En liten dröm jag haft är att en dag när man har råd så skulle man köpa sig en fin båt.
När jag var yngre åkte jag med ett gäng erfarna seglare på en större segelbåt vilket var fantastiskt. Tog faktiskt en skepparexamen (eller vad det nu heter), men kommer inte ihåg mycket av den och mer båtliv än så blev det inte och jag har egentligen ingen övrig erfarenhet av båtar överhuvudtaget.
Nu när ekonomin tillåter skulle det vara fantastiskt att köpa en båt som man skulle kunna ta dagsutflykter med och kanske lägga till i nån frihamn ett par dagar med familjen. Jag är tillräckligt klok för att inte ge mig på en segelbåt, men hur är det att köpa en lite större motorbåt. Tänker mig typ en daycruiser med några sovplatser?
Är det en knäpp idé att gå på en sådan som första båt? Måste jag börja på optimistjolleläger med 6-åringarna, och sakta jobba mig uppåt i många år innan jag vågar mig på en egen större motorbåt eller vad tror ni med erfarenhet? Har tyvärr ingen i nära bekantskapskretsen som är båtmänniska.
Jag skulle självklart inte ge mig ut på några äventyr på öppet hav i osäkert väder, utan börja försiktigt, men är väldigt osäker på hur svårt det är att faktiskt “köra” båt? 
lärde mig navigera, förtöja, dra i och ur båten ur vattnet, krocka i bryggan, laga utombordare med en hammare och en morakniv… etc.