Båtar och båtliv: är det värt det? Eller är det ett stort slukhål av pengar?

Jag kan önska att jag vore en båtmänniska med massor av seglingskunskaper! Jag skulle vilja köpa en riktigt fin segelbåt och segla jorden runt under ett par år men det går inte eftersom jag inte kan något om segling och jag är inte tillräckligt intresserad för att lära mig.

Jag har en släkting som under några år hade en större (kanske 35 fot?) båt av lyxig variant men han använde den så lite så det var inte värt pengarna. Kanske två övernattningar och fem dagsturer under hela sommaren och då blir varje tillfälle “ganska” dyrt.

Har svårt att komma på en kostsammare hobby som så många håller på med som båt. Vet fler som lägger massor med tid och pengar för att använda båten en handfull dagar per år än personer som faktiskt använder båten hela semestern och de flesta helger. Är du typen som vet du kommer vara ute med båten mycket visst satsa på det, men tror du bara du kommer göra det är det bara mer huvudvärk och kostnader än vad det faktiskt är värt. Går ofta hyra båt istället vilket blir billigare om man inte använder den mycket.

Sen är det givetvis skillnad om man tänker en båt för att åka ut på havet jämfört med en roddbåt i en insjö eller bara åker ut en liten bit från kusten.

Båda svärföräldrarna var uppväxta med båt och de hade sedan båt tills de var drygt 50. Efter att ha varit utan båt ett par år så började de hyra och konstaterade att det var det billigaste sättet att ha båt och troligen då de varit mest ute på sjön. De brukade hyra 3 veckor och var då ute i stort sett hela tiden vilket det inte blivit när de haft en vid bryggan och mycket annat kommit emellan. Dessutom sa den mycket ekonomiska svärmodern att hyran kan aldrig bli för hög om man jämför vad ägandet kostar.

1 gillning

Ja, så är det för många, lite användande, mycket jobb och pengar. Det är just det som jag tycker är så lysande med att äga båt tillsammans! Då delar man på kostnaden och arbetet och det blir en bättre balans mellan användande, kostnader och arbete! Att hyra bår är naturligtvis också ett alternativ. Men tycker man att det faktiskt kan vara lite trevligt att fixa tillsammans med andra i vårsolen (mellan fikapauserna) så rekommenderar jag att äga tillsammans!

1 gillning

Jag tycker nog det är roligare att fixa och bygga på båten än att faktiskt vara ute på sjön. Det är ju som att bara stå mitt ute på ett fält. Det händer liksom inget. Att bygga och förbättra båten är däremot kreativt och utmanande. Ofta får man vara lite innovativ. Man får användning för sina verktyg och utlopp för funderingar. Det är kul.

Det här med att ha en superfin båt som man bara tvättar, servar, polerar och städar tycker jag låter ganska tråkigt. Bättre att ha en båt som är tre snäpp sämre än man har råd med så man slipper ha hjärtat i halsgropen och en klump i magen vid tanke på grundstötning och förvaring. Eller leriga hundar, barn och kompisar som hoppar i och ur.

Sedan tycker jag det är kul att fylla livet på sjön med lite andra aktiviteter. Typ snorkla och fridyka. Ganska härligt att vara “viktlös” i vattnet, eller att ha en hel ö för sig själv istället för att trängas på en strand.

2 gillningar

Jag har haft ett stort sjöintresse sedan jag var barn och har ägt flera olika båtar genom åren. Allt ifrån mindre dagsbåtar till båtar med övernattningmöjligheter, både segel- och motorbåtar. Jag rekommenderar verkligen att du testar på båtlivet, men gör det på ett smart sätt!

För det första tycker jag att det finns olika aspekter av “båtliv”. Att ta dagsturer under soliga sommardagar är en sak, medan längre båtsemestrar med övernattningar är något annat. Möjligheterna för dessa skiljer sig mycket beroende på var i Sverige man bor. Om man planerar att tillbringa 3-4 semesterveckor på båten med familjen varje sommar behöver det kanske inte vara så kostsamt, jämfört med en längre utlandsresa eller liknande.

