När jag var liten pojk så seglade jag en hel del med familjen, nu i vuxen ålder börjar jag sakna seglingen och nu efter ett gäng kurser för både mig och min fru så har vi bestämt oss för att skaffa segelbåt.
Vi är 4 i familjen, 2 modell 30+ och 2 barn under 8. Vilken båt ska man skaffa? Vilka ska man undvika ? Jag vet att ekonomiskt är det nog aldrig en bra ide att skaffa båt men jag tänker att det finns bättre och sämre beslut i val av modell.
Vi kommer försöka hålla oss inom en budget av 80-250.000 .
Maxi 95/87
Halvtonnare bla comfort 30, scampi.
Bra pris, säkra, har långseglats.
Motor, segel, ev förekomst av böldpest, kölbultar, roderglapp är väl det som man framförallt bör kolla på vid köp.
Det är ett stort generationsskifte inom svenska båtlivet som pågår nu. Många mindre orter ser sina unga flytta till städerna. Att stå och putsa, laga och fixa under våren för några veckors semester till sjöss lockar inte så många som de brukade göra. Så om du är beredd att transportera båten från mindre orter så går det att göra riktiga fynd. Men fyndandet brukar vara bättre på hösten.
Var seglar ni, i vilka typer av vatten? Om man seglar på västkusten vill man nog ha en lite tryggare båt, men om man mest håller till i Stockholms skärgård kanske man prioriterar en lite högre rigg för att få driv mellan öarna, och/eller lite mindre djupgående för att kunna få plats i de finaste naturhamnarna.
Jag seglar själv S30, en skärgårdskryssare i glasfiber från 70-talet. Det är rätt båt för mig och den har många egenskaper som passar bra i Stockholms skärgård, men jag kan inte sticka under stol med att den inte riktigt passar för barnfamiljer.
Bara för att kasta ur mig ett förslag: du kan kanske kolla på Comfortina 32? Brukar väl kosta runt 200-250 tkr nuförtiden. Den är väldigt vanlig, byggd i över 800 exemplar, så det finns nästan alltid några till salu någonstans i landet. Den är väl inte någon spektakulär kappseglingsbåt direkt, men helt okej ändå. För en barnfamilj är det en fördel att den inte har så jättestor rigg, seglen blir inte orimligt stora och tunga. Den har också väldigt mycket kajuta för sin storlek, det är en av de billigare båtarna man kan hitta som har två faktiska kabiner.
Undvik båtar med järnköl, det är alltid ett sjå med att hålla rosten borta. Teakdäck ska man också sky som pesten. Det är väldigt snyggt och skönt att gå på, men det krävs en hel del jobb för att hålla det snyggt, och på äldre båtar (dvs det man får i den aktuella prisklassen) är det alltid fastskruvat i däcket med tusentals små skruvar och det börjar alltid läcka förr eller senare, och det är väldigt mycket jobb att fixa det.
Håller med föregående talare man kan nog göra klipp nu förtiden om man kan tänka sig en något äldre båt
Är inte extremt insatt men är det skärgårs segling i första hand med någon danmarks segling i mellanåt så kan man väl komma undan med de där lite nyare bekvämligare och mordernare lågprisbåtarna. Det skälls en hel del på dem bland det fisförnäma "riktiga seglare folket’
Men till rätt sak är det utmärkta båtar som är mycket mycket lättseglade snabba, rymliga o moderna. Vänder på en femöring jämfört med en gammal långkölad häck. Oftast får du rullsegel mää även på storseglet. De är dock bra på att driva iväg när man ska lägga till om de blåser lite pga sin rymlighet köl o vikt.
Gött o slippa en gammal sleten penta diesel med tillhörande konstanta underhåll, halvdålig tomgång. Små Läckage etc. Har seglat lite grann gammalt och nytt och skillnaden otroligt enorm på alla tänkbara sätt! Två olika sporter nästan
Bavaria 30-34 fot? Läs på noga tror det finns några års/modeller man kan undvika. De var väl kända för att tappa sin köl ett tag om jag minns rätt pga klena/felaktiga/underdimensionerade kölbultar.
