Nuvarande åker den 16km långa resan på c.a 1 timmes tid och tar väldigt lite last medans de flesta andra på ön åker samma resa på c.a 20minuter.
Nuvarande Båt
Planen är att använda båten till att åka c.a 70~150km om året på sommaren under en månads tid.
Färdvägen är för det mesta väldigt lugn dock är en bit på slutet mer öppen mot hav och därför brukar vi undvika att åka om det blåser för mycket.
Vad jag fått för rekommendationer så bör vi köpa nedanstående
Hardtop båt med kapell så vi slipper bli dyblöta vid regn.
Motor på 40~50HK. 4 Takt.
Men vi kan ärligt talat ingenting om båtar, tycker ni att dessa specifikationer är rimliga?
Vi vill gärna sikta på pris under 50,000 helst runt 30,000
Hur ska man agera som köpare?
Köpa nytt känns omöjligt dyrt och de begagnade har jag ju ingen aning om de motorer som säljs är i bra skick eller inte och hur man kollar detta, vilka märken som är bra eller dåliga och vad man ska se upp för.
Kollar jag på blocket så har vi tyvärr inte kapitalet för att köpa en sådan. De billigaste verkar kosta runt 100,000kr mer än det vi är villiga att lägga på en båt…
Inte särskilt, har ingen koll ärligt talat. Tänker att det mesta får bli att skicka på service, dock har vi flera på ön som kan hjälpa till vid nödsituation som är bättre på meckande med båt.
Tror det? verkar som att det går att få 40~50hk hardtop för runt 30~50,000 på blocket.
Båten du har nu är inte planande, den går alltså “i” vattnet. En snabbare båt har planande skrov (går “på” vattnet) och börjar plana vid kanske 15-17 knop i bästa fall. Det går ok att köra ett planande skrov i kanske 0-8 knop, intervallet 8-15(17) är oanvändbart då båten då gräver ner aktern och fören reser sig. I planande fart är en liten båt känslig för vågor.
Om ni behöver åka över öppna fjärdar eller möts av mycket svall från andra båtar kommer ni troligen uppleva en båt med motorstyrkan du föreslår som otillräcklig och dessutom obekväm då de är känsliga för sjögång och du behöver dra ner på farten, och när ni ska gasa på tar det tid att komma upp i plan igen.
Därtill är driftsäkerheten kanske inte toppen på båtar/motorer i den prisklassen, vilket kan bli ett rejält problem om du inte är båtvan och teknisk.
Om du lyckas hitta en båt på helst minst 5,5 meter och helst minst 60-70 hästkrafter är nog det att föredra, särskilt som stugbåtar brukar lastas med både passagerare och prylar.
Jag hade försökt skramla ihop lite mer pengar och försökt hitta något lite större/starkare och säkrare.
Och när det gäller billigare båtar, förringa inte tvåtaktare, de är enklare/billigare att meka med och har bättre kraft än motsv fyrtaktare. Blocket är nog där du ska leta, annars annonser på båtklubbar och kanske lokala Facebookgrupper.
En äldre Ht båt är inte att rekommendera som båt för stugpendling, de är krångliga att röra sig på då man har begränsade möjligheter att ta sig till fören.
Jag har segelbåt så jag har ingen koll på små motorbåtar egentligen, men jag vet att det alltid brukar finas en max tillåten motorstorlek för varje skrov och den ska man inte överskrida. Kolla vad som gäller för din nuvarande båt innan du går åstad och kollar på nya motorer.
Håller med om att traditionella tvåtaktsutombordare med förgasare är förkastliga ur miljöhänseende. Det har varit förbjudet att sälja nya sådana inom EU sedan 2006, och Havs- och vattenmyndigheten arbetar med att på sikt försöka fasa ut dem helt. Det finns dock moderna direktinsprutade tvåtaktare som funkar helt annorlunda men det är nog inte dem man syftar på när man pratar om tvåtaktare i dagligt tal.
Precis min tanke, kör man så lite är tvåtaktare ett mycket bättre val.
Den drar marginellt mer soppa, men kräver extremt lite underhåll.
Och en sista grej att tänka på, köp Yamaha!
Problemet med denna är till viss del samma som nu, packning och besättning om 3-4 personer kommer att bli dyngblöta ifall vi åker i spöregn förutom det lilla som får plats i hytten.