Hej!
Investera inom citationstecken, för vad är att investera egentligen? Tänker att min tråd passar rätt bra under den här kategorin.
Det här är mitt första inlägg på forumet btw, men har lurkat i några år och tycker det är väldigt intressant med alla olika infallsvinklar. Har sparat min egen fråga till nu när jag VERKLIGEN behöver er input
Resonemangen snurrar i mitt huvud och jag kommer inte fram till något svar.
Jag har möjlighet att utöka bolånet med 600 tkr (behöver bara skriva på och skicka in) för att köpa en andel i ett semesterhus på en känd skidort. Sedan har jag dock inte slagit till eftersom jag tvekar på om det är det smartaste att göra med pengarna. Den enda i min närhet med kvalificerad input är min pappa, han tycker alt. 1 eller 4, men tänk om det finns ett alternativ 5 som jag inte ens tänkt på. ![]()
Räntekostnaden för det utökade lånet blir ca 14 tkr med nuvarande rörliga, efter avdrag. Amorteringen ökar ju också, vilket gör att det blir mindre pengar över till mitt månadssparande och andra upplevelser. Så…
Alternativ 1:
Köpa stället för hela summan använda det max två veckor per år (får tillgång till fler, men kommer inte vilja vara där alla). Syftet är då ha ett ställe att samla vänner och familj på samt nyttja själv när jag inte orkar ha tjocka släkten med mig
Någon enstaka av de andra veckorna går det att hyra ut huset.
Driftskostnaderna är ca 14 tkr per år så totalt 28 tkr med räntekostnad. Så det kostar ca samma som att hyra ett ställe där två veckor per år (typ v4-6, eller v11-13), men fördelen är att man vet vad man får varje gång.
Alternativ 2:
Köpa en båt för 100 tkr och köpa fonder för 500 tkr. Jag seglar och bor vid havet. En båt ger chans till äventyr på nära håll och en samlingspunkt, men båtar ger ju också nästan alltid någon form av bekymmer och även en båt kostar ju i drift, räknar med 20 tkr per år, så totalt 34 tkr, som aldrig kommer tillbaka. De investerade 500 borde dock ge ca 35 tkr i avkastning per år.
Alternativ 3:
Ta hela summan och köpa fonder för (mest tråkig, för vill ju leva livet).
Alternativ 4:
Inte göra något (näst tråkigast, men mest bekymmersfritt
)
Vad är era tankar om detta? ![]()