Jag funderar kring olika lösningar för att kunna bedriva mindre verksamhet till sjöss. Typ mindre persontransporter, lättare godstransporter, assistans och utbildning. Mest tänkt som en rolig bisyssla på sidan av min heltidsanställning.
Har inget eget företag överhuvudtaget just nu.
Behöver en lämplig båt för ändamålet och en tanke är att köpa in en som även går att använda för privata turer. Jag kommer att ha båt privat i vilket fall och det känns onödigt att ha 2st.
Verksamheten skulle troligen ha en väldigt låg omsättning initialt. Skulle kanske till och med klara mig som momsbefriad EF. Den skulle också ha vissa mindre löpande kostnader, som potentiellt då skulle kunna täckas med de små intäkterna.
Jag har läst att Skatteverket kan titta på dispositionsrätten till båten i sin bedömning av förmånsbeskattning. I mitt fall skulle den bli disponibel i princip hela tiden, vilket verkar kunna resultera väldigt hög förmånsbeskattning i det fall den skulle ägas i ett företag.
Detta gör att jag överväger köp privat och kanske istället på något sätt hyra ut den till ett eget företag vid användning kommersiellt.
Är din uthyrning omfattande ska den redovisas som inkomst av näringsverksamhet.
Är din uthyrning frekvent och kontinuerlig så kan du vara skyldig att redovisa och betala moms.
Detta gör ju isf att uthyrningen blir näringsverksamhet i alla fall och att det då är EF, trots att båten ägs privat. Stämmer detta?
Vidare ligger min nuvarande inkomst av tjänst över brytgräns för statlig skatt så jag har egentligen inget intresse att ta ut mer lön/deklarera vinst i EF. Så i detta avseende tänker jag att AB hade lämpat sig bättre.
Spontant borde jag äga båten privat och hyra ut den genom EF till mitt AB? Mycket krångel för ett litet sidoprojekt…
Vad tycker ni?
Äga båten i AB, EF eller privat?
Driva verksamheten i AB, EF eller en kombo?
Jag är säkert ute ute cyklar i vissa delar och ju mer jag funderar desto krångligare blir det… Hoppas på att någon har något klokt komma med här.
Har du redan ett AB? Uppfattar din text så.
I så fall är ett bra upplägg att ta kostnader kring verksamheten samt intäkten i ditt AB och äga privat.
Jag vågar inte säga hur det fungerar med skatt på detta, men jag antar att om du lägger dig på en marknadshyra till ditt eget bolag samt har underlag på att priset är marknadsenligt kan du hyra den i ditt AB från dig privat och slippa arbetsgivaravgiften.
Om det sedan utvecklas och bisysslan blir mer regelbunden kan det vara smartare att istället äga genom bolaget så att du kan ta alla kostnader kring båten där.
Mig veterligen har Skatteverket satt stopp för sånt här för länge sen. Eller rättare sagt lagt så mycket straffskatt på det så att det blir oförmånligt.
Som jag förstår (kolla med en skattejurist) ALLA dagar som du INTE kan visa att du har hyrt, får du som privatperson förmånsskatta till marknadsvärde. Samma som med fjällstuga etc.
Sen kan det kanske vara förmpnligt för att dra moms etc
Så är det nog. Man förstår och köper verkligen det när det gäller att se till så att alla superrika människor inte förmånligt ska ha sin privata yacht på företaget.
Tråkigt bara för min del som vill sälja lite sjötjänster på sidan och göra allt rätt och riktigt.
Jag tolkar förmånsbeskattningen på samma sätt. Och det även om jag enbart skulle använda båten 100% kommersiellt. Därav lutar det åt privat ägande.