Även om båtlivet är fantastiskt har jag ändå börjat fundera mer och mer över om det verkligen är värt alla pengar och framförallt all tid som det kräver. Jag börjar själv att luta åt att downsizea och förenkla så mycket som möjligt. Till exempel att skaffa en mindre och nyare båt som kräver mindre underhåll för egna dagsturer, och sedan vid behov hyra en större båt för längre båtsemestrar med familjen.

Att hyra är förmodligen både enklare och mer ekonomiskt (trots höga hyror). Om jag inte hade haft någon egen erfarenhet från början hade jag nog inte vågat, eller ens fått hyra en stor och fin båt från början. Samtidigt håller jag med övriga i tråden om att det finns något speciellt med att äga sin egen båt, att sköta om den och ha sina egna saker ombord. Därför går det inte riktigt att enkelt jämföra att hyra med att äga.

En annan sak jag har tänkt på är att numera föredrar jag en nyare, men enklare och mindre modell istället för en äldre och större båt. Ju äldre och större båten är, desto mer underhåll krävs, vilket både är dyrt och tidskrävande. Jag föredrar att acceptera en större värdeminskning i utbyte mot mindre underhåll och mindre tidsåtgång.

Dessutom tror jag att många, särskilt män, gillar att ha ett intresse som de kan fördjupa sig i. Med båtlivet kan man kombinera detta intresse med att samtidigt umgås med familjen och vara ute i naturen. Det är verkligen jättekul och det finns massor att lära sig och upptäcka, både när det gäller tekniken, planering av rutter och navigation, själva båtkörningen, segling och mycket annat. Det är detta som gör båtlivet så mycket mer spännande och roligt jämfört med till exempel camping med husbil.

Slutligen, om man tycker att det roligaste är att navigera, köra mycket båt, åka fort och lära sig allt om det, samt om man gillar att hjälpa människor, så finns det ett sätt att göra detta som inte kostar någonting. Engagera dig i Sjöräddningssällskapet som frivillig sjöräddare på någon av de 73 stationerna runt om i hela Sverige.

Ja
Ja
Nej, finns inga alternativ givet vad vi använder båten till, evt köpt begagnat men större istället, fast det hade nog blivit ännu dyrare.
Jag var själv landkrabba innan, en sak jag lärt mig är att det är inte så svårt att lära sig köra båt som folk låtsas. Är man genomsnittligt intelligent så lär man sig fort. Men ta gärna hjälp i början när du ska lära dig. Och kolla youtube, där kan man lära sig allt. Jag menar allvar.

2 gillningar

Aa man stöter tyvärr på riktigt många idioter på sjön som helt saknar sjövett tyvärr.

Förra veckan så var den en jäkel med vattenskoter som körde förbi mig mitt i en kanal… gjorde att hela båten höll på att slungas in i väggen gassade på ordentligt så klarade mig men jävlar vad blodtrycket var högt :sweat_smile:

Sen klassikern folk som glömt kolla bränslet och får soppatorsk mitt på vattnet…

Men som du säger bra att ha med någon kunnig i början visst enkelt att styra båten men många moment/situationer kan vara jobbiga för npgon ovan.

Annars båt är en riktig härlig hobby/fritidssyssla men så gillar jag allt med vattnet så fort jag får ledig tid så tar jag mig ut på havet eller sjön.

De flesta på bryggan verkar dock ha sina båtar orörda mestadels av sommarn så kanske bra att hyra innan man bestämmer sig om man verkligen är en båtmänniska.

Fördelen jag har är ju att jag har sett till att alltid bo hyfssat nära bra vatten.
Idag hyr jag ett boende med en brygga med en minut promenad från huset :slight_smile:

1 gillning