Båtar och båtliv: är det värt det? Eller är det ett stort slukhål av pengar?

Som osviklig landkrabba har man stundtals - när solen ligger på - sneglat på diverse sjöfolk som ofelbart kastar sig i sina flytfarkoster och kastar loss mot skärgården. Och så tänker man att det där kanske inte är så dumt…

Så ni som är sjöbjörnar på forumet:

• Är det värt det?
  • Är sjölivet ett enda stort slukhål av pengar?
  • Har ni gjort på något annat sätt om ni startat om idag? Hyra? Båtpooler? Fortsätta vara landkrabba?
  • Vad har ni lärt er under resans gång?

Alla tips är välkommet.

3 gillningar

Snackades lite om båt för några månader sen:

Likt allt så handlar det väl egentligen om ambitionsnivå & förutsättningar.
VI har genom åren snurrat en rad olika båtar men med fokus på de användningsområden som vi ställt i fokus. Enkel att äga, enkel att starta och korta med lite snabba turer i skärgården för lite öluffa & vattensporter, 6-8 meter.

Kan inte annat än säga att man ser varje sommar sisådär 90% av båtarna ligger som möbler & guppar & tas dom utomskärs eller på något annat sätt så är det oftast ett stort projekt för ägarna, därtill verkar det vara ansträngande i relationerna. :upside_down_face:

Są marginalnyttan på en båt över 250 tkr är i vårt fall utifrån behov = 0

Så för oss är det värt varenda krona & andrahandsmarknaden är fortsatt strålande om du väljer rätt båt. Försäkring & driftkostnader är överkomligt särskilt då vi använder den flitigt- så något slukhål- nej

Hyra båt är svårt kan jag tycka & ger inte heller en helt riktig bild i jämförelse med husbil exempelvis.
Skulle säga att den största utmaningen är nyttjandegraden för de allra flesta- fundera på den.
Vidare ska du köpa så säkra en bra erkänd modell, en servad & bra hanterad motor. Var försiktigt i krims krams modellerna som det finns gott om till en billig peng nu & tidigare & längre fram…

Skepp o hoj

3 gillningar

Är det värt det?
Är sjölivet ett enda stort slukhål av pengar?
Har ni gjort på något annat sätt om ni startat om idag? Hyra? Båtpooler? Fortsätta vara landkrabba?
Vad har ni lärt er under resans gång?

Ja
Ja
Tror inte det, det var rätt val för oss
Väldigt mycket

Jag har en segelbåt från 70-talet (S30) tillsammans med min syster och hennes man. Det är 100% sant att båtar är ett hål i vattnet som man kastar pengar i, men samtidigt behöver det inte vara jättedyrt. Vi har haft båten i fyra säsonger nu och ska nu inleda den femte. Vi köpte den för 135 000 och har tillsammans lagt ner ungefär 100 000 till sedan dess på underhåll, bränsle, bryggplats, utrustning, försäkring, reparationer, uppgraderingar med mera med mera. Å ena sidan är det ganska mycket pengar. Å andra sidan är 25 000 per år inte jättemycket pengar för 3-4 veckors semesternöje för tre personer (oftast med gäster med också). De platser vi besöker är också nästan unika upplevelser som man inte kan komma åt utan egen båt. Jag reser sällan utom i jobbet men ser fram emot skärgårdsseglingen varje år. Båten är helt enkelt det jag gör på semestern.

Man ska dock hålla i minnet att vår båt är ganska gammal och har “campingstandard” (fotogenkök, inget varmvatten, inga egna hytter ombord). Vi är väl inte superfriskusar men gillar friluftsliv så för oss är det ingen nackdel. Vi har också ganska billig kajplats och vinterförvaringsplats och vi gör allt underhåll själva. Att meka med båten är liksom en del av nöjet, och det bör det nog vara för att det inte ska bli väldigt jobbigt att ha båt.

Detta med att dela på båten funkar väldigt bra för oss och jag skulle inte vilja ha båt själv, det är bara för mycket jobb och man använder den för lite. Men jag är också uppvuxen i en sådan tradition och det är ju inte alla som har någon att dela med. Vill man ha en nyare båt själv och helst betala andra för att göra det tråkigaste så kan det bli precis hur dyrt som helst.

Om man vill prova på seglingslivet lite så finns det förvånansvärt ofta seglare som letar besättning, även oerfaren sådan - kolla till exempel gruppen Gastbanken på Facebook.

