Ökat hävstång med ökat bolån. Vad göra nu?

Hej!

Efter avsnittet med hinkarna blev jag inspirerad att öka min totala risk. Jag är generellt rätt riskbenägen och när jag insåg att jag satt på ca 15% belåningsgrad (enbart huset inräknat) och dessutom kan räkna in pension mm i totalen så kände jag att det var dags att öka risken, så jag o min fru bestämde oss för att öka belåningsgraden på huset från ca 15% till ca 45%.

Än sålänge är jag nöjd. Nu till utmaningen, vad gör vi nu? Min förhoppning är ju att kunna investera pengarna, och efter mina korta eftersökningar är den mest bekymmerfria investeringen att lägga in allt i vårt isk/lysa o låta det ligga där i 10-20 år.. samtidigt känner vi båda att det har vart trevligt att faktiskt använda pengarna i nåt som ger emotionell avkastning samtidigt som värdet behålls, tex sommarstuga/fjällstuga eller motsv.

Nu var vi lite snabba med att få lånet beviljat (aldrig nånsin fått ett lån beviljat så snabbt som Nu) så vi har inte riktigt bestämt vad vi ska göra med pengarna. Kanske lite av båda.

En tanke som slog mig var att lägga större delen på aktiefonder medveten om risken att det kan gå lite hur som helst, men med stor chans att det kan gå upp de kommande åren. Sedan, förutsatt att värdet gått mer eller mindre plus, så tar vi ut pengarna när vi väl bestämt oss för o köpa nåt. Risken som jag ser det ligger i timingen, att när vi är redo o köpa så kanske börsen gått ner. För mig är den risken helt ok, eftersom jag känner att jag är extremt flexibel med datumet för eventuell stuga, och dessutom inte alls ledsen om det aldrig skulle bli av. Däremot blir jag mer ledsen av att missa ev avkastning av att ha pengarna på ett bank konto 3 år för att vara säker, bara för att sedan inse att jag inte alls ville använda pengarna..

Vad har ni för tankar? Tips? Frågeställningar? Nån som håller med om att man kan satsa all in på en flexibel tidshorisont, eller är det nåt jag missat helt?

Jag ser huset minus lånet som en del av “bevara värdet-hinken”. Lite lägre avkastning till lite lägre risk. Att belåna huset mer är för mig ett sätt att flytta pengar till en annan hink. Sannolikast till tillväxthinken för att man tycker att man har för låg avkastning. Men då är det lååång sparhorisont och indexfonder som gäller. Belåna för att lägga i andra placeringar med ungefär samma risk/avkastning skulle jag nog inte göra…

1 gillning

Hej! Lånar du på huset för att investera är det att räkna som hävstång. Lånar ni för att konsumera så är det inte det. Behöver inte vara fel att låna till viss konsumtion. Men ska ändå inte ses som hävstång.

Tycker du ska investera de extra pengarna ni lånat. Unna er en resa eller nåt kul om ni vill. Men sätt pengarna i arbete snarast, så ni får lite hävstång. Tänk också på att hävstången funkar mycket effektivt neråt om börsen går ner. Lätt att endast se fördelarna

1 gillning

Gissningsvis har du fått ut 0,5-1m sek om du har en snittvilla. det genererar ca 40-80kper år i avkastning i snitt. Det är några ganska stadiga semestrar per år, läggin pengarna på lysa eller liknande och använd avkastningen för att resa och ha det gött.

Så kan ni åka till olika fjäll, olika stugor, olika länder, för att testa allt möjligt. Det blir livskvalite.

1 gillning

Exakt så tänkte jag. Ville flytta lite till tillväxt. Med konsupmtion idén tänkte jag att man “betalar” lite högre risk för att få livskvalitet istället. Gäller o hitta balansen mellan att investera optimalt för framtiden och samtidigt hitta en livskvalitet/konsumtion som passar..

Tack! Väldigt bra sätt att se på det. Den vinkeln hade jag faktiskt missat, och det bekräftar ju min tanke att hellre vilja investera det än spendera, men samtidigt få ut livskvalité med tiden om man vill.

Kanonbra.