Jag kan inte understryka nog skillanden att segla bo och underhålla en modernare båt jämfört med en äldre två helt olika världar
Själv har jag en förkärlek till gamla malö båtar eller kanske rent ut av en långkölad vagabond men jag är nog lite dum i huvudet också. Har dagdrömt lite om långsegling
En långkölad/delat lateral pans köl i järn har absolut sin plats väl? jag har provat att gå på grund ordenkligt med fulla segel i fem knop. De tål nog lite mer väl? Jäklar vad det small. danmarksturen fortsatte obehindrat när båten togs upp på hösten fanns det en halv cm djup reva i järnet en halvmeter långt. Lite epoxi så var det biff. Hade det varit en modern fenkölad båt så vet jag inte
Jag vet många barnfamiljer som växte upp med S30 och liknande på 90- och 00-talet och tidigare. Visst är det en komfortnivå som är minst sagt spartansk, men har man möjligheten att vänja in alla i att det bara är vad som gäller och gilla läget så ska det väl lösa sig.
Vill även slå ett slag för Passad som ett liknande alternativ till S30 om man vill ha en liknande segelupplevelse men annan layout på insidan. Man tappar den mysiga akterkupén, men får en mer naturlig placering på toalett. Samt köl lite längre akterut vilket hjälper mycket i långgrunda naturhamnar.
Vill man ha mer komfort och ståhöjd inne, så är säkert en Maxi eller någon annan sorts båt med mantåg rimlig.
Fenkölade båtar tål mer än man tror, i alla fall om de har nedbyggda plastkölar. Men visst, ska man långsegla så är det tryggare med en längre köl. Jag menade bara just att undvika materialet järn, bly är bättre för man slipper jaga rostproblem.
Vi kommer segla främst i stockholms skärgård, med avstickare till finland/gotland.
Båtar som jag tittat på och funderar över, är det någon här som man bör undvika?
Partialriggar:
Albin Delta,
Albin Alpha,
Albin Nova,
HR 29 (något för dyr tror jag)
Mastheads:
Scampi, Ballad, Comfort 30
Känner initiallt att jag nog ändå vill köpa någon form av partialrigg, vill ändå att seglingen ska vara så enkel som möjligt med barnen ombord och då vill man kanske inte krångla med en stor genua? Eller är detta ett icke-problem som jag överdriver?
Skulle avråda från Scampi, Ballad och Comfort. Även om de seglar bra är de ritade utifrån en idiotisk mätregel från 70-talet vilket ledde till extremt små sittbrunnar. Och som du är inne på är masthead bökigt, bättre att leta bland partialriggade båtar.
Genua eller ej är väl lite mer komplicerat än bara partial vs masthead, eller?
Vår S30 till exempel har partialrigg men ska väl “egentligen” seglas med genua för att nå upp till sitt SRS-tal, men även om vi faktiskt har en rullgenua så semesterseglar vi ju alltid med bara självslående kryssfock. Även äldre båtar har väldigt ofta skena för självslående fock, men man får kolla lite grann med ägarna och läsa på om hur de brukar seglas. En del båtar är ganska trögdrivna och behöver en rejäl genua för att komma nånstans i lättvind.
Om du vill göra det riktigt enkelt för dig så kanske du ska leta efter en båt som saknar backstag, eller i alla fall kan seglas utan dem. Vad jag vet är detta dock rätt ovanligt på 70- och 80-talsbåtar. Tycker dock inte att backstagen är ett stort problem på vår båt i alla fall.
Jag hade undvikit HR 29. Orustbåtar är ju fina men de kostar ofta mer än de smakar. Dessutom har den teakdäck vilket jag som sagt avråder från, och den är också påtagligt trögseglad för sin storlek. Alla tre Albin-båtarna har järnköl vilket jag som sagt inte gillar, men det är väl egentligen den enda större nackdelen med dem. Särskilt Novan var en populär båt som det såldes många hundra av - det är en fördel att det finns många andra ägare att utbyta erfarenheter med.
Några andra lösa förslag: Mamba 33 eller Contrast 33 kanske kan vara nåt? Athena 34 har jag själv funderat på nån gång, den sägs segla väldigt bra för sin storlek och ålder men den verkar vara rätt dyr (finns två på blocket för 250 tkr just nu).