Motorbåtar har jag i princip ingen erfarenhet av men min uppfattning är att även små motorbåtar är mycket dyrare än vår gamla segelbåt. Vår försäkring kostar 1500 kr om året, för en motorbåt med 100 hk utombordare kan det nog kosta många gånger den summan (utombordsmotorer är mycket stöldbegärliga; ingen skulle någonsin få för sig att försöka stjäla en 13 hk Volvo Penta inombordare från 1979). Har vi gjort av med mer än 50 liter diesel på en säsong så har det nog varit ovanligt lite vind, men en liten motorbåt kan dra bortåt en halv liter per sjömil (1 sjömil = ca 1,85 km).

2 gillningar

Spontant nej, mer huvudvärk än glädje är min erfarenhet av båtar i allmänhet.

1 gillning

Sailing is the most expensive way to get somewhere for free

Det är en hobby som inte rimmar med att vara ekonomiskt. Det är, i mitt fall, ett enormt slukhål för både tid/energi och pengar :sweat_smile: Däremot är det en enorm frihetskänsla den korta period båten faktiskt används.

Det jag hade gjort annorlunda idag är att skaffa en första båt som inte var ett vrak. Det kommer alltid finnas saker att fixa men du vill ha en fungerande båt till att börja med, det blir så mycket roligare. De pengar du sparar initialt för köpet av båten kommer du behöva betala för att fixa den ändå.

Ett generellt tips är också att skaffa båtplats innan du skaffar båt.

1 gillning

Bra tips. Pengar som läggs på renoveringar/ny utrustning har sällan någon stor effekt på andrahandsvärdet, så äldre båtar som det lagts ner mycket pengar i (ny motor, nya segel mm) kan ofta bli förvånansvärt billiga.

1 gillning

Har du en tid att passa, köp motorbåt. Vill du vara ute på havet, köp segelbåt.

En segelbåt på 6-8 meter är ofta billiga, ~15.000 kanske. Träbåtar är absolut finast men plast är absolut enklare. Liten båt = liten kostnad, stor båt = stor kostnad.

1 gillning

Kan inget om båtar, men vi hade en inspirerande gästföreläsning häromveckan på Patreon av Anders Thornblad som seglade i två år med familjen runt Atlanten på en totalbudget på 400.000 SEK - vilket i min värld var helt galet och inspirerande… :exploding_head:

Här är inspelningen för dig som är medlem på Patreon (annars får du felmeddelande tyvärr):

Mitt inspel blir således, om du är nyfiken @Vikol och det skulle ge dig ett rikare liv, prova. Det är inget som man inte kan ombestämma sig från. @MoaD brukar ju alltid rekommendera konceptet “prao:a”. Så mitt tips skulle vara - hyr eller låna en båt, prata med någon som äger en och erbjud din kostnadsfria hjälp mot att du får hänga med och segla eller liknande. Då får du ju känna på utan att ta någon större risk. :+1:

Båtlivet är fantastiskt men slukar antingen pengar eller tid, eller både och. Biltema och nätbutiker har åtminstone pressat priserna på en hel del, och det gäller till del även produkter av bästa kvalitet (Biltema duger i vissa produktgrupper). Om man vill jobba hårt själv och lär känna sin båt väl så blir kostnaden rimlig.

Rekommenderar främst segelbåt av äldre och enklare snitt. Med gamla nitiska ägare som vårdat sin båt som en fastighet i 40 år får man mest båt för pengarna.
Slipper också stora och dyr-reparerade motorer. Nya segel kostar dock rejält. Stadiga 70-talsbåtar, plasten måste ha varit billig :grin:

Har båt i Vänern vilket är betydligt lugnare och mycket billigare än på kusten. Gott om plats i många hamnar och naturhamnar. Träffar ibland kustbor som ser ner lite på sötvattenseglare. Men när man i Vänern har 26nm från hemmahamn till närmsta hamn med rätt djup och ofta går tvärs över sjön istället för inomskärs kan man känna att kustseglaren inte är så märkvärdig.

2 gillningar

Jag köpte en 10 meters motorbåt för 8 år sedan och åker västkusten upp och ned 4-5 veckor per sommar. Använder den även som hemmakontor några extra veckor.

Inköp knappt 500.000 sek och kostar ca. 50.000 per år inklusive allt, även värdeminskning. Drygt 1000kr per natt och då finns plats för hela familjen. Jag servar motor och vaxar själv. Enda dagen som båten känns för stor är vaxdagen.

