De som vet, de vet. De förstår också
Man kan även hyra ut sin båt. Har funderat på det själv. En bobar segelbåt hyr du ut för 8-20000 kr/vecka under juli/augusti. Ett par veckor betalar för de fasta kostnaderna för att äga båten.
Vi har löst det så att vi hyr ut sommarstugan 9 månader om året med kallhyra så den ger faktiskt ett nettotillskott fast att vi själva nyttjar den juni, juli och augusti