Vi hyr ut vår motorbåt i sommar :)

Hej!

Jag och min fru tänkte försöka oss på det här konceptet med “Rika tillsammans” :slight_smile:

Genom att hyra ut vår motorbåt som vi har här i anslutning till Stockholms skärgård så kan vi minska våra kostnader för att äga den, samtidigt som vi kan minska kostnaderna för den som hyr som då slipper att äga en egen båt. Win-win, samtidigt som alla blir en erfarenhet och upplevelse rikare :slight_smile:

Vi har lagt upp vår motorbåt för uthyrning via Skipperi. Välkomna att ta en titt och kanske hyra den en dag eller en vecka tillsammans med familj eller vänner, med eller utan skeppare som tillval. Om ni känner någon som kan vara intresserad så sprid gärna länken vidare.

1 gillning

Spännande :blush:

Har själv funderat lite i samma banor.

Hur mycket fasta kostnader tillkommer för försäkringen om den ska vara godkänd för uthyrning?

Och om man ska hyra med skeppare - behöver den då vara fartygsregistrerad(+klass 8)?

Fin båt!

1 gillning

Vi valde Svedea som försäkringsbolag som har ett samarbete med Skipperi - ingen extra kostnad tillkommer för försäkringen, men Svedea fakturerar hyresgästen med ett 6 % påslag istället.

Det är möjligt att andra försäkringsbolag har ett påslag till dig som ägare. Hursomhelst så är den extra kostnaden sannolikt finansierad redan vid första uthyrningen.

Om jag förstått det rätt så är det bara båtar som används yrkesmässigt som ska registreras i fartygsregistret, och fartygsbefäl klass 8 är enbart nödvändigt om verksamheten är yrkesmässig. Att hyra ut sin båt kortare perioder och att ställa upp med lite navigationshjälp kan knappast räknas som yrkesmässig? Jag har ställt frågorna till Skipperi, återkommer med deras svar så fort jag får det.

Och tack! Vi älskar vår nya båt och har grandiosa visioner om säsongen 2022 :slight_smile:

1 gillning

Fått svar från Skipperi, se nedan:

Jag hade således rätt om att båten inte behöver vara registrerad, men fel när det gällde skepparens formella nautiska kompetens. Minst kustskepparexamen behövs för att få ta betalt för att köra passagerare.

1 gillning

Detta ämne stängdes automatiskt 14 dagar efter det senaste svaret. Nya svar är ej längre tillåtna.