Kapell är dyrt och kräver underhåll. Jag kommer undvika stora kapell om jag byter båt.

Hade en Stortriss, 5,5 meters segelbåt, under ca 10 år. Mycket enkel standard och pytteliten, men två personer kan uppleva stora äventyr för väldigt liten budget.
Men som flera påpekat, se till att ha båtplats innan och köp en båt som fungerar, dvs har alla delar och är i ok skick.
Min erfarenhet är att det vare sig är budgeten eller resmålet som avgör hur härlig semestern blir. Att kryssa 12 timmar och sedan lägga till på Gullholmen och äta grillad korv innan nattdoppet är oslagbart! Även om farkosten ser ut som en bad-anka.

4 gillningar

Det är värt varenda krona och behöver inte vara ett slukhål.

Köp inte större än vad du behöver, ha båten hemma på gården på vintern om möjligt, gör lite enkel genomgång av motorn (gärna utombordare, 4-takt) efter/före säsong. Köp absolut inte träbåt om du inte brinner för det.

Jag lägger i runda slängar 2 helger per år på båten då jag bottenmålar, tvättar, lägger på/av presenning, fixar lite med motorn. Är inte pedant med vax och annan skit utan det ska vara praktiskt och i OK skick :slight_smile:
Båten kostade 300’ och är en hyttbåt som är perfekt till fiske, bad, vattenlek och helgäventyr. Båtplatsen kostar några tusen per år soppan likaså, i övrigt inte mkt. Kostnaderna stiger snabbt för större båtar där man också kanske behöver leja ut service, förvaring och sjösättning, etc

För min del är det värt pengarna om det så endast blir en tur ut med grillen till den där kobben med kvällsdoppet och solnedgången :slight_smile:

3 gillningar

*För oss, ja
*Kan vara det men måste inte vara det. Beror på vilken båt man köper, vad sommar och vinterplats kostar och hur mycket man gör själv.
*Nej, har testat olika lösningar. Hyrbåt när barnen var som minst. Kajak när vi var studenter och varken hade tid eller råd, delad båt när vi hade tid men inte råd. Och nu blir det snart egen båt. Allt beror på förutsättningar och behov.
*För mycket för att skriva allt här. :stuck_out_tongue_winking_eye:

Mina viktigaste tips är:

• Fundera hur du vill använda båten. Fiske, dagsturer, semester, weekends. Anpassa båtstorlek och typ efter det.
  • Börja med något litet och billigt. Då kan du känna efter om sjölivet är för dig. Lära dig manövrering och navigering utan att kostar skjortan om det blir fel. Många köper förstort för tidigt särskilt om man har råd. Se det som en “pilot” och testa i liten skala innan du köper det du verkligen vill ha.
  • Du får sällan igen de pengar du lägger på en båt så undvik större “investeringar” om ägarhorisonten är kort.
  • Ta med någon med lång erfarenhet av båtägande alt besikta båten innan köp så att du får en bild av framtida kostnader och arbetsinsats.
2 gillningar

Uppväxt vid kusten, halva släkten gick till sjöss, farfar hade båt, farsan hade båt, klart man ska ha båt.

3 gillningar

Jag håller på med motorcyklar. Det är väldigt likt båtliv.
Det är som att sitta i en iskall dusch och riva sönder tusenlappar.

3 gillningar

Har åkt med polares båtar och hyrt segelbåt med skeppare i medelhavet. Räcker för mig.

1 gillning

En havskajak ger väldigt mycket båtkänsla för några tusenlappar. I stort sett fri från underhåll och lätt att förvara. Vältränad blir man också!

4 gillningar

Underbar liknelse

Jag vill slå ett slag för att äga båt tillsammans med andra! Det kan vara en bra lösning för den som inte använder båten varje vecka själv. Då delar man både på kostnader och arbete - och det är dessutom roligare att jobba tillsammans!

Då återstår ju frågan hur man hittar andra att samäga med? Som en mötesplats skapade jag därför Facebookgruppen ”Äga båt tillsammans”
I gruppen kan man skapa ett inlägg både om man redan är ägare och söker delägare i sin båt, eller om man önskar bli delägare i en båt.

Hjälp mig gärna att sprida gruppen vidare genom att gå med själv, bjuda in andra som du tror kan vara intresserade, dela i forum och grupper och dela på din tidslinje. Gör du inlägget offentligt är det enkelt för andra att dela vidare.