Boende - Hyra/Köpa/belåningsgrad?

Jag funderar över boende, och har lite svårt att landa i vad som är matematiskt fördelaktigt. Jag vill bo i en trea på omkring 80 kvadrat, bor i en större stad. Att köpa kostar omkring 3 MSEK, avgiften landar generellt mellan 4500 och 5500. Att hyra kostar omkring 12 000 i månaden.

Jag är i en ekonomiskt fördelaktig sits, vilket innebär att jag kan välja att ha en låg belåningsgrad. Och det är väl här jag blir fundersam på vad som egentligen är smart strikt matematiskt.

Alt 1:
Köpa och maxa lånet. Kostnadsmässigt landar man på omkring 14 000 i månaden (ränta 3.5%), varav 4000 är amortering. Räntan kan/kommer ju öka ytterligare så totalkostnaden lär väl landa ännu högre. Det blir en halvtajt budget, men å andra sidan kan jag då ha 2.5MSEK investerat och dra nytta av att få avkastning på de pengarna.

Alt 2:
Lägga sig på en belåningsgrad på 50%. En månadskostnad på omkring 8000 (samma ränta), ingen amortering. Kan ändå ha ca 1 MSEK investerat. Blir ju en trevligare månadsbudget, och jag kan månadsspara.

Alt 3:
Hyra. Kostar ca 12 000. Kan då ha ca 3 MSEK investerat. Blir en ok månadsbudget.

Spontant känns alternativ 2 bäst, men någonstans tänker jag att de förväntade avkastningen från börsen trots allt är högre än räntan - vilket i min värld talar för att det borde vara bra med en hög belåning. Jag är ganska ung, har en bra utbildning och bra förväntad löneutveckling även om lönen i nuläget ligger omkring snittet för Sverige.

Tankar? Åsikter? Input?

1 gillning

Jag var i samma sits som dig fast med en lägre summa men jag valde o casha hea lägenheten.

Visst kanske jag förlorar avkastning genom ränta på ränta effekten menndet var jag beredd på ta för mig var det viktigt att dra ner risken i min ekonomi och ett bra sätt är att ha låg belåning eller ingen belåning alls.

För mig handlar mycket av mitt sparande ommdet psykologiska och att det är viktigt att man gör det som känms rätt för en själv och ej stirra sig blind matten hela tiden och att förstå att förväntad avkastning äe just förväntad och inget som är ristat i sten :slight_smile:

Sen när man är skuldfri så kan man sätta undan så mycket i indexfonder så man kommer ganska snabbt upp i en bra summq tillslut ändö :slight_smile:

Skaffa det du vill bo i, svårare än så är det inte.
Spelar ingen roll vilka alternativ, du måste trivas.

Jag hade nog valt alternativt 2 i ditt fall. Då landar du någonstans mittemellan och kan i framtiden bestämma dig för att låna mer på bostaden om du vill eller åt andra hållet amortera mer om du känner för det.

Alternativ 1 funkar ju också men tycker inte du ska ta alternativ 3; det är en härlig känsla att äga sitt boende. :blush:

1 gillning

Det här är en viktig poäng. Fundera över de psykologiska aspekterna och över vilken risk du är beredd att ta. Ränta är en garanterad kostnad (som visserligen i bästa fall går ner så småningom). Avkastning på börsen är visserligen sannolik över tid men det går inte att komma ifrån att den ändå inte är ”garanterad” på samma sätt som räntekostnaden.

Alternativ 2 låter väl som en rätt rimlig avvägning.

1 gillning

Det är det, jo. Och inte heller jättekul att ”kasta bort” 12000 i månaden på hyra, det är ju pengar rakt in i någon annans ficka.

1 gillning