Hur skulle du "investera" 600 tkr?

Hej!
Investera inom citationstecken, för vad är att investera egentligen? Tänker att min tråd passar rätt bra under den här kategorin.

Det här är mitt första inlägg på forumet btw, men har lurkat i några år och tycker det är väldigt intressant med alla olika infallsvinklar. Har sparat min egen fråga till nu när jag VERKLIGEN behöver er input :slight_smile: Resonemangen snurrar i mitt huvud och jag kommer inte fram till något svar.

Jag har möjlighet att utöka bolånet med 600 tkr (behöver bara skriva på och skicka in) för att köpa en andel i ett semesterhus på en känd skidort. Sedan har jag dock inte slagit till eftersom jag tvekar på om det är det smartaste att göra med pengarna. Den enda i min närhet med kvalificerad input är min pappa, han tycker alt. 1 eller 4, men tänk om det finns ett alternativ 5 som jag inte ens tänkt på. :sweat_smile:

Räntekostnaden för det utökade lånet blir ca 14 tkr med nuvarande rörliga, efter avdrag. Amorteringen ökar ju också, vilket gör att det blir mindre pengar över till mitt månadssparande och andra upplevelser. Så…

Alternativ 1:
Köpa stället för hela summan använda det max två veckor per år (får tillgång till fler, men kommer inte vilja vara där alla). Syftet är då ha ett ställe att samla vänner och familj på samt nyttja själv när jag inte orkar ha tjocka släkten med mig :wink: Någon enstaka av de andra veckorna går det att hyra ut huset.
Driftskostnaderna är ca 14 tkr per år så totalt 28 tkr med räntekostnad. Så det kostar ca samma som att hyra ett ställe där två veckor per år (typ v4-6, eller v11-13), men fördelen är att man vet vad man får varje gång.

Alternativ 2:
Köpa en båt för 100 tkr och köpa fonder för 500 tkr. Jag seglar och bor vid havet. En båt ger chans till äventyr på nära håll och en samlingspunkt, men båtar ger ju också nästan alltid någon form av bekymmer och även en båt kostar ju i drift, räknar med 20 tkr per år, så totalt 34 tkr, som aldrig kommer tillbaka. De investerade 500 borde dock ge ca 35 tkr i avkastning per år.

Alternativ 3:
Ta hela summan och köpa fonder för (mest tråkig, för vill ju leva livet).

Alternativ 4:
Inte göra något (näst tråkigast, men mest bekymmersfritt :wink: )

Vad är era tankar om detta? :nerd_face:

Det beror på hur livet ser ut i övrigt vid tidpunkten, men majoriteten skulle jag slänga in i min globala indexfond.

1 gillning

Som du beskriver alternativen, och om målet är att maximera nöje per krona, hade jag valt en egen båt nära hemmet framför en andel i ett hus långt bort (gissar jag?).

Du skulle ju kanske kunna köpa en båt för 100, sätta av 100 till framtida stughyror och investera resten?

Spelar förstås roll om du identifierar dig främst som båtmänniska eller skidåkare :slight_smile:

1 gillning

Man kan vara både och genom att åka vattenskidor.

1 gillning

Jag tolkar det som att du köper in dig i skidstugan blir det ingen båt, men om du bara hyr en stuga vid behov så kan du både segla och åka skidor.

Är det värt att hoppa över båten för att veta vad du får för stuga varje år?

Kan du till och med hyra båt vid behov?

Isf är väl frågan snarare om du ens måste maxa huslånet över huvud taget?

3 gillningar

Vet du att du verkligen gillar livet som båtägare eller är det något du mest fantiserat om?

Jag själv äger en båt men kan säga att det inte är för alla varje år så ser jag nya båtägare vid bryggan som är i extas för sin nya båt ett år senare så ser man knappt dom vid båten alls.

I år så har jag haft totalt 60 dagar där jag varit ute med båten så jag har ju helt klart fått valuta föf pengarna jämfört med om jag hyrt men skulle nog våga påstå att majoriteten hade nog sparat pengar samt huvudvärk genom att hyra båt de få gångerna de åker ut.

Jo, alternativet att hyra finns också. Jag är personligen av åsikten att mer prylar oftast ger mer problem, men efter att ha skalat bort en hel del och även hyrt i flera år, så skulle livet på något sätt kännas rikare ändå med att äga en resurs dit man kan bjuda in o ha roligt tillsammans med andra. Men det är kanske bara en skenbar känsla av ett rikare liv, att ägandet skulle göra det mer på riktigt än att hyra någon annans stuga (eller båt). Dina frågor är helt klart relevanta och får mig att fundera på vad som är känns viktigt och varför.

Tycker absolut inte man ska “investera” på börsen med lånade pengar, aldrig.

Låt oss säga att dina 600k råkar av olika anledningar bli 300k på ett år. Ny covid name it. Då sitter du med räntekostnader och amorteringar för att betala av pengar du inte längre har. Det skulle kännas mentalt i alla fall för mig .

1 gillning

Oo ja, de båtägarna känner jag till :slight_smile: Värst är nog de som inte kan segla, men skaffar båten först o tänker att de lär sig :sweat_smile:
Jag hade egen båt under pandemin, mest för att testa på. Tyckte det var roligt att lära mig lite mer om själva båten och skötseln av den. Bla drog jag ner fallen till stittbrunnen och det var väldigt lärorikt (med utgångsläge i att jag tyckte det var väldigt läskigt att ens borra hålen :rofl: ). Var ute en tur nästan varje vecka då. Efter jag sålt den har jag kappselgat några säsonger på amatörsnivå på andras båtar. Drömmen är eg bara att segla ut o bada, köpa glass, ankra i någon mysig bukt o sova över, och kanske segla ett eller två race i familjeklassen.
Så med den informationen skulle du skaffat båten och investerat resten? Tänker man kommer till båtägandet snabbare (och nyttjar tiden i marknaden mer) om man använder pengarna i bostaden till det menar jag.

1 gillning

Okej men då vet du vad båtlivet innebär då skulle jag ju säga att köpa båt kan kanske vara något för dig nu vet jag ej hur du bor menen fördel jag har är att jag valt att bo väldigt nära min båt (5 min promenadavstånd) så jag har väldigt enkelt för att komma ut med den vilket underlättar en del i vardagen när man vill ta en kvällstur på.sommarn för att bada eller dylikt :slight_smile:

Men sen måste du ju väga mellan om du anser att båtliv är något du hellre prioriterar än “stugliv” visst man vill ha allt men ibland måste man kanske välja bort något men det kan du bara avgöra :slight_smile:

Är du osäker på vad du vill så kanske hyra ett par år både stuga o båt och sedan bestämma dig för något lite senare? :slight_smile:

2 gillningar

Tack @direktorn , valid point. Skulle nog ändå gått in portionsvis över ett år typ, men raset kan ju komma direkt efter sista insättningen :sweat_smile: Det låter som att du förespråkar alternativ 1 eller 4, om jag tolkar dig rätt?

Välkommen ut ur tystnaden! :smiley:

Om du nu är båttypen och kommer att använda den så tycker jag alternativ två låter toppen. Däremot ska du nog inte räkna med en snittavkastning på 35k, mest så det är klart.

1 gillning